Hej,
Ber till att börja med om ursäkt för ett deprimerat inlägg!

Vi köpte vår tomt 2000 och allt skulle vara klart med bygget 2002. Eftersom detaljplan var på väg, stoppades alla byggen i avvaktan på att VA ledningar dragits (vilket alltså skulle vara klart 2002.) Pga överklagan av detaljplanen har det skjutits upp och upp och upp. Detaljplanen vann äntligen laga kraft i höstas och enligt kommunen skulle vi definitivt kunna ha huset på plats till nästa sommar (alltså 2005), med VA och allt. Efter möte med kommunen i torsdags känner jag att luften gick ur mig. På bara en månad, sen senaste budet från kommunen, fick vi nu höra att vi nog inte bör räkna med att kunna börja bygga förrän 2006 :surprised:.

Vi har nu väntat i fyra år, försökt hålla god min, men jag känner att min optimistiska syn på livet börjar gå i sank :'(. Till saken hör att vi ännu inte har barn och vi har haft en inre syn av att ha barn först efter hus (för att inte ta slut helt under bygget). "Tiden springer ifrån oss."

Ursäkta klagan, men jag känner mig så deprimerad och det är svårt att få folk att förstå hur mycket en ständigt förskjuten dröm efter hus kan ta knäcken på en.

Min förtröstan är att på detta forum faktiskt se att drömmen om ett eget hus kan bli verklighet, åtminstone för andra... Så TACK för att ni håller en strimma hopp vid liv!

Och så en liten fråga, för er som har erfarenhet av att bygga hus med nyfött eller litet barn. Är det lika omöjligt som det låter???
 
Hej,
Be inte om ursäkt för det inlägget. Blir förbannad bara jag läser det. Tyckte att vi hade otur med överklagandet av vårt bygge, men ditt tar nog priset. Har inga råd att ge dig. Mitt intryck av rättsväsendet sen jag började bygga har nog nått "all-time-low". Det värsta är att jag inte ser en förändring i sikte. Sverige är ett land där alla ska handen i varandras syltburkar. >:(

mvh
David
 
Ge inte upp hoppet!!! Allt är möjligt om man bara vill. Vi bygger visserligen med totalentrepenad men har dock tänkt inreda ö-våningen själva och bygga garaget själv också. Vi har tre barn 8och5år och minstingen på10 månader. Sålde gammelhuset och bor nu i lägenhet sedan tre veckor. Tur att svärföräldrarna har stort garage där allt vi inte får plats med får stå tills bygget är klart i sep/okt. Lycka till med hus och barn drömmarna och hoppas att allt löser sig.
 
Beroende av er ekonomi ser jag dessa alternativ:
Om tomten inte kostade så mycket kanske ni ska behålla den men titta efter andra tomter som ni får bebygga nu. Vem vet, ni kanske väljer att bebygga den ändå i framtiden.
Om ni inte har råd att behålla tomten och tror att ni kan få en vinst om ni säljer, så sälj tomten och kolla efter andra bebyggnadsbara tomter.
Annars får ni vänta, vänta och åter vänta.
Får man fråga vilken kommun detta avser?

mvh
David
 
TACK för alla svar! :D Har förmedlat er empati till sambon, som även han behöver muntras upp. Tomten tänker jag aldrig sälja, om jag så ska behöva slå upp ett tält. Vi har fördrivit tiden med att påbörja en trädgård på de ytor som inte ska bebyggas, bara för att känna att man kommer någonstans. Börjar bli riktigt hyfsat på sina ställen och sambon lever alltid upp när trädgårssäsongen börjar.

Kommunen är Huddinge, som såvitt jag förstått inte är kända för att vara enkla att ha att göra med. De har redan meddelat att BYGGlov krävs för att fälla träd (ja, ni läste rätt) och att mansardtak inte motsvarar "gammaldags bebyggelse" (????) samt att vårt förslag till hus (har börjat lobba) är i strid med detaljplanen, men att vi kan få undantag om vi väntar tills hela området bebyggs för då kan det ses som en mindre avvikelse :-/. Meddelandet att det är försenat sas med ett leende. :-X Svårt att uttrycka vad man känner för kommunen just nu...
 
