Hej igen!

Håller som sagt på att planera om villan. 1 1/2 plans på 115 kvm.
Min fundering är! Golvvärme är det värt investeringen kontra att måla om eller tom köpa ny radiatorer.

Vad är fördelar/nackdelar med de båda allternativen

Har grymt svårt att bestämma mig. Att behålla radiatorerna är smidigast och lättast (finns ju ganska snygga konsoller framför) Är lite rädd att det här med golvvärme är en innefluga eller?? Är golvvärmen mer ekonomisk?

Värmesystemet idag är luft/vatten IVT Rego 800 kommer ej ihåg nu vad utedelen hette AW något

Snälla hjäp mig att reda ut frågetecknen på vad jag ska välja :-?
 
Min egen personliga åsikt är att platta på mark bör ha golvvärme (med isolering under). Övervåning räcker med radiatorer.

Anledningen är att plattan kyls av marken underifrån och ett varmt golv gör att det känns behagligare i rummet.

På övervåningen så blir det inte så kalla golv då de värms upp av källaren.
 
Har du idag väl fungerande radiatorer finns det ju ingen anledning att slänga ut dom och byta, vad du kan göra är ju att uppgradera styrningen av dom, det finns ju system idag på marknaden till detta till en hyfsad peng.

Att golvvärmen skulle vara mer ekonomisk går det ju vilda diskussioner om men personligen tror jag inte det, att det är behagligt med varma golv och slippa ha radiatorer på väggarna är ju en sak men om man sparar energi genom att konvertera till detta i ett befintligt hus vete tusan om du nu tänker på vattenburen golvvärme.
Med elgolvvärme blir kostnaden definitivt högre.



 
__OJ__ skrev:
Hej igen!

Håller som sagt på att planera om villan. 1 1/2 plans på 115 kvm.
Min fundering är! Golvvärme är det värt investeringen kontra att måla om eller tom köpa ny radiatorer.

Vad är fördelar/nackdelar med de båda allternativen

Har grymt svårt att bestämma mig. Att behålla radiatorerna är smidigast och lättast (finns ju ganska snygga konsoller framför) Är lite rädd att det här med golvvärme är en innefluga eller?? Är golvvärmen mer ekonomisk?

Värmesystemet idag är luft/vatten IVT Rego 800 kommer ej ihåg nu vad utedelen hette AW något

Snälla hjäp mig att reda ut frågetecknen på vad jag ska välja :-?
Vattenburen golvvärme är knappast billigare än radiatorer. Dock kan golvvärme ge en högre comfort och känsla av jämnare temperatur. Men har du redan fungerande radiatorer som inte behöver bytas ut så är väl det mest ekonomiska att låta dom vara kvar. Kanske ett alternativ kan vara att i några utrymmen lägga golvvärme ex i dusch/bad kök och vardagsrum eller i dom rum man vet skulle bli bättre med en jämnare värme. Lite beror det även på vilken typ av fönster man har ett visst kallras kan bli fallet framför fönster med enbart golvvärme om fönstren har dåligt Kvärde eller är otäta.

Dock kan det vara väldigt trevligt med golvärme ex i duchutrymme/badrum och kök / vardagsrum där kanske småbarn vistas mycket eller man själv vill få en ökad komfort.
Golvvärme behöver heller inte innebära att man slänger ut samtliga radiatorer utan kanske kör dom på en lägre effekt för att eliminera ev kallras.

Steffe
 
behåll radiatorer och spendera pengar på ett snyggt gediget trägolv som känns aldrig kall even utan golvärmen .... så skulle jag ha gjort :)
gaia
 
Tack för alla svar!!

Inga problem med radiatorerna huset har 3 glasfönster i alla rum. Huset har källare så mellanvåning och övervåning har isolerat bjälklager (tror jag det heter så golven är inte kalla idag!!

Gör nog så att jag lägger pengarna på ett snyggt och kanske lite dyrare golv istället.
Golvvärmen får vänta tills jag bygger bad/wc i källaren på betongplattan där det gör nytta.

Tanke om jag nu skiter i golvvärmen på mitt överplan så kanske det hade kostat säg 300kr X 115 kvm = nästan 35000kr som ni känat åt mig inte illa!! kan köpa golv för 70-80,000 nu istället ;)

Tack ska ni ha
 
OK!!!
Har i stort sett bestämmt mig att köra med radiatorerna. Nu till den stora frågan VAD för golv ska jag skaffa i V-rum, hall, kök....
Förslag på snygga slitstarka golv.

Gärna med bilder

:)
 
__OJ__ skrev:
Förslag på snygga slitstarka golv.
:)
Svårt att veta vilken stil du föredrar och vad för underlad du har :-/. Satsa i alla fall på rent trä , ej fanerat spånskiva ;).
Kolla ekplankgolv ( ek helt genom) skruvat direkt på reglar från Junkers.... Askgolv är också hårda och snygga men blir något gråare med tiden. Eller något exotiskt och mörkt? Bok duger också som golv om du vill ha ljust. Eller en gammal klasiker - ekfiskbenparkett?
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.