Behöver foga ihop två limfogar 18mm (1500mm och 2100mm) till överdel bokhylla. De går från vägg till vägg och det kan gå att kila ihop de då det är 10mm "rörelse" på vardera sidan.
Frågan är vilket som är bäst:
Plugga med 10mm träplugg
Kex av något slag
Not/fjäder

Hyllan blir målad och skarven går att bearbeta (hyvla, putsa, spackla).

Provade en enkel skivnot 3,5mm men djupet blir kanske för dåligt?
Plugga funkar bäst med jigg/guide som jag tyvärr inte har just nu.

Tips mottages tacksamt
 
Skivan kommer ha stöttning underifrån och ingen belastning uppifrån?
 
Kex och not med lös fjäder är ung samma sak, troligen bättre än plugg då borr i ändträ har en tendens att vandra iväg.

Protte
 
  • Gilla
Nomes
  • Laddar…
Skivan har stöttning cc500, och kommer att belastas av böcker. Den ena blir överdel och kan förstärkas av ex plattjärn eftersom det inte syns 2500 upp på vägg, den andra skulle ju vara lyckat om ett av stöden kom under skarven men jag har inte de exakta måtten.

Angående kex så behöver jag väl komma djupare än 10mm? Skivnotfräsen ger inte mer, men kan det gå att ta fräsen? Då blir spåret bredare, hur gör man då? Tillverka egna kex?
 
Stora dominon hade nog varit det bästa, följt av lilla dominon, du känner ingen som kan dominoa åt dig?

Fräsen funkar, fäst en planka på vardera sidan så fräsens sula får lite yta att glida på. Det blir dock ganska omständig fräsning ergonomiskt sett, antingen får du stå på stege eller köra fräsen "90 grader fel". Antingen gör du tappar av ena skivan och tapphål i andra skivan (sök på breadboard ends så förstår du) eller gör du lösa tappar och limmar i, tapphål i båda skivorna.

Edit. Såg nu skivan bara var 18mm, enligt konstens regler ska tapparna var ca 6mm och då är nog lilla dominon lika bra som stora.
 
Redigerat:
Man behöver ju inte nödvändigtvis bearbeta skivan stående, det finns ju både falsfräs med kullager eller skivnotfräs som är gjorda för ändamålet!
 
MaTu skrev:
Man behöver ju inte nödvändigtvis bearbeta skivan stående, det finns ju både falsfräs med kullager eller skivnotfräs som är gjorda för ändamålet!
Skivnotfräsen ger väl (som trådskaparen antydde) rätt grunt spår? Har själv ingen större erfarenhet av skivnotfräsar. Det var nåt inlägg upp han frågade om alternativ fräsmetod.
 
Jag som läser slarvigt, sorry!

Till TS: ingen chans att du kan göra skarven så att hamnar över ett stöd?
 
MaTu skrev:
Jag som läser slarvigt, sorry!

Till TS: ingen chans att du kan göra skarven så att hamnar över ett stöd?
Hoppas kunna göra det, och bara använda pluggar som styrning. Smyger då in ett par skruvar på skrå från ovansidan, spacklar o målar. Båda långa hyllplanen blir skruvade ovanifrån i de vertikala bitarna, så det borde funka. En bild på bygget (liggande). Den smala delen blir till vänster om öppningen och sen ska en sektion byggas på med långa hyllplan och "väggar" som följer bildens. Tror att det finns ett flexibelt tänkande kring ett/två fack ovanför själva dörröppningen
Obyggd träbokhylla under konstruktion, står i ett verkstadsområde med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Överdel bokhylla? Låter som att ovansidan inte syns därmed?

Snabb och enkel lösning kan ju vara att skruva en bit regel längst in mot väggen för att hålla ihop skivorna samt en träplugg i fronten så att de inte skevar. Ställ grunda böcker framför regeln.

Alt en platt hålskiva som skruvas med kort montageskruv. Då kommer böckerna att luta lite.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.