Jag har en gammal grävd brunn med natursten efter första ringen, a 3-3.5m djup. Läcker ju såklart in vatten när det regnar genom stenarna och jag har kommit fram till att följande borde vara bästa alternativet (övervägt att köpa ringar men då minskar jag volymen rejält på vattenlagret).

Jag tänkte bygga en gjutform där jag böjer masonite runt en regelram för att skapa en cyllinder med lämplig diameter. Jag sätter sedan ner den i brunnen och fyller på med betong på utsidan av denna. Vips får jag en solid och tät brunn utan skarvar. Är det en bra ide tro?

Brunnen ska användas till dricksvatten. Är det någon speciell typ av betong som ska användas tro??

Sedan ska ja givetvis dränera runt om osv osv men frågan är om det är en bra lösning att göra på detta sätt eller om jag missar något...
 
Din lösning kan säkert minska risken för att ytvatten tränger in i brunnen. Jag tror att du måste armera betongen också. Vet inte om all betong går att använda under vatten. Antar att du inte kommer pumpa brunnen torr under tiden som du gjuter.
 
Jodå pumpa torr kommer ja ju göra ett par dygn tills betongen härdat och formen kan tas bort. Men är det ok med valfri betong?? Vill ju inte att det ska utsöndra nått....

Varför armera?? Vanliga brunnsringar är ju inte armerade, såvitt varvet iaf
 
Kan inte svara på frågan om någon speciell typ av betong ska användas just för en brunn med dricksvatten. Kanske någon tillverkare kan svara på om man kontaktar dem.

Ja det stämmer att vanliga betongrör är oarmerade men å andra sidan tillverkas väl dessa med en speciell process just för att uppnå styrka utan att behöva armeras. Tänkte mest att det vore trist om du gjuter och sedan upptäcker att det börjar spricka.
 
Samt, ingen risk att armeringen rostar sönder snabbt inne i betongen då den hela tiden utsätts för vatten??

Ingen riktig känsla för hur man ska armera heller, x antal stående järn??
 
Är det inte enklare att lyfta ned betongringar och täta mellan skarvarna? Det verkar lite mer komplicerat att bygga en rund gjutform nere i en brunn.
 
Jo men då blir det 60 ringar, 100 får inte plats vilket innebär ett rejält minskat vattenlager känns inte så komplicerat att nubba fast masonit runt en regelram. Har dock inte rett ut vad ja ska gjuta med. Mailat finja och weber men ingen som har svarat
 
Inte möjligt att gräva upp på utsidan och täta från det hållet? Har för mig jag läst om att gräva upp och täta med lerjord.
 
Platonmatta på utsidan
 
Jo det går väll men man vet ju aldrig va man stöter på när man börjar gräva. Då är det ju nästan bättre att gräva bort allt och sätta na ringar. Men vill ju inte bli stående utan brunn för länge så det gäller ju att allt flyter på dom planerat...
 
Då brunnen är grävd en gång i tiden borde det ju inte ligga allt för stora sten mot den tänker jag mig. Och en grävare borde hinna med detta under 1 till 2 dagar får jag för mig och att pumpa ur gjuta mm kanske tar längre tid?
 
Arne999 skrev:
Jo men då blir det 60 ringar, 100 får inte plats vilket innebär ett rejält minskat vattenlager känns inte så komplicerat att nubba fast masonit runt en regelram. Har dock inte rett ut vad ja ska gjuta med. Mailat finja och weber men ingen som har svarat
"Nubba fast masonit på en regelram......." ?????

Det håller inte för en gjutform som kräver mer än så. Titta lite på nätet hur formar brukar se ut, för trycket på formen från den lösa betongen är stor och skulle du börja packa eller vibrera den så blir det än värre. Och en form som ger sig mitt i gjutningen är inget du önskar dig kan jag lova.
 
Jag tänkte mig ju en regelram med kanske 10 st stående reglar med massa kryss och sedan massonite utanpå det. Reglarna ger sig ju inte, inte många cm av massoniten som saknar stöd

Ska kika på alternativen en vända till
 
hej, ursäkta trådlyftet men hur gick det? Har liknande problem. Kom du fram till något ?

A Arne999 skrev:
Jag tänkte mig ju en regelram med kanske 10 st stående reglar med massa kryss och sedan massonite utanpå det. Reglarna ger sig ju inte, inte många cm av massoniten som saknar stöd

Ska kika på alternativen en vända till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.