Håller på renoverar en del av huset och ska lägga nya gipsskivor på befintlig gips (Blir dubbel gips). Tänkte passa på och lägga några extra vägguttag. Om jag gör spår för elen i befintlig gips är det ok att lägga EKK light i spåret utan rör/slang och stänga/dölja med de nya skivorna?
Eller måste VP-rör användas?
Blir lite mer jobb om jag ska även lägga rör då jag behöver gå djupare och däremd stämma ut spår i råsponten under gipset också.
 
tommib
Jag tror att det är ok enligt föreskrifterna, om kabeln förses med spikskydd vid varje regel. Jag är inte helt säker.

Vad jag är säker på är däremot att det är en skitdålig idé. Så jobbigt kan det inte vara att få dit en slang. Kör med tigersåg eller cirkelsåg så går det fort att göra spår. Eller lägg elen utanpåliggande.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Jag har svårt att se att det skulle vara ok. Oavsett är det vansinnigt.
Dels krävs det dragavlast i varje dosa vilket jag aldrig har sett i någon dosa. Kravet på spikskydd vid varje regel är för att skydda från ev. skruv och spik som sätts i väggen. Då räknar man med att kabeln kommer glida åt sidan mellan reglarna men så som du beskriver kommer kabeln inte kunna göra det. Därför tror jag inte det är ok föreskriftsmässigt heller eftersom genomspikningsrisken är för hög. Kabeln kan ju inte flytta sig alls.

Så tänker jag men jag har inte full koll på föreskrifterna i detta fallet. Jag hade aldrig ens kommit på tanken iaf.

Du behöver inte spåra upp alls, ta 80-hålsågen och borra upp med jämna mellanrum och trä slangen i hålen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag hör vad ni säger, blir att lägga i slang :)
Bra tips där med hålsågen! Blir lite tejppyssel med ångspärren också men värt att göra det rätt iafl. :)
 
Resko skrev:
Ok, jag hör vad ni säger, blir att lägga i slang :)
Bra tips där med hålsågen! Blir lite tejppyssel med ångspärren också men värt att göra det rätt iafl. :)
Just det, du har plasten bakom råsponten förstås. Det tänkte jag inte på, hoppas det går att lösa ändå. :)
 
Jag har spårat med elkedjesåg första gången satte jag en brädbit på svärdet som stopp med hjälp av en tving men nu har jag gjort en jigg sim skruvas fast i hålen på svärdet så man inte går för djupt går grymt fort att spåra i tex timmer.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli skrev:
Jag har svårt att se att det skulle vara ok. Oavsett är det vansinnigt.
Dels krävs det dragavlast i varje dosa vilket jag aldrig har sett i någon dosa. Kravet på spikskydd vid varje regel är för att skydda från ev. skruv och spik som sätts i väggen. Då räknar man med att kabeln kommer glida åt sidan mellan reglarna men så som du beskriver kommer kabeln inte kunna göra det. Därför tror jag inte det är ok föreskriftsmässigt heller eftersom genomspikningsrisken är för hög. Kabeln kan ju inte flytta sig alls....
Men nu är ju t.ex. EKK tillåten att putsa in ("under puts" kallas det också), vilket betyder att man kan gjuta in EKK i väggen, bara en bit under ytan.
Jag ser inte på vilket sätt det blir annorlunda än att göra ett spår för precis kabeln i en gipsskiva och sen sätta en gips ovanpå.

Jag är mao inte alls övertygad om att det är föreskriftsmässigt förbjudet.
Och i så fall behövs inga dragavlastningar heller iom att själva montaget som sådant blir en enda lång klamring/dragavlastning av kabeln.

Sen så tycker jag inte att det är någon trevlig lösning att sätta kabel i/bakom gipsskivor på det viset, skulle hemsk gärna se det gjort på något annat vis. Men om det är enda möjligheten utan allt för katastrofalt mycket merarbete så går det ju att överväga det.
Om det nu alltså är föreskriftsmässigt OK, vilket jag nästan tror, men inte är säker på. ;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men nu är ju t.ex. EKK tillåten att putsa in ("under puts" kallas det också), vilket betyder att man kan gjuta in EKK i väggen, bara en bit under ytan.
Jag ser inte på vilket sätt det blir annorlunda än att göra ett spår för precis kabeln i en gipsskiva och sen sätta en gips ovanpå.

Jag är mao inte alls övertygad om att det är föreskriftsmässigt förbjudet.
Och i så fall behövs inga dragavlastningar heller iom att själva montaget som sådant blir en enda lång klamring/dragavlastning av kabeln.

Sen så tycker jag inte att det är någon trevlig lösning att sätta kabel i/bakom gipsskivor på det viset, skulle hemsk gärna se det gjort på något annat vis. Men om det är enda möjligheten utan allt för katastrofalt mycket merarbete så går det ju att överväga det.
Om det nu alltså är föreskriftsmässigt OK, vilket jag nästan tror, men inte är säker på. ;)
Det var lite så jag resonerade först, tänkta slippa skära i ångspärren(som ligger direkt under gipsskivan) mm, men tror att det kommer kännas bättre att göra det rätt.. :)

Tack för alla svar iafl!
 
tommib
Mikael_L skrev:
Men nu är ju t.ex. EKK tillåten att putsa in ("under puts" kallas det också), vilket betyder att man kan gjuta in EKK i väggen, bara en bit under ytan.
Jag ser inte på vilket sätt det blir annorlunda än att göra ett spår för precis kabeln i en gipsskiva och sen sätta en gips ovanpå.

Jag är mao inte alls övertygad om att det är föreskriftsmässigt förbjudet.
Och i så fall behövs inga dragavlastningar heller iom att själva montaget som sådant blir en enda lång klamring/dragavlastning av kabeln.

Sen så tycker jag inte att det är någon trevlig lösning att sätta kabel i/bakom gipsskivor på det viset, skulle hemsk gärna se det gjort på något annat vis. Men om det är enda möjligheten utan allt för katastrofalt mycket merarbete så går det ju att överväga det.
Om det nu alltså är föreskriftsmässigt OK, vilket jag nästan tror, men inte är säker på. ;)
Under puts är lite annorlunda skulle jag säga. Man river sällan ner puts på samma sätt som man river gipsskivor (i mitt fall just nu, med bräckjärn).

En kabel därunder kan bli en spännande överraskning för nästa ägare...
 
Jag tror att det är nästan omöjligt att förstöra en kabel med bräckjärn men borr eller tigersåg är nåt helt annat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.