Håller på att renovera en bastu.

På golvet är det flytspacklat samt ardex 8+9 som tätskikt, keramik ovanpå.
På väggarna är det gips, samt nederst plyfa+gips, ardex tätskikt samt sockelplatta av keramik.

Vad jag kan se är det plast i både väggar under gipsen, samt plast under panelen i taket.

Jag ska nu regla upp för att sätta ny bastupanel, och frågan är om jag skall, bör, kan, måste sätta bastufolie? Reglar upp som ett rum i rummet. I taket kommer jag dessutom isolera lite extra.

Jag vet att detta är stött och blött flera gånger, men jag hittar inget tydligt direktiv om detta.
 
Ingen som har något vettigt att tycka i frågan?
 
  • Gilla
Claeslarsson
  • Laddar…
Det finns inga "direktiv" eller regler gällande bastufolie.
Och så användande, är det tänkt som våt eller torrbastu, var ligger utrymmet, etc. Vissa bygger utan läkt bakom panel, andra med läkt, vissa med eller utan folie.
Så idag finns olika metoder och synsätt.
Men har man diffplast bakom skivorna skulle åtminstone jag vara försiktig med ytterligare tätskikt i väggarna.
 
  • Gilla
Ove Duretsen
  • Laddar…
Den skall absolut användas som våtbastu, med en hel del plaskande på vägarna.

Tanken var väl att regla ut från väggarna så jag skapar ett ventilerat utrymme åt alla håll.
Två av väggarna är ytterväggar, och det är dessa som har plast i sig, inte innerväggarna.
Även taket skall reglas ned och få lite extra isolering i sig, även detta med en ventilerat utrymme.

Tänkte regla ut 22mm, och sedan läkta på detta 22mm för panelen.

Men jag vill ju på något sätt säkra gipsskivan bakom panelen, eller framför allt övergången nere vid sockelplattan så att inget kan tränga in där uppifrån, och tänkte man kan gör det igenom att låta folien gå ned en liten bit över sockelplattan ett par cm, och sedan panelen ytterligare ngn cm ned.

Bifogar bild.. Mönstrade kakelplattor på ett golv i ett rum under renovering, med synliga väggkantlist och väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bygger bastun som "rum i rummet". Skulle jag ha rejäl luft runt om. Jag bygger med 45 i luft mot yttervägg som är plastad och lika mot tak. Använder bara trä och stenull i bastuns väggar. Inte plast eller luftspalt.
 
Samma här, träreglar plus stenull mot ytterväggar,ej luftspalt och utan plast.
 
  • Gilla
Ulfs hus
  • Laddar…
Utifrån och in blir ytterväggen. Ytterpanel, luft, vindpapp, isolering, plast, 6 mm stenbaserad skiva, 45 mm luft (eller 39 eftersom skivan bygger), svetsnät för att hålla isolering, isolering och sen bastupanel.
 
Om du bygger bastun som "rum i rummet". Skulle jag ha rejäl luft runt om. Jag bygger med 45 i luft mot yttervägg som är plastad och lika mot tak. Använder bara trä och stenull i bastuns väggar. Inte plast eller luftspalt.
Utifrån och in blir ytterväggen. Ytterpanel, luft, vindpapp, isolering, plast, 6 mm stenbaserad skiva, 45 mm luft (eller 39 eftersom skivan bygger), svetsnät för att hålla isolering, isolering och sen bastupanel.
Vad menar du, i första nlägget säger du ingen luftspalt, men i andra säger du luftspalt, eller är det något jag inte fattar här?
 
Ulf har luftspalt mellan yttervägg och bastuvägg, men ingen luftspalt bakom bastupanelen.
Jag har min bastu i källare. En mindre luftspalt mellan källarvägg och bastuvägg, sedan plåtreglad bastu med stenull som har masonit som första skikt i bastun. På det finns sedan 28mm läkt med luftspalt och sedan bastupanel.
 
Ta bort gipsen helt, den har inget i en bastu att hämta. Plast i väggen har du väl bara i ytterväggen, inte i alla väggar?
 
Ursäkta min otydlighet. Som Anders sa. Luftspalter finns i yttervägg och mellan basturummet och vägg. Men ingen plast/folie i bastuns vägg och ingen luftspalt innanför bastupanelen. Jag har ingen gips i eller mot bastun. Den byggs inne i ett fristående förråd som planeras hålla runt 17 grader till vardags.
 
Gipsens vara har jag i efterhand grubblat på, men det är eg försent nu då den är en del av konstruktionen för tätskiktet nere vid golvet. Kan ju visserligen såga av gipsen 20cm upp från golv, men är den verkligen så dålig att ha där.
Den har suttit i 42år och jag ser endast tendens till fukt där ventilen sitter(i yttervägg, kondens), det har hela tiden varit bastu, den skönhetsopereras bara.

Plast endast ytterväggar.

Det jag hör här att ni INTE anser att jag skall sätta plast/folie, utan endast regla upp med luftspalt mot väggarna. Ev, isolera och sedan panelen.
 
Mot golvet behövs det ju ett kort uppvik mot ett dött material så där kan väl gips gå an?

När det gäller luftspalt mot yttervägg spikade jag bara upp små distansklossar som jag reglade mot. Sedan använde jag nät för att hålla isoleringen men ståltråd hade nog funkat lika bra för att hålla stenullskivor på plats. 😀

Isolera bastun också. Jag nöjde mig med 45 men hade nog valt 70 om det funnits mer plats. Och, som sagt, inte plast/folie i själva bastuns väggar/tak.
Distansklossar spikade på reglar med nätverk fäst framför tegelvägg för att hålla isolering på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.