Hej,

Ska man sätta in en 4-polig jordfelsbrytare för hela centralen eller sätta in jordfelsbrytare på respektive säkring?

Prisskillnaden blir om inte jättestor så i alla fall märkbar, eftersom säkringsskåpet också måste bytas i det senare fallet - det är för fullt i dagsläget enligt vår elektriker.

Fördelar och nackdelar med resp. lösning??? (Och hur mycket jobb är det egentligen med att sätta in separata jordfelsbrytare - tyckte hans prisförslag lät lite väl dyrt)

Är det värt att köpa brytarna själv på t.ex. CO eller (!!!) Biltema och låta elektrikerna sätta in den/dom, eller är det bättre att få (som han sade) "riktiga" grejor???

/Rico
 
Tror att du måste sätta en 4 polig om du ska kunna köra 2 eller 3 fas laster.
 
S
Att montera jordfelsbrytare för varje utgående gruppledning blir dyrt.
Har du en elinstallation i gott skick hemma så tycker jag att det räcker med 1 för hela centralen. Så har jag själv haft under flera år och den har bara löst ut 1 gång och det pga av ett riktigt jordfel.
Många tycker att man bör dela upp centralen på flera jordfelsbrytare men det blir dyrare och jag förstår inte riktigt vitsen med det. Vissa förordar kyl och frys separat, javisst, varför inte? Elpanna, olje- och pelletsbrännare etc brukar jag lämna utanför brytaren eftersom det kan bli dyra skador om brytaren löser ut på vintern och du inte är hemma.

Biltemas grejer vågar jag inte rekommendera. Jag har aldrig gjort några tester eller mätningar på dom men skulle själv aldrig montera en sådan hemma hos mig själv.

Kolla elbutik.se och expressel.se men jämför de priserna med din elektrikers först för att handla på nätet är inte alltid billigast.
 
Jag sätter in en treradig central, på den sätter jag en 4polig JFB per rad, tre nollskenor samt lägger värmepump antingen utan JFB eller med 300mAh. Det ger mig en kompromiss. Enkel installation och hyfsad selektivitet. Skulle en lösa så blir inte allt svart.

Tompa
 
Tackar för svaren...

Ska ta ett "nappatag" med elektrikern igen (ett elände att bo på landet - inte så många att välja mellan om inte "omkostnaderna" ska dra iväg)...

Det är väl just problemet med att allt "slocknar" om jfb:n löser ut som talar mot att ha en 4-polig... Eller finns det fler nackdelar?

En 4-polig per nollskena tror jag inte får plats (kommer inte ihåg om han nämnde det som en variant eller inte, kan ju föreslå det :))

Förresten (kanske skulle ha gjort ett nytt ämne, men det är ju samma elektriker vi pratar om ;)) - kan man köra värmegolv och bubbelbad på samma fas/säkring? Han påstår att det är bättre att ha olika faser för dessa, men då måste han ju dra fram ytterligare en fas till badrummet (=dyrare).

Mina elkunskaper är från gymnasiets fysiktimmar, så jag argumenterar egentligen inte emot, men är mest nyfiken på om dessa två verkligen drar så mycket att det kan bli problem... (Badkaret säger 4-4,5A och 0,9kW, värmegolvet har jag fått för mig ligger på 800W, T2 Quicknet, 9 kvm)

M.v.h.
Rico
 
S
bubblebobble skrev:
(ett elände att bo på landet -
Bor du på landet så se till att din elektriker verkligen kollar så att utlösningsvillkoret uppfylls om du byter till dvärgbrytare. Med dvärgbrytare kan du inte ha lika långa ledningar som med vanliga säkringar.

bubblebobble skrev:
Det är väl just problemet med att allt "slocknar" om jfb:n löser ut som talar mot att ha en 4-polig... Eller finns det fler nackdelar?

En 4-polig per nollskena tror jag inte får plats (kommer inte ihåg om han nämnde det som en variant eller inte, kan ju föreslå det :))
Har du inte plats för fler än 1 så är det inte hela världen. Det är ju mest av bekvämlighetsskäl en del vill ha flera.

bubblebobble skrev:
Förresten (kanske skulle ha gjort ett nytt ämne, men det är ju samma elektriker vi pratar om ;)) - kan man köra värmegolv och bubbelbad på samma fas/säkring? Han påstår att det är bättre att ha olika faser för dessa, men då måste han ju dra fram ytterligare en fas till badrummet (=dyrare).

Mina elkunskaper är från gymnasiets fysiktimmar, så jag argumenterar egentligen inte emot, men är mest nyfiken på om dessa två verkligen drar så mycket att det kan bli problem... (Badkaret säger 4-4,5A och 0,9kW, värmegolvet har jag fått för mig ligger på 800W, T2 Quicknet, 9 kvm)
Jag rekommenderar också att du delar upp dom på två säkringar.
 
Utlösningsvillkoret borde väl enkelt uppfyllas i och med att jordfelsbrytare monteras.

/m
 
den påverkar ju inte kortslutningsstömmen så det håller jag inte med om.

Jag är en av dem som vill ha huset delat på mer än en brytare. Gillar nämligen att ha ledljus när man ska slå till den igen. Sen är det just det där med att tappa allt på en gång. Därför föredrar jag halva huset var och pump/panna på egen om det går.
 
mats_o skrev:
den påverkar ju inte kortslutningsstömmen så det håller jag inte med om.

Jag är en av dem som vill ha huset delat på mer än en brytare. Gillar nämligen att ha ledljus när man ska slå till den igen. Sen är det just det där med att tappa allt på en gång. Därför föredrar jag halva huset var och pump/panna på egen om det går.
Utlösningsvilkoren gäller felström till jord så den uppfylles med en jordfelsbrytare. Det är helt OK. JFB löser ur på 20mS.
 
Granit999 skrev:
Utlösningsvilkoren gäller felström till jord så den uppfylles med en jordfelsbrytare. Det är helt OK. JFB löser ur på 20mS.
Så du menar att det inte finns något krav på att något skall utlösa vid en kortslutning Fas-Nolla?
 
Det är något annat. Du får inte ha så långa ledningar så att inte säkringen löser ur vid kortslutning.
Utlösningsvilkoren är till för att vid jordfel, utsatt del blir spänningssatt så skall den bryta vid 0,4sek. Det uppnår du med JFB. Detta är ett personskydd.
 
citactiva skrev:
Så du menar att det inte finns något krav på att något skall utlösa vid en kortslutning Fas-Nolla?
Jo, det finns krav där också, men där har du längre tid!
Vid jordfel måste det bryta snabbare för att inte beröringspänningen ska kunna uppnå en farlig nivå.
I fallet Fas-Nolla är det kabelns kortslutningstålighet som begränsar!
 
sverre skrev:
Jo, det finns krav där också, men där har du längre tid!
Vid jordfel måste det bryta snabbare för att inte beröringspänningen ska kunna uppnå en farlig nivå.
I fallet Fas-Nolla är det kabelns kortslutningstålighet som begränsar!
Ok då är jag med
 
S
Granit999 skrev:
Utlösningsvilkoren gäller felström till jord så den uppfylles med en jordfelsbrytare. Det är helt OK. JFB löser ur på 20mS.
Utlösningsvillkoret beräknas på felström till jord eftersom den i regel är den lägsta strömmen.
 
Snailman
Är ju inte så kul om man är bortrest nån vecka eller två vintertid och har all värmen på en och samma jordfelsbrytare.

Är man alltid hemma eller har någon som kan se till huset åt en så är ju läget ett annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.