Är lite inne på att köpa en lagom bra kap/gersåg. Tex Metabo kgs216m. Eller bättre, typ gcm 8... Och bra bänk/stöd.

Hur är det då, hur länge klarar man sig utan byggsåg? Är det när man skall bygga ett hus i lösvirke som gränsen är nådd? Eller är byggsåg något som rekommenderas även för lite mindre renoveringar/reglingar?
 
Hur tänkte du nu? Den ena använder du för att kapa den andra för att klyva.
 
Man klarar sig väldigt långt med en cirkelsåg vid husbyggande/renovering. Bordssågen/byggsågen är dock rätt smidig att ha när man renoverar och virket i huset inte håller dagens standardmått.

Jag tycker att kapgersågen är mycket viktigare och föreslår att du köper en bra sådan i klass med blå bosch. Bordssågen kan man snåla på så länge man inte använder den till snickerier. Man blir grinig på dåliga anhåll osv, men det funkar.

Jag började med billiga bordssågar från Bauhaus (Hercules) men har uppgraderat. Mycket av det jag använde bordssågen till förut använder jag nu sänksågen+skena till.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Är byggsåg och borddsåg samma sak alltså? Och det används för att såga långa saker, såsom skivor, och brädor längs med? Det har jag gjort en del med cirkelsåg och masonitskena, blir hyfsat även om det tar tid.

Och när man skall kapa reglar och panel på tvären är det kap/gersåg som gäller? Köper man bra kvalitet där kan man ha samma såg till att kapa reglar som att gera lister?
 
Principen är densamma för byggsåg och bordssåg. Vissa sågar benämns som byggsåg och andra bordssåg.

Inom husbygge / renovering så ja då klyver man kanske mest men inom finsnickeri används bordssågen för otroligt mycket olika grejer. Det är den mest använda sågen hos mig.

Kap/ger är för tvärkapning japp. Det finns ingen snickare (förutom kanske hobbykillar) som listar utan en kap/ger.

Jag använder dock en manuell nobex för att lista då den är så enkel att såga med. För eget hus duger en manuell jäkligt bra. Det är skönt med manuella saker ibland. De dammar inte, låter inte och kostar inget. Kan vara en tanke.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har använt manuell Nobex, men inte nöjd med resultatet. Skit bakom spakarna, antagligen.
 
-MH- skrev:
Jag har använt manuell Nobex, men inte nöjd med resultatet. Skit bakom spakarna, antagligen.
Var det verkligen en nobex? Enorm skillnad på dessa och en del billiga varianter. Också viktigt att spänna fast ämnet och ha stöd.
 
Jag har en sänksåg med skenor av aningen bättre kvalité och en "billig" kap/gersåg på 305mm. Ska jag klyva längre grejer tar jag bara sänksågen. Visst kan det vara lite meckigt ibland när man behöver kapa något lite smalare och "bygga" upp något stöd för skenan och sen kanske behöva flytta en skruvtving eller två men det är väldigt sällan jag haft det behovet.
Att köpa en bordssåg har aldrig varit aktuellt för mig trots nu ca. 15 år av renovering... :)
Visst kanske jag sneglar lite på en bordssåg på byggvaruhuset någon gång men jag vet att den är rätt onödig för mig...
 
Jag har precis byggt klar en större utomhustrappa och har använt både kap-/ger-sågen och cirkelsågen väldigt mycket. När jag gör sådana här större projekt så förbannar jag mig själv ofta för att jag inte köpt mig en bordssåg (speciellt i detta fallet då 92st kilar skulle tillverkas till trappstegen), men faktum är att man klarar sig bra med cirkelsågen för det som kap-/ger-sågen inte fixar.

För de saker som en sänksåg med skena skulle lösa bättre så klarar man sig nästan alltid bra med cirkelsågen också. Jag tror inte att en separat resa för att köpa en sänksåg, inventering av vilka som är bra mm fortfarande skulle ha lönat sig tidsmässigt för mig efter snart 15 år som husägare med många renoveringsprojekt.

En sak som jag dock svär över titt som tätt är att min cirkelsåg (som jag fått som en gåva) inte klarar av att såga 45mm, utan den sågar 43mm djupt, men jag använder inte den tilräckligt ofta på 45mm reglar för att motivera att köpa mig en ny.
 
nanowire skrev:
Var det verkligen en nobex? Enorm skillnad på dessa och en del billiga varianter. Också viktigt att spänna fast ämnet och ha stöd.
Det var problemen att ordentligt spänna fast som är en av orsakerna jag vill ha en elektrisk kap. Samt att det inte gick att såga annat än i fasta vinklar.
 
Jag sökte på "byggsåg", och då kom den här gamla tråden upp. Har inhandlat en kap/gersåg (GCM8) med bord. Har inte hunnit använda den än...

Men nu så funderade jag på en annans sak, och det är att klyva ämne av lagom bred (salning mm). Funkar det även på en plywood-skiva? Säg att jag vill såga en 60 cm bred bit av en plywood-skiva i normal byggstorlek. Är det såg och linjal, eller en (stor?) bordssåg som gäller?
 
  • Gilla
rentimmm
  • Laddar…
Sänksåg med styrskena är melodin.....
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.