Hej Alla
Måste man använda golvärmeplåtar eller kan man spika 20mm slangen direkt på glespanelen i träbjälklaget? Jag ska ha Dala-Floda Maxi-Fura golv 25 mm.

MVH
Ulf
 
Hmmm Tror nog att plåtarna har en uppgift annan än att göra tillverkaren rik. :) Skall du ha golv eller takvärme?
 
Golvvärme i ett mellanbjälklag. OM man inte lägger slangen dikt under golvet, utan istället ca 10 mm under, borde inte värmen då fördelas skapligt under golvet och göra plåtarna onödiga?
 
ByggaNytt skrev:
Plåtarna har ju till uppgift att sprida värmen, utan dessa lär det bli rejält varmt just där slangen går och övergolvet kommer därmed att torka/spricka/gnissla :p

[länk]
jag vet en snickare som fick tag på skrotad tunn aluminium plåt och la den ovanpå slangen istället för golvvärmeplåtarna det kan ju vara ett alternativ.
 
det finns en armerad folie som är billigare än plåt.
 
var får man tag i armerad folie?
 
Vill man ha lägsta möjliga temperatur på vattnet är plåtar som är formade efter slangen enda alternativ förutom ingjutning. Men det är ju bara viktigt vid VP eller ackumulerande system.
 
Vad menar du med VP?
 
VärmePump
 
Så du menar att om man använder vedpanna, så behövs inte plåtar?
 
Jag köpte vanlig aluminiumplåt hos plåtfirman, 100 kr/kvm (det blev 3 ggr billigare än färdiga plåtar)

Jag har lagt plåtarna i hela sjok, hellimmat mot bjälklaget och sen hellimmat spånskiva över detta.
 
Hotrodswe skrev:
Så du menar att om man använder vedpanna, så behövs inte plåtar?
Jo jag menar att vedpanna ryms inom ackumulerande system.

Men allt är ju en avvägning, redan ett trägolv isolerar ju rören vilket gör att man behöver högre temp på vattnet än tex ett klinkergolv med ingjuten slang.

Jag vet ett nybygge där dom blev tvungna att komplettera med några radiatorer pga att man lagt plåtarna för glest, ca hälften så mycket plåt som det ryms...
 
jag vet en snickare som fick tag på skrotad tunn aluminium plåt och la den ovanpå slangen istället för golvvärmeplåtarna det kan ju vara ett alternativ.
Är du säker på att han la plåten ovanpå? Normalt ligger plåtarna under slangen.
Plåtarnas uppgift är att "hålla" fast rören på rätt ställe under byggtiden och under brukartiden fördela och rikta värmen uppåt.
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.