Jag undrar om det är lönt att lägga plast i min källare då halva bara är krypgrund och resten använder jag. Kan fukten läcka ut i resten av källaren?. Hur ska jag göra där krypgrund övergår i " vanlig " källare?
 
Det är inte brukligt att ha plast mot källare i bjälklag så borde gälla i vägg med.
 
Jag menar plast mot berggrunden så att fukt inte kommer upp men kan bara lägga i halva källaren. Så fungerar det bra eller måste det vara plast över allt
 
Någon som vet om det är lönt att lägga plast i halva källaren?
 
Var har du fuktproblem?
I källaren el i krypgrunden/trossbotten?
Är det plast på marken i krypgrunden du menar?
 
Oldboy skrev:
Var har du fuktproblem?
I källaren el i krypgrunden/trossbotten?
Är det plast på marken i krypgrunden du menar?

Jag har inga problem.

Det är krypgrund i halva min källare. Resten kan man stå i.

Är det någon fördel art lägga plast i halva källaren ( krypgrunden )

Ja det är plast i krypgrunden på marken jag menar
 
Om det är öppet mellan krypgrund och källare så kan fukt vandra från den ena till den andra. Så då kan det hjälpa att lägga plast i krypgrundsdelen.

Om det inte finns några fuktproblem så känns det onödigt att lägga plast. Det kan skapa problem istället.
 
det kanske är bättre du förklarar vad du vill uppnå med att lägga plast och vad du ska göra?
 
Stefan1972 skrev:
det kanske är bättre du förklarar vad du vill uppnå med att lägga plast och vad du ska göra?
TS skriver: Kan fukten läcka ut i resten av källaren? För mig är
syftet tydligt.
 
Henri skrev:
TS skriver: Kan fukten läcka ut i resten av källaren? För mig är
syftet tydligt.
förvisso men han skriver ju samtidigt att det inte finns några problem?
 
Mjae, visst är syftet på ett sätt tydligt, men samtidigt finns det ju enl uppgift inga fuktproblem. Alltså inget problem som måste lösas. Så då är frågan om syftet ändå relevant.

Edit: Tvåa på bollen.
 
TS kanske befarar kommande problem med fukt om han inte lägger plast. Men det bör han ju i så fall själv förklara.
 
Jag tänker om man kan få bort källarlukten i källaren ? I krypgrunden samlas ibland en pöl med regnvatten. Denna har tidigare skapat lite mögel. Men inget som utökat sig.

Jag vill i allmänhet sänka fuktigheten och öka värmen något i källaren då jag har rätt Mkt trä och jord i den.

Men finns det risk för nya problem kanske det inte är värt det ?
 
Om det är regnvatten som tar sig in i krypgrunden så är det ju inte markfukt. Dvs plasten gör ingen nytta. Då är det regnvattnet som du ska hindra från att ta sig in under huset.

När det är gjort, och du har hunnit utvärdera om det innebar ngn skillnad i fukt/lukt i källaren så kan det vara aktuellt med plast.

Du kan naturligtvis göra bägge åtgärderna samtidigt, men då vet du inte vilken av dem som hade effekt.
Du kan alltid pröva med att lägga in plast, och hålla uppsikt över fukten. Är det mkt markfukt så kan det bli mkt fukt upp mot grundmuren, och även mot källaren. Det enklaste sättet att ta reda på om plasten hjälper är att pröva, och hålla uppsikt på om nya fuktproblem uppstår.
Skulle det bli olösliga problem med plasten så går det att ta bort den.

Källarlukten kan inte påverkas om det inte är öppet mellan källare och krypgrund så att kryprumsluften tar sig in i källaren. Om källaren är en sluten separat enhet skild från krypgrunden så är det bara värme och ventilation som kan minska källarlukten. Ev också en omdränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.