Jo. Har en matkällare i huset som ligger delvis utomhus, delvis inomhus.
För närvarande är det någon sorts halmtak där samt en högre golvnivå anpassad för den fd. torpgrunden. Nu lägger jag om till platta istället men vill behålla matkällaren. Kommer att valva den samt förse med en 10 cm frigolitisolering för att få i nivå med övriga golvet. Frågan är!: vad behöver jag göra och hur för att bryta bort köldbryggan som blir runt syllarna och in till plattan inomhus? Det är 2 ställen som kan påverkas.
Ska jag göra en isolerad låda över som det verkar vara gjort nu?

Så här ser det ut i dagsläget med någon form av överbyggd låda. Utbyggnaden kommer att stryka med och göras på nytt då den är mer eller mindre genomrutten. Den står delvis över matkällaren. Lådan utgör den andra delen.
Rött trähus med snöfläckar på gräset och en överbyggd låda som är genomrutten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har lite svårt att koppla bilden på huset till trådens fråga.

Men annars skall man väl isolera utvändig och invändig betongplatta med lite frigolit.
För det är ju inte ekonomiskt vettigt att värma upp hela jorden, även om man vill ha varmt inne :p

Moderna betongplattor är ju också konstruerade så, att själva plattan är isolerad från kantbalken,
för att man vill undvika värmeläckage ut genom "grundmuren".
 
Fixar ett par bättre bilder i dag på hur det ser ut.

Där lecan börjar till vänster börjar matkällaren
Utomhusvy av hörnet på ett hus med en vit, sliten dörr och en röd vägg, intill en trappa och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är delen som är utomhus och frågeställningen gäller
Utomhusvy av matkällarens tak med lecakulor och sidor av rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt tak i matkällaren. T.v vägg som vetter mot insidan av huset. T.h ut mot gräsmattan. Rakt fram likaså, mot den lilla lådan
Invändigt tak av leca med synliga rör och en lampa, betongvägg och grusgolv i matkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, det verkar ju vara en märklig konstruktion.
Tanken är väl att där skall vara kallt, men inte för kallt så det fryser.

Jag vet inte hur konstruktionen är uppbyggd i detalj, men det finns väl en risk att det är en energitjuv nu när ni ser om klimatskalet på huset i stort.

Nu för tiden, när det finns kyl och frys i varje kök, behövs väl inte sådana kallkällare?
Jag hade rivit den bara och sagt ajöss!
 
Jo helt klart. Vill gärna bryta köldbryggan i hörnet och undrar hur göra för bibehållen stabilitet av valv. Matkällaren har jag tänkt att behålla som kylförråd för lite starkare varor. ;)

Men det är inte det värsta. I ett annat hörn av huset finns en s.k loggia där sulan är helt naken och exponeras för väder och vind, denne loggia gränsar mot 2 rum där golvvärme inte kommer att finnas. Golvet står där på 70-talsmanér med reglingen mot sulan. Har ingen dålig lukt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.