Jag ska måla husgrund på mitt hus och behöver tips angående färg. Det handlar om en betongplatta som aldrig tidigare varit målad. Jag vet att färgen som ska användas behöver vara diffusionsöppen så att fukten kan vandra ut ur betongen så att inga frostskador och färgsläpp uppstår.

Men vilken fabrikat/färg rekommenderar ni?

Har funderat på Alcros Sockel http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Sockel/Sockel/Sockel/

en den verkar vara tät (akrylatbaserad och verkar innehålla plast som bindmedel)

Alcro har en silikatfärg men den är väl inte lika enkel att jobba med?

All hjälp uppskattas :)
 
Någon? :)
 
Vi hade silikatfärg till vår grund. Minns att man fick grunda med en sorts genomskinlig färg först, sedan två omgångar med täckande färg. Upplevde inte att den var svår att jobba med. Vår grund var dock redan målad med silikatfärg i en annan kulör, som vi målade över.
 
  • Gilla
BOOster
  • Laddar…
Finns sockelfärger som är diffusions öppna som du inte behöver prima med.

Finns garanterat trådar att söka här i forumet om detta.
 
szoze skrev:
en den verkar vara tät (akrylatbaserad och verkar innehålla plast som bindmedel)
Den är inte tät. Akrylatbaserad = akrylat som bindemedel. Plast = generellt samlingsnamn på typ en miljon organiska mono- och polymerer, inklusive metakrylater och styrener som delvis utgör sammansättningen i bindemedlet. Finns rätt mycket spelrum för tekniska egenskaper inom plastkategorin.
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade silikatfärg till vår grund. Minns att man fick grunda med en sorts genomskinlig färg först, sedan två omgångar med täckande färg. Upplevde inte att den var svår att jobba med. Vår grund var dock redan målad med silikatfärg i en annan kulör, som vi målade över.
Tack. Klarade färgen yttre påfrestningar (smuts, stänk och dylikt)?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Finns sockelfärger som är diffusions öppna som du inte behöver prima med.

Finns garanterat trådar att söka här i forumet om detta.
Tackar. Enligt en liten undersökning så har jag kommit fram till att Alcro Sockel är just en sådan färg.
Och självklart har jag sökt trådar om detta :)
 
nemlan skrev:
Den är inte tät. Akrylatbaserad = akrylat som bindemedel. Plast = generellt samlingsnamn på typ en miljon organiska mono- och polymerer, inklusive metakrylater och styrener som delvis utgör sammansättningen i bindemedlet. Finns rätt mycket spelrum för tekniska egenskaper inom plastkategorin.
Tack för svaret. Jo, jag vet att att akrylater är polymerer dvs. plaster :) Jag skrev fel i mitt ursprungliga meddelande där det var meningen att det skulle stå "akrylatbaserad dvs. verkar innehålla plast som bindmedel" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.