Hej, måste ha tips. Nån med nått husmorstips hur jag får bort denna kabel list från taket utan att all färg och ev gips ryker med? Funderade på en tunn fiskelina eller nått!



Visste inte i vilket forum jag skulle posta.
Vit kabelkanal fastsatt vertikalt på en ljusmålad vägg nära taket, med synliga märken och skuggor runt den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vet inte hur den sitter så det är svårt att tipsa. Men om du ska skära med tråd är det pianotråd du ska ha (fiskelina tror jag inte håller).
 
Jag tror att kabelkanalen sitter med dubbelhäftande tape, tycker mig skymta sådan i V-klippet i överkant. Beroende på typ av tape och hur länge den suttit så kan det sitta olika hårt. Jag skulle försöka greppa listen med tummen i övre kant för att sedan försiktigt bända den åt sidan. Förmodligen ser du då att det börjar släppa. Fortsätt försiktigt vrida samtidigt som du lyfter listen så bör den släppa. Det blir säkert kvar taperester på väggen, dom brukar man kunna rulla bort med fingret (ha rena fingrar).
 
Gick bra att få borten men hälften av lim/skumgummit är kvar. Så nästa fråga hur man tar bort det. Hört matolja!?
 
Som AndHay säger, rulla bort med rena fingrar.

Visst kan du säkert hitta ett lösningsmedel som fixar det, men då troligen mer av väggen också.
 
Om taket klarar "kemiskt ren bensin"(pröva på liten yta först), så är det ett bra lösningsmedel för "tape-lim".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.