Hej
upptäckte idag när vi skulle förbereda för att tapetsera om vardagsrummet att ett eluttag i vardagsrummet som är ett jordat inte alls är jordat.

Jag har alltid tänkt att vad praktiskt då jag endå har en TV dator inkopplad där osv att bra att det är jordat. Har inte tänkt mer en så.
Men så idag när jag plockade bort eluttaget så ser jag att det finns ingen jordkabel kopplad eller dragen ner till dosan.
Jag noterar att dom andra 3 eluttagen i rummet inte heller är jordade men där sitter det äldre vanliga ojordade eluttag. Jag vet att man inte ska blanda ojordade och jordade eluttag i samma rum så det känns lite konstigt att jag inte uppmärksammat det på 7 år :surprised:

Jag har dock noterat.
Ovanför eluttaget finns ett lampeluttag, i den dosan ligger det skarvad jordkabel virad i äldre torix (tomtehatt).
Den jordkabeln går till lampan på altanen utanför vardagsrummet själva lamputtaget har inte jord.
En bekant som är elektriker så att det är bara skarva på där och dra jordkabeln även ner till eluttaget och byta lamputtaget till ett med jord så är det fixat.
Han var i fullfart med arbeteså han kanske inte förstog allt jag berätta om, men dom andra uttagen i rummet bör väll också dras en jordkabel till om allt ska vara rätt och hur ska man gå tillväga då? i lamputtagen ovanför dom elutagen finns ingen jordkabel.

Men hur ska jag göra nu till en början.
kan jag göra så att jag drar jordkabel ner till eluttaget så det verkligen blir ett jordat uttag och inte bara till utseende eller bör jag köpa ett nytt ojordat eluttag och byta eller köra på som vanligt och låta det jordade eluttaget vara ojordat. ?
 
Man får inte blanda jordade och ojordade uttag i ett rum. Så antingen drar du fram jord till alla uttag eller byter vägguttaget och lamputtaget till ojordade.

Säkerhetsmässigt är det "jordade" uttaget ingen risk (vad gäller blandningen i rummet, då är lamputtaget värre) eftersom det inte har någon jord, men det känns ju inte så ok att det ser jordat ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Lamputtaget är ojordat det är bara i själva dosan lamputtaget är i det finns en jordkabel.
Den är skarvad i en torix till lampan på utsidan vid altanen utanför vardagsrummet.
Kan jag använda mig av den kabeln för att jorda övriga uttag?
tänkte nog inte ge mig på det själv men jobbet blir kanske enklare om jag förklarar att det finns jordkabel bakom ena lamputtaget.
 
Det ska inte vara några problem att använda den för att jorda resten av rummet, förutsatt att det finns plats i rör och att dosan du tittar i faktiskt hör till samma grupp osv (så att lamputtaget faktiskt är hopkopplat med dina eluttag).

Det är inga jätteproblem att göra det själv, men det kommer ta dig lite tid att reda ut hur allt är gjort. För elektrikern, förutsatt att alla rör går rätt osv, så är det ett snabbjobb. Materialkostnaden rör sig om typ en hundring per uttag plus några meter kabel.
 
Jo lamputtaget och det aktuella eluttaget är samt alla uttag i det rummet och närliggande sovrum är på samma.
Alla har iaf brytits när jag fimpa säkringen
 
Tänk på att ALLA uttag ska vara jordade i rummet, även lamputtagen alltså. :)
 
Müssli skrev:
Tänk på att ALLA uttag ska vara jordade i rummet, även lamputtagen alltså. :)
Jo jag vet den regeln.
det jag undrar nu, är om det gör nått att ett uttag är jordat och sen jordar dom andra när det är dags.
uttaget är som sagt ett jordat bara att det inte varit jordat hela tiden :p
 
Så får du inte göra.
Då finns risken att du håller i en trasig ojordad apparat, och därefter får kontakt med jordblecket eller en apparat som sitter i det jordade uttaget. Då kommer du leda strömmen genom kroppen.

Att det sitter ett uttag med jordstift i väggen spelar ingen roll, men du får inte ansluta jordkabeln utan att jorda hela rummet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Så får du inte göra.
Då finns risken att du håller i en trasig ojordad apparat, och därefter får kontakt med jordblecket eller en apparat som sitter i det jordade uttaget. Då kommer du leda strömmen genom kroppen.

Att det sitter ett uttag med jordstift i väggen spelar ingen roll, men du får inte ansluta jordkabeln utan att jorda hela rummet.
Men om du har en jordfelsbrytare i huset så slipper du säkerhetsproblemen med denna lösning i alla fall.

Jag vet precis hur du tänker rörande att byta de andra uttagen senare, jag tänkte likadant hemma hos mig - "jag gör det nästa vecka" - nu har det gått två år. Men jag hade inte ens kommit på idén om jag inte haft jordfelsbrytare installerad i huset. Att jag ens kom på idén var för att problemet uppkom efter att en vägg plockades ned och det var inte läge att börja med elen i det byggkaoset.. Men som av en händelse så kommer detta att åtgärdas nu till helgen, då ytterligare ett jordat eluttag skall installeras och då kan jag inte längre blunda för problemet längre (eller, då kom jag ihåg att jag hade problemet, jag hade ju hunnit glömma bort det).
 
Ja tror TS vill veta om det är ok att låta det jordade uttaget sitta kvar utan jordkabel tills vidare.
 
osiris skrev:
Ja tror TS vill veta om det är ok att låta det jordade uttaget sitta kvar utan jordkabel tills vidare.
Nej det är det inte, men om inte jord ansluts så är det ingen fara med detta.
 
TS beskriver i #1 att han varit lurad av detta till synes jordade uttag i 7 år, så nog är det en fara.
Regeln om jordat vs ojordat har ett direkt och påtagligt säkerhetsmotiv, så en JFB rättfärdigar inte på något sätt ett avsteg från denna, inte ens tillfälligt (som gärna blir lite mer utsträckt i tid än man tänkt).
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag köper mig ett nytt ojordat uttag och sätter dit det.
Sen vet jag nu att det finns en jordkabel i dosan bakom lamputtaget om det skulle vara till nån hjälp i framtida jordning.
Det känns efter inläggen här dumt att jorda bara ett uttag eller låta ett jordat sitta där för syns skull.
 
  • Gilla
osiris och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.