I vårt nyligen inköpta radhus från 1956 finns det inte mindre än 11 olika varianter på strömbrytare! :D

Några av dem gissar jag är "modernare" (läs 80/90-tal) och de har jag inga problem med att byta ut för att göra det lite mer enhetligt och sätta vår egen stil på huset. De som är original från när huset byggdes vill jag däremot hellre behålla - men kanske även där byta ut någon för att göra det lite mer enhetligt.

Därför undrar jag om någon har en gissning, eller vet, från vilken tidsperiod som de olika strömbytarna kan komma ifrån.

Gammal vit strömbrytare på strukturerad vägg, misstänkt från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Sitter på ena köksväggen - visst är den i alla fall 60-tal? Original? Fast det sitter en äldre tapet under tapeten i bild.

Två vita, gammaldags strömbrytare på vägg bredvid mörkt trälist, vintagekänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Sitter på andra köksväggen.
70-tal? Köket har renoverats minst en gång.

Vit vintage strömbrytare på en tapetserad vägg, troligen från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Dimmer till vardagsrummet. Fanns det dimmrar på 50-talet?

Vintage vit dimmerbrytare på vägg med tapet, misstänkt från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Nyare dimmer - också vardagsrummet

Gammal vit kvadratisk strömbrytare på en avskalad vägg med etikett "HALL MOT VRUM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Sitter på två ställen i hallen och i det rum i källaren som inreddes på 70(?)-talet.

Gammal svart strömbrytare på vägg, möjligtvis från 60-talet, med slitage och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6. Sitter i två rum på ovanvåningen - rum som också hade guldmålade element (nu vita igen)...

Gammal vit dubbel strömbrytare på vägg med grov texturerad tapet, smutsfläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7. Sitter i tamburen

Rund vit gammal strömbrytare på en vägg med texturerad tapet, möjligen från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8. Sitter vid groventrén och gästtoaletten

Två gamla vita, runda strömbrytare med enkel on/off-tangent på en vägg med avskalad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9. En av strömbrytarna i hallen, sitter också i allrummet.

Svart gammaldags vridströmbrytare mot vit vägg, troligen från 60-talet, med synlig vit isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10. Pannrum och matkällare

Vit strömbrytare på vägg med äldre tapet, möjligen från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11. Sitter på toaletten (med guldtapeten i bild) och ena sovrummet.


bilderna nedan lyckas jag visst inte ta bort igen - de är bara "dubletter"...
 
  • Gammal vit strömbrytare på texturerad tapet, möjligtvis från 1960-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit strömbrytare mot en tapet med rödaktiga blommönster, eventuellt från 1960-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit strömbrytare mot texturerad vägg med synlig kabel och skruvar, misstänkt 60-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare på en vägg med färgglad blommönstrad tapet som kan vara från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rund strömbrytare från 60-talet på en vägg med spår av äldre tapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Oj det va en salig blandning.
Nr.1 Känner jag igen, sitter som original i våran lgh byggd -70
Nr. 7 Är en Elko, troligtvis 80-tal.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
1: 50-tal
2: 60-80-tal
3: tidigt 80-tal
4: 90-tal
5: 70-tal, kan vara sent 60 eller tidigt 80
6: sent 70, tidigt 80. (Brunt var fint och exklusivt.)
7: 80-tal, Elko
8: 50-60-tal
9: 40-50-tal
10: 30-60-tal
11: 80-90-tal
 
  • Gilla
Enk Projektet och 4 till
  • Laddar…
Vissa modeller har tillverkats i decennier, så åldersbestämningen kan vara knepig. Ovanstående är efter min erfarenhet.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Det är intressant tycker jag att det alltså redan när huset byggdes verkar ha använts minst två olika modeller (förutom nr 10 i källaren).
 
Det var en salig blandning, kör med Schneider Electric RENOVA om du ska börja byta strömbrytare så kommer du följa den gamla stilen. Typ denna Schneider Electric RENOVA svart strömbrytare i retrostil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, den har jag tittat på. Själv tycker jag i och för sig att http://www.byggfabriken.com/sortime...info/product/708-202-strombrytare-trapp-vipp/ (bilden nedan) känns snyggare och närmare originalet - men den har ju så klart också ett klart högre pris... :) Men jag är inte främmande för att leta upp gamla originalgrejer och sätta in heller, bara de fungerar som de ska.

Vit väggströmbrytare i retrostil som liknar äldre originaldesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att en hel del av känslan för mig sitter i materialet - och visst är Renova i samma plast som resten av Schneiders saker?
 
Mikael_L
Mikael 81 skrev:
Jag tror att en hel del av känslan för mig sitter i materialet - och visst är Renova i samma plast som resten av Schneiders saker?
Japp, inte bakelit, utan plast med samma känsla som alla andra moderna brytare. :)

T.o.m den, i ditt fall, ganska moderna ELKO'n (nr7) har en helt annan känsla än moderna brytare.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
K
Mikael 81 skrev:
Jag tror att en hel del av känslan för mig sitter i materialet - och visst är Renova i samma plast som resten av Schneiders saker?
Kolla även på "Berker 1930" dom har samma kvalitetskänsla som THPG/Byggfabriken, tror prislappen är aningens lägre.
Lättare att få tag på via grossen då dom går under Hagers flagga.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Mikael 81 skrev:
[länk]
känns snyggare
Ja, håller med. Renova är ingen fullträff tyvärr. Dom har försökt få den att se retro ut, men inte kommit riktigt i mål :(
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Finns mycket äldre strömbrytare på Tradera. Många helt oanvända.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L skrev:
Japp, inte bakelit, utan plast med samma känsla som alla andra moderna brytare. :)

T.o.m den, i ditt fall, ganska moderna ELKO'n (nr7) har en helt annan känsla än moderna brytare.
Fast bakelit är en sorts plast: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bakelit
Vit bakelit är inte bakelit egentligen utan en närbesläktad plast som heter duroplast: http://www.nackabyggnadsvard.se/p/e...elit/snappbrytare-i-vit-bakelit-komplett.html
Båda avger giftiga gaser vid förbränning.

Det hus, där vi bor nu, var färdigbyggt 1963 och ursprungligen var det strömbrytare som i foto 1.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Kolla även på "Berker 1930" dom har samma kvalitetskänsla som THPG/Byggfabriken, tror prislappen är aningens lägre.
Lättare att få tag på via grossen då dom går under Hagers flagga.
Jo den var snyggare tycker jag. Men synd att det bara vad vridbrytare - mitt hus är ju inte så gammalt, så jag letar hellre efter vippbrytare...
 
pelpet skrev:
Finns mycket äldre strömbrytare på Tradera. Många helt oanvända.
Jo det blir väl till att bevaka där... :) Lyckades nyligen ta hem två stycken av nummer 9.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.