Vi ska måla om fasaden som är kalkad puts, där förra ägaren har "bättrat på" med plastfärg!! Målaren vill använda e-kalk eftersom han inte känner sig bekväm med att använda silikatfärg på denna fasad, säger han. Jag har aldrig hört talas om e-kalk. Är det någon här som har erfarenhet av det? Vi vill nog helst använda silikatfärg eftersom den är lättare att underhålla.
 
Claes Sörmland
Vanlig släckt murkalk brukar ibland få namnet E. Muraren tänker sig nog vanlig kalkfärg som är murkalk uppslammad i vatten till kalkmjölk.
 
Så vanlig kalkning alltså? Jag tyckte att han pratade om att det skulle blandas med sand och någonting annat. Men varför e-kalk istället för silikatfärg? Kalken smiter och missfärgar grunden och om den blir smutsig går det inte att tvätta utan att det blir en ful fläck. Silikat är väl det säkraste när man ska måla över kalkfärg? Eller har jag helt fel?
 
plus skrev:
Så vanlig kalkning alltså? Jag tyckte att han pratade om att det skulle blandas med sand och någonting annat. Men varför e-kalk istället för silikatfärg? Kalken smiter och missfärgar grunden och om den blir smutsig går det inte att tvätta utan att det blir en ful fläck. Silikat är väl det säkraste när man ska måla över kalkfärg? Eller har jag helt fel?
Om det är ett gammalt hus som tidigare varit kalkat så är fortsatt kalkning ett sätt att bevara husets karaktär. Om putsen dessutom är ren kalkputs så är kalkning det enda rätta. Om däremot putsen är kalk+cement så fäster silikatfärgen bättre. Men för att få silikatfärgen att fästa måste all gammal kalkfärg borstas bort. Det går också att måla en sådan fasad med hydraulit som är kalk + lite cement (har jag för mig).

Ofta har kalkputsfasader lagats med cementhaltig puts, och det blir sprickor där olika typer av puts möts. Så, om det är en i övrigt välbevarad kalkputsfasad så är det rätta att knacka bort lagningar som gjorts med diverse bruk och laga med kalkputs som i möjligaste mån liknar den ursprungliga putsen i hårdhet. Sedan målning med kalkmjölk i flera tunna skikt. Om kalkningen är korrekt gjort håller den i 10-tal år innan det blir dags att kalka igen. Har muraren gjort det ordentligt från början så är det enkelt för dig att underhålla en sådan fasad. Har själv ett hus som jag kalkar och även gör enklare putslagningar och tycker det funkar bra för en amatör.

Jag föreslår att du tar ett samtal med din murare och låter honom förklara hur han tänker, varför han hellre vill kalka än använda silikat.
 
Huset är från 1943. Visst hade det varit roligt att bevara husets karaktär. Det är ett evigt vägande fram och tillbaka om fint eller praktiskt :(. Jag tror vi går på målarens och murarens förslag ändå. Putsen är originalputs! och i jättefint skick. Trots plastfärgen! Bara putsen blir riktigt ren...
 
plus skrev:
Huset är från 1943. Visst hade det varit roligt att bevara husets karaktär. Det är ett evigt vägande fram och tillbaka om fint eller praktiskt :(. Jag tror vi går på målarens och murarens förslag ändå. Putsen är originalputs! och i jättefint skick. Trots plastfärgen! Bara putsen blir riktigt ren...
I det här fallet handlar det ju också om vilken målning som passar ihop med den befintliga putsen, och om det är ren kalkputs så är det kalkfärg som funkar bäst. Man behöver ju inte ta den traditionella kalkmjölken (och dess många strykningar) utan det finns mera lättarbetade kalkfärger också. Kolla exempelvis Målarkalks sortiment. Kontakta gärna deras kundtjänst för att få en "second opinion" om vad som är bäst för ditt hus.

Hoppas det är en målare som kan sin sak! Hur tänker hen göra för att få bort plastfärgen?
 
Plastfärgen flagar faktiskt av sig själv, det var så vi upptäckte det. Gammal färg ska sprutas ner med varmvatten. Ev behövs det skrapas också på sina ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.