Hej

Det är mitt första inlägg här. Har alltid bara läst vad andra skriver och försökt samla mycket info om hus och allt annat runt omkring då jag bodde i hyreslägenhet.
Nu äntligen har vi kunnat köpa ett hus. Ett 2-plans hus, byggt 1977. Vi hade en besiktningsman vid överlåtelsebesiktningen som utfördes av Anticimex och självklart har vi förväntat oss lite brister då huset är snart 40 år gammal.

Det var lite fukt i golvmattan i wc på entréplan. Säljarnas försäkringsbolag täckte den skadan och är fixat.

Andra brister var enligt följande.

1. syllar mot södra sidan i vardagsrummet är drabbade av fuktskada, med 17,4% i fuktkvot. Mätningen gjordes på andra sidan rummet o där var det 11% vilket är bra. Andra rum hade också runt 11%.

2. Fukt i vindsbjälklaget 15-18%. Där kunde man åtgärda genom att förbättra ventilationen i huset med tilluftsventiler samt täta otätheter i vinden.

3. Rötskadat fönster mot norra sidan av huset. Där har säljarna sagt från början att dessa två fönster är original från 77.
4. Fogar i tegel har släppt ställvis sidan mot gården.

Vi kom överens om priset o vi var nöjda då vi kunde gå ner ca 40tkr. Men nu vill vi åtgärda dessa brister.
Vad tycker ni är mest akut att åtgärda snarast innan vintern?
Tacksam för alla svar då jag inte är kunnig i något av dessa områden.

Mvh
Jacob
 
Puffar
 
Jag tycker att vindsbjälklaget verkar viktigast. Du vill inte få mögel där. Om syllen eller fönstret ligger och ruttnar ett år till känns inte lika jobbigt. Dessa grejor måste ju ändå bytas/fixas,
 
pelpet skrev:
Jag tycker att vindsbjälklaget verkar viktigast. Du vill inte få mögel där. Om syllen eller fönstret ligger och ruttnar ett år till känns inte lika jobbigt. Dessa grejor måste ju ändå bytas/fixas,

Tack för svaret. Ok då åtgärdar vi det. Men tycker du det räcker med att montera tilluftsventiler och med att täta vindsbjälklaget?
 
15 - 18 % i vindsbjälklaget är egentligen inte mycket utan helt normalt när det handlar om ett kallställt utrymme. Trä håller en fuktkvot på ca 8-12 procent i utrymmen uppvärmda året runt och ca 14 - 18 procent i kalla utrymmen. Ska du göra nånting från den där listan nu så är det lika bra att byta fönstren så sparar du in lite energiförluster till vintern.
 
Finndjävel skrev:
15 - 18 % i vindsbjälklaget är egentligen inte mycket utan helt normalt när det handlar om ett kallställt utrymme. Trä håller en fuktkvot på ca 8-12 procent i utrymmen uppvärmda året runt och ca 14 - 18 procent i kalla utrymmen. Ska du göra nånting från den där listan nu så är det lika bra att byta fönstren så sparar du in lite energiförluster till vintern.
Tack.
När man läser besiktningsmannens kommentar så blir man lite rädd som första husägare. Bifogar bild från besiktningsprotokollet.

Skärmbild av besiktningsprotokoll med kommentarer om mikrobiell påväxt och fukt i en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det enklaste är att du går upp och kollar hur råsponten ser ut när det är ljust. Ser det friskt ut så är det inget att oroa sig över. Mikrobiell påväxt finns nog på alla 40år gamla kallvindar så det som står i protokollet ska du ta med en nypa salt. Så där skriver dom antagligen i varenda besiktning för att friskriva sig.
Om det ändå finns mögel eller början till mögel så är det troligast att den finns ovanför wc eller kök/häll där fuktbelastningen är störst. Det enklaste åtgärden för att förbättra ventilationen är att installera en paxfläkt på wc.
 
JacobMS16 skrev:
När man läser besiktningsmannens kommentar så blir man lite rädd som första husägare.
Tyvärr handlar besiktningsprotokoll mest om att friskriva besiktningsmannen så ofta varnas det om i princip allt som det kan varnas för. Sen är väl Anticimex det sista besiktningsbolag jag skulle anlita. Finns säkert anställda där som gör ett bra jobb, men tyvärr har jag hört/läst om alltför mycket klagomål på dem.
 
Finndjävel skrev:
Det enklaste är att du går upp och kollar hur råsponten ser ut när det är ljust. Ser det friskt ut så är det inget att oroa sig över. Mikrobiell påväxt finns nog på alla 40år gamla kallvindar så det som står i protokollet ska du ta med en nypa salt. Så där skriver dom antagligen i varenda besiktning för att friskriva sig.
Om det ändå finns mögel eller början till mögel så är det troligast att den finns ovanför wc eller kök/häll där fuktbelastningen är störst. Det enklaste åtgärden för att förbättra ventilationen är att installera en paxfläkt på wc.

Så är det nog med besiktningar.
Men det pax fläkt ska jag fundera på men att jag själv monterar den blir en utmaning för mig. Ska kolla på lite video. Tack för att du tog dig tid och svarade.
 
lbgu skrev:
Tyvärr handlar besiktningsprotokoll mest om att friskriva besiktningsmannen så ofta varnas det om i princip allt som det kan varnas för. Sen är väl Anticimex det sista besiktningsbolag jag skulle anlita. Finns säkert anställda där som gör ett bra jobb, men tyvärr har jag hört/läst om alltför mycket klagomål på dem.

Farsan jobbar som vaktmästare och han rekommenderade att vi anlitar Anticimex. Besiktningsmannen som kom var trevlig och gjorde det han ska tyckte jag. Säljarna har även tecknat dolda fel försäkring ifall det visar sig var något vi inte upptäckte. Som sagt första husköp och har inte mycket erfarenhet av Anticimex.
 
Var uppe på vinden nu och tog en bild.
Vad tycker ni, friskt? Mögel?


Träbjälklag med missfärgningar som kan tyda på mögel på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JacobMS16 skrev:
Säljarna har även tecknat dolda fel försäkring ifall det visar sig var något vi inte upptäckte.
Som köpare har du ingen fördel av det. Det innebär att du måste slåss mot försäkringsbolagets jurister istället för mot säljaren ifall du hittar något dolt fel.
 
Att mäta fuktkvot nu under sommaren är väl också tämligen värdelöst. Allt är så uttorkat det kan vara, bo in er och mät luftfuktigheten under hösten och vintern. Har det stått i 40 år står det nog sig ett år till.. Det ni kan göra är väl att se över ventilationen. Finns det fläkt i badrummet, annars börja där.
 
Det med fönstret kan vara en slamkrypare. Kolla om karmen är så pass åtgången att regn kan rinna in i väggen. Det bör åtgärdas omedelbart.
 
lbgu skrev:
Som köpare har du ingen fördel av det. Det innebär att du måste slåss mot försäkringsbolagets jurister istället för mot säljaren ifall du hittar något dolt fel.
Jaha, då vet jag. Hoppas inte man hittar större fel då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.