Hej,

Jag kommer eventuellt att få köpa ett hus av mina släktingar för strax under taxeringsvärdet. Då taxeringsvärdet på ett ungefär ska motsvara 70-75% av marknadsvärdet enligt skatteverket så är min fråga om man kan få låna dessa70-75% av banken utan att betala in en kontantinsats? Huset är i behov av renovering så jag vill hellre lägga pengarna på det än att betala kontantinsatsen om det är möjligt. Jag är medveten om att lagfart och pantbrev tillkommer till detta med.
 
Redigerat:
Se bara upp med ett sådant köp för det kommer att då räknas som gåva och du kommer att vid försäljning få betala reavinstskatten som dina släktingar skulle betalt vid denna försäljningen.
 
Värdet är antingen vad du betalar för det eller om du har en skriftlig värdering från en godkänd mäklare som säger något annat. Du lär inte slippa kontantinsatsen oavsett och tänk på att värdet som sätts gäller i 5 år och det är oklart vad för typ av renovering som anses värdehöjande.
 
Tänk på att om du köper en fastighet under taxeringsvärdet får du betala lagfart på taxeringsvärdet inte på köpsumman.
Och nej det räknas inte som en gåva om man köper en fastighet under taxeringsvärdet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Andreas Rosenkvist skrev:
Tänk på att om du köper en fastighet under taxeringsvärdet får du betala lagfart på taxeringsvärdet inte på köpsumman.
Och nej det räknas inte som en gåva om man köper en fastighet under taxeringsvärdet.
Och hur kan du så säkert säga att det inte räknas som gåva?

Det föreligger en risk för detta vid all försäljning under taxeringsvärdet och bedöms av skatteverket baserat på förutsättningarna vid försäljningen.

Det föreligger en gåvodel om fastigheten i verkligheten har ett marknadsvärde som överstiger det pris som TS betalar för fastigheten och om då priset är under taxeringsvärdet så kommer det sannolikt att bedömas som gåva och säljaren slipper betala skatt för vinsten vilket kommer att drabba TS i framtiden. Detta gällde åtminstone för ca två år sedan då jag själv drabbades av det.
 
  • Gilla
bulleb
  • Laddar…
Demmpa skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Bekräftar bara min tes.....
 
harry73
oceanis skrev:
Bekräftar bara min tes.....
Det var nog Demmpas avsikt att bekräfta din tes :)

Bra varning förresten. Jag visste inte att man riskerade betala säljarens reavinst skatt vid försäljning, men nu ved jag(y)
 
Är huset undervärderat vid köp är det ju bara värdera upp det efter köp och låna mer pengar upp till 85% och vips så har du fått loss pengar till renovering
 
Tack för alla era svar och tips. Nu känner jag mig lite klokare på detta. Jag ska ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska göra.
 
Vad är problemet om det skulle räknas som gåva? Givetvis får man betala skatt på vinsten när man säljer, men det gäller ju oavsett.
 
AndersPS skrev:
Vad är problemet om det skulle räknas som gåva? Givetvis får man betala skatt på vinsten när man säljer, men det gäller ju oavsett.
Du betalar skatt på reavinsten dvs försäljningspriset minus vad du gett för huset och vissa nedlagda kostnader. Men om du fått det som gåva så blir det ju reavinst på hela försälningspriset (minus viss reparation etc) eftersom du inte "betalt något" för huset det var ju en gåva. Dvs man får betala reavinst även på den summa man betalt för huset vilket skulle skattats av av säljarna som sluppit betala reavinstskatt. Dvs man tar över säljarens reavinstskatt och för den med sig fram till den dag man själv säljer. (lite förenklat uttryckt för det kan räknas av viss del men det är mer principen)

Bra för säljaren men dåligt för köparen.
 
oceanis skrev:
Du betalar skatt på reavinsten dvs försäljningspriset minus vad du gett för huset och vissa nedlagda kostnader. Men om du fått det som gåva så blir det ju reavinst på hela försälningspriset (minus viss reparation etc) eftersom du inte "betalt något" för huset det var ju en gåva. Dvs man får betala reavinst även på den summa man betalt för huset vilket skulle skattats av av säljarna som sluppit betala reavinstskatt. Dvs man tar över säljarens reavinstskatt och för den med sig fram till den dag man själv säljer. (lite förenklat uttryckt för det kan räknas av viss del men det är mer principen)

Bra för säljaren men dåligt för köparen.
Men han betalar ju trots allt en köpeskilling. Hela försäljningen räknas ju inte som gåva utan bara den del som skatteverket menar är differensen mellan marknadsvärde och köpeskilling.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
falkn skrev:
Men han betalar ju trots allt en köpeskilling. Hela försäljningen räknas ju inte som gåva utan bara den del som skatteverket menar är differensen mellan marknadsvärde och köpeskilling.
Nä där har du fel....eftersom säljaren inte betalar reavinst pga att säljaren skatterättsligt gett bort huset så får TS ta över den reavinsten och betala den reavinst som säljaren skulle betalt när han/hon ska sälja huset. Någon ska ju betala reavinsten någon gång.

Så hela försäljningen är en gåva....när det gäller reavinst och den skatt som ska betalas....
 
Redigerat:
falkn skrev:
Men han betalar ju trots allt en köpeskilling. Hela försäljningen räknas ju inte som gåva utan bara den del som skatteverket menar är differensen mellan marknadsvärde och köpeskilling.
Ta och läs högra spalten på sida 2 i broschyren från Skatteverket igen, detta är från säljarens sida.
I vilka fall ska jag deklarera
överlåtelsen?
Du ska deklarera överlåtelsen om den är en försäljning, ett byte eller en liknande överlåtelse. Det finns överlåtelser som är av blandad karaktär där en viss del kan anses som gåva och en viss del som försäljning. Det saknar betydelse hur ni själva har betecknat överlåtel- sen. Här gäller en huvudsaklighetsprincip som innebär följande:
• Om den avtalade ersättningen är lika stor som, eller överstiger det taxeringsvärde som fastigheten har fått för överlåtelseåret, räknas hela överlåtelsen som en försäljning.
• Om ersättningen är lägre än taxeringsvärdet räknas hela överlåtelsen som en gåva. Gåvan ska du inte deklarera.
Du ska däremot deklarera överlåtelsen om det klart framgår att det verkliga marknadspriset understiger taxeringsvärdet.
Om den som övertar fastigheten också övertar dina lån räknas det övertagna lånebeloppet som en ersättning. De skattemässiga reglerna om försäljning kontra gåva kan skilja sig från de som gäller vid uttag av stämpel- skatt hos inskrivningsmyndigheten.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.