Bakgrund: Planerar att bygga nytt hus för familjen med två extra uthyrningsdelar i form av kompletta mindre lägenheter (ettor med eget kök, WC med dusch, tvätt- och diskmaskin). Tanken är att dessa skall byggas ovanpå ett dubbelgarage, sammankopplat med huvudbyggnaden, men med egna ingångar och utan ingångar från övriga delar av byggnaden. D.v.s. uthyrningsdelarna/lägenheterna kan endast nås utifrån genom sin egen separata ingång

Fråga: Detaljplanen för området föreskriver "friliggande enbostadshus". Kan detta räknas som ett "friliggande enbostadshus" enligt detaljplanen samt ger rätt till schablonavdraget på 40 000 kr för uthyrning av rum i privatbostad, eller blir det ett trebostadshus då uthyrningsdelarna/lägenheterna endast kan nås utifrån genom sin egen separata ingång och ej från övriga delar av byggnaden, och är därmed ej tillåtet enligt detaljplanen samt ger ej rätt till schablonavdraget på 40 000 kr för uthyrning av rum i privatbostad?

Följdfråga: Om detta ej räknas som enbostadshus, kan det då räknas som enbostadshus + rätt till schablonavdrag om uthyrningsdelarna får sin separata ingång via garaget under uthyrningsdelarna samt garaget har ingång till huvuddelen av huset, så att uthyrningsdelarna kan nås via insidan av byggnaden? Eller måste det finnas direkt kontakt via dörr (om än låsbar) med bostadsdelarna av huvudbostaden?
 
Tror att det kan vara gränsfall om det skall räknas som en eller flera bostäder. ETT kriterium är om det finns mer än ett kök, men det är fler faktorer som skall stämma in (kan ej detaljerna).
 
Alsike skrev:
Bakgrund: Planerar att bygga nytt hus för familjen med två extra uthyrningsdelar i form av kompletta mindre lägenheter (ettor med eget kök, WC med dusch, tvätt- och diskmaskin).
Jag tycker du tydligt beskriver att du avser bygga ett flerbostadshus.
 
Gör attefallshus istället
 
Fotografen skrev:
Jag tycker du tydligt beskriver att du avser bygga ett flerbostadshus.
Det är naturligtvis det jag vill göra. Men ett flerbostadshus som rent juridiskt ändå klassificeras som ett enbostadshus.

Frågan är var gränsen går mellan flerbostadshus och enbostadshus med två uthyrda rum. Hittar ingen tydlig gräns. Får nog mejla Boverket och fråga.
 
Du kommer inte få bygglov med 2 separata boendeenheter. De måste isf sitta ihop med övriga bostadens bodel, alltså inte enbart garaget. Kanske om det går att lösa så men var beredd på kraftigt motstånd från handläggaren på kommunen.
 
Jonatan79 skrev:
Du kommer inte få bygglov med 2 separata boendeenheter. De måste isf sitta ihop med övriga bostadens bodel, alltså inte enbart garaget. Kanske om det går att lösa så men var beredd på kraftigt motstånd från handläggaren på kommunen.
Det var det jag misstänkte. De skulle i och för sig sitta ihop med övriga bostaden bodel, men utan dörr emellan. Det behövs således dörr emellan?

Detaljplanen tillåter hus på två våningar, och inget sägs om att det inte får finnas inredd vind, så jag utgår från att det är tillåtet. En tanke är då, om det måste finnas dörr emellan, att bygga i två våningar med inredd vind, och även inredd vind ovanpå uthyrningsrummen som byggs ovanpå dubbelgaraget. Om vindarna byggs så att de räknas som bostadsutrymme men ej en tredje våning, så skulle man kunna ha dörrarna emellan uthyrningsrummen och övriga bostadens bostadsdel mellan de inredda vindarna. Så blir det så separerat det går fastän det fortfarande finns förbindelser mellan alla bostadsdelar (fortfarande separat ingång för uthyrningsrummen). Sedan får man såklart hålla dörrarna permanent låsta. Låter det som en möjlig lösning, eller kommer det ändå att räknas som flerbostadshus?

Lite dyrare lösning, men det räknar jag med att få igen genom högre hyresintäkter.
 
Så länge allt hänger ihop med "bostaden" får man bygga separata "avdelningar" såsom tex generationsboende med eget kök och badrum tex. Eller så kan det heta tex "ungdomsavelning" där barnen skall kunna sköta sig själva och tillaga sin egen mat m.m. vid behov. Kolla noga i detaljplanen så det inte står att vind inte får inredas, har sett detta några gånger i samband med 2-planshus.
 
K
Kolla även noga att det är tillåtet med fler/tvåbostadshus, står det inte på nybyggnadskartan kan det stå i texten till detaljplanen. I vårt område står det att det endast får byggas en bostad per tomtenhet. Som tur är gör attefallsreglerna att man får inreda en lägenhet i bostaden i strid mot detaljplanen! Det måste dock vara hemligt tills bostaden är godkänd.
 
Kallebo skrev:
Kolla även noga att det är tillåtet med fler/tvåbostadshus, står det inte på nybyggnadskartan kan det stå i texten till detaljplanen. I vårt område står det att det endast får byggas en bostad per tomtenhet. Som tur är gör attefallsreglerna att man får inreda en lägenhet i bostaden i strid mot detaljplanen! Det måste dock vara hemligt tills bostaden är godkänd.
Det är INTE tillåtet med fler/tvåbostadshus. Tanken är därför att utnyttja de juridiska kryphålen och bygga ett hus som i praktiken är ett flerbostadshus men som rent juridiskt/formellt är ett enbostadshus. Det tycks hänga på definitionen av vad en "bostad" är.
 
Är det bygglovspliktigt att sätta in ett kök? Om inte, rita "gästrummen/tonårsrummen" utan kök och sätt in köken senare. Det borde väl kunna funka och vara i enlighet med reglerna?
 
Mikael_L
Den vanliga benämningen småhus betyder som regel ett hus för en eller två familjer. Detta brukar följa med i detaljplaner, men antagligen finns det undantag.

Jag tror absolut att det kommer stöta på patrull att inreda tre bostadsenheter på samma småhusfastighet.
Och gör du det i smyg i efterhand så blir det säkert surt av det också.
 
O
Att inreda vinden kan möta patrull... För det skulle kunna räknas som våning. Vilket innebär att du skulle bygga 3vån å det strider nog mot dp.

Om du ska hyra ut 2st lgh kommer du väldigt snabbt upp i 40000... Dessa pengar har inget med bygglov att göra. Det är mellan dig och skatteverket.
 
K
Det är bygglovspliktigt (kräver bygganmälan) att sätta in ett kök. Precis som att bygga ett extra badrum eller ändra bärande konstruktioner.

Det är inte olagligt att ha en inneboende. Och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli problem med en anmälan om extra kök. Det är alltså den separata ingången som kan bli problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.