Står med en väl fungerande nyservad IVT greenline där generella garantitiden löper ut denna månad. Kompressor-garantin varar fyra år till.

Har via post fått ett erbjudande via Protector/Artic om försäkring för 1000 kr/år. Verkar som att Artic har ngn slags monopol på pump försäkringar?!?

Jag tänker att de närmsta åren skulle det väl främst kunna handla om komponentfel och reparation och grunnar då lite kring vad detta skulle kunna kosta oss, detta kontra att betala 12000 kr i försäkring.
Vad kan vara så kostsamt att reparera en bergvärmepump så det motiverar fyra års tilläggsförsäkr? (när pumpen väl är 10 år och all garanti gått ut är läget ett annat tänker jag)?

Kontaktade Trygg Hansa ang. vad vår villaförsäkring kan tänkas täcka och de kunde främst informera om åldersavdrag vid nyinköp.

Några kloka tips eller erfarenheter?

/Caroline
 
Redigerat:
När min Nibe strulade för ett gäng år sen som då hade Artic trygghetsförsäkring. Vill jag minnas att dom endast stod för villaförsäkringens självrisk. Med andra ord i min värld inte värt pengarna. Borde vara vettigare att bättra på villahemförsäkringen för dom pengarna istället.
 
Men de täckte väl även åldersavdraget?
 
Ja det gjorde det säkert. Det täckte upp den biten jag själv annars skulle få betala så att säga. Men 3000kr låter dyrt. Det är ju ungefär vad jag betalar för min hela min villahemförsäkring.
 
Det är i princip aldrig lönsamt att försäkra ifall man har möjlighet (kontant eller genom att ta lån) att själv betala när skada inträffar. Hade det varit det så hade knappast försäkringsbolagen kunnat leva gott på att sälja försäkringar.
 
Alla försäkringar bygger på principen att risken ska understiga premien, och att det utgivande bolaget ska gå med vinst.

För hus eller bil (där det är katastrof om någonting händer - eller lag) är det självklart.
I andra fall tjänar man i det långa loppet på att lägga undan en buffert och ta smällarna själv när dom kommer.
 
O
Det bästa är väl att börja med att läsa det finstilta... Både tilläggsförsäkringen och hemförsäkringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.