Vår granne log också när han sa att överklagat vårt bygglov. Man får några inre bilder när sånt händer. Lite grann som scenen i High Fidelity när skivbutiksägaren får besök från hans f.d flickväns nya pojkvän...

mvh
David
 
Netaria skrev:
Och så en liten fråga, för er som har erfarenhet av att bygga hus med nyfött eller litet barn. Är det lika omöjligt som det låter???
Vad tråkigt för Er med en sån bedrövlig handläggning >:( ibland undrar man om det är någon form av maktdemonstration :surprised: som stadsbyggnadskontoret ägnar sig åt när dom beter sig på sånt sätt.

Ang. din fråga så vill jag bara säga:
Klart att det går att bygga hus med små barn
man klarar faktiskt mycket mer än vad man tror även om situationen inte stämmer helt överens med den idealbild man hade från början ;).

Om man skulle våga sig på att ge dig ett råd ang. något så privat som "barnskaffning" så skulle det vara, strunta i alla tidsplaner ang. huset "skaffa" barn omedelbart om det är vad ni helst vill, det går alldeles utmärkt att bygga och flytta även med barn och när man väl har detta lilla underverk i famnen så tenderar de "världsliga problemen" att anta sina riktiga proportioner för då inser man vad som är prio1 och att man helt enkelt varken har lust (inte tid heller iof. ;)) att gräva ner sig i vad som desssförinnan hade varit en total katastrof.

MVH/Christina som byggt hus med tvillingar.

PS: Visst vore det idealet att kunna bygga utan barn att ta hänsyn till, men med den här handläggningstiden så har ni kanske inte ett nyfött barn när det äntligen blir dags utan istället en 1-2 åring som är mycket lättare att ha hos ev. mor/farföräldrar. Sen ska man inte glömma den tråkiga men inte ovanliga situationen att när det äntligen passar perfekt att bli gravid så infinner sig inte de efterlängtade barnen som "ett brev på posten" utan då kanske det tar flera år till, så låt inte tiden rinna ifrån er när det gäller barn i väntan på det perfekta tillfället/DS.


 
Med den takt som Huddinge kommun verkar jobba så kanske barnen blir tillräckligt stora att hjälpa till med bygget när ni får bygglovet...
Annars finns det olika sätt att bygga. Tar ni ett typhus som man smäller upp på några dagar kräver det naturligtvis inte lika stort engagemang/tidsmängd som om ni bygger ett lösvirkeshus. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket ni vill/tvingas till att göra själva.

mvh
David
 
Ja, det var ju en ny tanke väckt. Skaffa massa med barn, vänta in kommunen och få en massa gratis arbetshjälp... ;) De hinner nog bli sådär 15-16 innan det är dags.
 
byggimpert skrev:
låt inte tiden rinna ifrån er när det gäller barn i väntan på det perfekta tillfället.
Håller med till 100 %, vi ska bygga hus nu med en 4- och en 2-åring. Planera inte barnen efter huset, hellre tvärtom i så fall! :D
 
Netaria skrev:
Och så en liten fråga, för er som har erfarenhet av att bygga hus med nyfött eller litet barn. Är det lika omöjligt som det låter???
Min erfarenhet är att barn alrid kommer riktigt "lämpligt". Om man inväntar den perfekta tiden för att skaffa barn, så riskerar den att inte komma! *ler* Men sen då de väl kommer, så brukar det ordna sig på allra bästa sätt i alla fall. Man anpassar sig efter barnen, och, framför allt, barn är ganska så anpassningsbara! Det är klart, en ren byggarbetsplats är väl inte bästa lekplatsen för en ettåring, men jag tror nog att det skulle ordna sig om det nu blev så att det krockade på något vis...

Sen verkar ju er situation vara rent fördj**** rent ut sagt, förstår att det sliter!!! Hoppas verkligen att allt ordnar sig SNART!

LYCKA TILL!!!
 
Hemmakatten
Vi har en tomt i Fullersta, Huddinge, som vi ska sälja........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.