Moving
Sonen och jag är friskare på vintern än nu, då vi är ofta smått förkylda, så man kan undra varför.

Man ska vädra men inte sitta i korsdrag har jag lärt mig, men blir inte trodd så jag stänger och en annan öppnar. Jag har alltid fönster på glänt året runt då självdrag inte fungerar längre, sedan har vi som alla andra vent.-pipor ut i huset. Vi har ett par vent.-fönster med filter och en spaltventil.

Folk måste klaga på dragiga hus av någon anledning, än att få frisk luft. Det drar väl kallt, men är skönt vid hetta som vi sällan har.

(Vet att man inte blir förkyld bara av för-kylning, utan av virus som triggas av kyla)
 
Redigerat:
Kan vara läge att se över hela ventilationen i huset då detta kan påverka, förvärra.
 
Pollenallergi?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Pollenallergi eller mögelsporer.
 
E
Finndjävel skrev:
Pollenallergi eller mögelsporer.
Mögelsporer verkar ganska troligt med tanke på hans tidigare tråd om den svartmögliga sängen.
 
Moving
Man kan knappast bli förkyld på Gotland eller hemma på sommaren, av en madrass på altanen året runt under plast och matta.
 
Vad har ni för ventilation i huset?
 
Moving
"Jag har alltid fönster på glänt året runt då självdrag inte fungerar längre, sedan har vi som alla andra vent.-pipor ut i huset. Vi har ett par vent.-fönster med filter och en spaltventil"

Men med andra hemma är det korsdrag och då blir vi förkylda som jag sett nu att andra blir.
 
E
Moving skrev:
Man kan knappast bli förkyld på Gotland eller hemma på sommaren, av en madrass på altanen året runt under plast och matta.
Det behöver inte vara förkylning, kan ju vara en reaktion mot mögelsporer som dras in genom ventilationen.
Ligger du och sonen i rum intill varandra?
 
Moving
Egnahems skrev:
Det behöver inte vara förkylning, kan ju vara en reaktion mot mögelsporer som dras in genom ventilationen.
Ligger du och sonen i rum intill varandra?
Finns ingen vent. in från altanen.
 
Ni har alltså självdrag? Några mekaniska fläktar i badrum, wc, tvättstuga? Köksfläkt med kolfilter eller egen kanal ut på vägg eller tak?
 
Det låter mer som en allergisk reaktion på något ni inte tål , svärsonen är likadan (snorig och förkyld på sommaren och bättre på vintern) men han är allergisk mot en jäkla massa saker..
Se över ventilationen som dom andra skriver , har du ingen får du se till att skaffa en fungerande ventilation.
Det kan även vara läge att undersöka alla skrymslen och vrår så att inget mögel finns någonstans.
 
Moving
En annan drabbad
Blir alltid sjuk av korsdrag eller får nackspärr, inget konstigt utan snare väldigt vanligt!

Förkyld eller ont i halsen när jag sväljer, nackspärr from hell, huvudvärk..klarar inte av AC eller fläkt heller..
Vi har köksfläkt och gamla kanaler i skorstenen från varje rum, men frun är aktiv och varm, öppnar allt då vi andra slöar så får vi ta på oss istället. Var samma på Gotland i nästan ny stuga.
 
Vakna! Svara på frågan så du kan få hjälp om du vill må bättre!
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
Moving har du övriga problem med nacken också ?? Typ förslitningar , whiplash skada eller något ??
Tänkte på att du inte tål kylan mot nacken... Har själv nackskada och ibland får jag samma symtomer av kylan / korsdrag men oftast är det när nacken mår som sämst och är irriterad , fast jag tål ac kylan utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.