Hej,

Jag har ett förråd som är avlångt, cirka 5x2 meter. Förrådet uppfördes samtidigt som huset byggdes. Idag sitter dörren till förrådet långt åt höger på ena långsidan av förrådet. Jag skulle vilja sätta in en till dörr långt åt vänster på samma långsida. Dörren som sätts in kommer att matcha den ursprungliga i fråga om storlek / färg / form.
Kräver det bygglov?
Min spontana tanke är att det inte behövs....

Tack på förhand!

/ Daniel
 
Det behövs bygglov, iom. att det ändrar det exteriöra utseendet.

I praktiken är det säkert många som gör sådant utan att fråga om lov. Men med nuvarande Plan o Bygglag sedan några år tillbaka så har straffavgifterna ökats kraftigt, så det är dumt att chansa. Jag tror att du i värsta fall kan få betala uppmot 50 000 (ett antal 1000 för själva svartbygget, ett halvt basbelopp för att bygget påbörjats utan starttillstånd, ett halvt basbelopp för att du börjar använda dörren utan slutbevis) byggsanktionsavgift även för en så liten överträdelse.
 
Jag tänkte att iom storleken kan byggnaden klassificeras som en friggebod som inte kräver bygglov, kräver heller inte åtgärden bygglov. Men det gäller alltså inte i detta fall?

Jag menar, det krävs inte bygglov att uppföra en friggebod?
Och det finns väl inget förbud mot att en friggebod får ha två dörrar?
Alternativet vore ju att riva friggeboden med en dörr, och sedan bygga ny med två dörrar. Det vore ju lite nötigt :)
 
Redigerat:
Om det ÄR en friggebod så får du givetvis ändra utseendet. Men om det är en bod som i nuläget är byggd med bygglov, så blir det inte en friggebod av det bara för att den har rätt storlek.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.