Letar efter led inbyggnadsspottar. Ska byggas in i 45x45 reglar är tanken.

Har ni några rekommendationer? De enda jag hittar kostar för mycket.
 
Kanske skulle tillägga att de ska i taket och ge ok ljus när man vrider upp. Då kanske dessa är lite klena, eller?
 
  • Gilla
a_morell
  • Laddar…
Byggas in i 45 regel eller ska de sänkas med 45 så de är de spacet du har o bygga på?

Isf är malmbergs md-99 ett bra val, kostar runt 160:- st ger bra ljus
 
De verkar vettiga, jag kör på det.

Ett par frågor till,

Hur räknar man på hur många som krävs? Hur många kvm täcker en lampa ungefär?
 
Och ytterligare en fråga. Behöver man plastdosan över dessa? Ovanför kommer det att sitta plastad isolering.
 
Hur många spotlights behövs?
Antalet spotlights som behövs är mycket individuellt, hur ljust man önskar att det skall bli och hur det ser ut i det rum de skall installeras i.

Här är några riktlinjer.
Entré, hall, badrum, WC, kök och tvättstuga: ca 1st per 1 kvadratmeter vid en takhöjd på ca 2,5m. (Tips: Placera tätare, centrerat ovan bänk/arbetsyta, i kök och tvättstuga. Ca cc 70-80cm mellan spotlights.)
Allrum, vardagsrum, sovrum och matplats: Ca 1st per 1,5 kvadratmeter vid en takhöjd på ca 2,5m.
 
Installation
Installeras infällda, IP44, eller utanpåliggande med distansring (tillval), IP21. Det går även att köpa till täcklock i silver eller satin. Denna modell går utmärkt att montera i en apparatdosa. Armaturerna är godkända för montering mot normalt brännbart material och direkt mot isolering. Ett tips vid planeringen är att börja med halva avståndet från väggen av det tilltänkta avståndet mellan resterande spotlights. Tex vid cc 1m mellan spotlights, börja ca 50cm från väggen.

Här är nog svar på de mesta :)

Ja montera mina i apparatdosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.