Hej!

Vi bor i en lägenhet i ett hus från 20-talet, ett trähus. När vi tog bort listerna som hade börjar sjunga på de sista verserna åkte lite av spacklet bakom av. Bakom listerna kunde man se den gamla isoleringen. Vi tänkte egentligen riva bort all gammal tapet (det är flera lager) men blir nu lite tveksamma eftersom spacklet känns så svagt, bara man rör vid det åker den av och hamnar på golvet. Det blir en jäkla massa damm och dammsugande. Nu är frågan, hur går vi vidare? Skita i att riva ner tapeterna och bara bredspackla? Hur gör vi bakom listerna där det är som störst hål, går det att fylla i hålen med spackel eller rekommenderas någon annan produkt?
Skadad vägg och golv där gammal isolering syns efter borttagen list, med flagande spackel och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte ut som spackel utan puts på en vägg av strå. Ett alternativ är ju att knacka ner all puts och riva bort stråna (sitter antagligen med pappspik och ståltråd) och rensa in till träväggen, sen sätta gips på väggarna.
Men det är skräpigt och dammigt.

Annars kanske det går att laga det lokalt där listerna suttit och bredspackla resten.
 
Tack! Vi är ganska nya i den här renoveringsvärlden, visste inte riktigt skillnaden mellan puts och spackel :surprised:

Okej! Hm, när vi genomför ett projekt gillar vi att göra det det helhjärtat, lutar alltså år att knacka bort all puts och ta bort stråna för att sätta upp gipsskivor. Men av ren nyfikenhet, vad döljer sig bakom putsen och stråna? Är det tegel? Är ganska kass på det där med isoleringshistoria.
 
Med största sannolikhet är det trä bakom. Vassen är där för att putsen skulle ha något att fästa på
 
Med all respekt för att ni vill göra det helhjärtat, men det är ohyggligt dammigt och drygt att riva ned sådana väggar. Så behöver ni verkligen inte det, så laga det som behövs och spackla sedan. Det finns säkert bättre ställen att lägga den energin.
 
Det där väcker gamla minnen. Jag hade plankor bakom putsen där det satt vass (fäst med ståltråd). Om jag mins rätt var det inte vass i mina ytterväggar, detta var i ett tegelhus.

Om det nu är plank bakom är frågan hur rak plankväggen är. Tänker på hur lätt det är att bygga upp en tillräckligt plan vägg med gipsskivor. Kanske går att rikta/bygga en plan vägg med OSB eller plywood och sedan sätta gips. Det finns nog dessvärre endast ett sätt att veta och det är att knacka ned putsen. Men risken är att det blir ett ganska stort jobb.
 
Det känns väldigt överdrivet att dra bort all puts, vassmattor o s v bara för att ni vill tapetsera. Det hade också varit intressant att se listerna som ni drog bort som "sjöng på sista versen". Behövde dom bli av med lite gammal färg, spacklas och målas?

Med risk för all låta lite mästrande behöver ju inte renovering innebära att man river ner allt gammalt för att ersätta med nytt. Det fanns ju en anledning arr man putsade/lerklinade väggar invändigt förr i tiden - det blev tätt, ljudisolerade bra och man fick en bra yta at måla/tapetsera på. vore jag er skulle jag försöka laga upp putsen med lämpligt pusbruk (eller kanske t o m gipsbruk som är lättjobbat). Känner ni at utan att tapeterra på är dålig, ta hjälp av en målare som antingen binder/isolerar dom gamla skikten och vid behov bredspacklar. Att börja om med en rå plankvägg skapar bara jobb i onödan och det finns inget fundamentalt mycket bättre med en modern gipsvägg jämfört med en gammal putsad vägg :)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Måste hålla med ovanstående det är ett rejält jobb att knacka ner putsen. Vinsten med det i det här fallet ser jag som minimal. Blanda till en hink gipsputs att fylla upp det där hålet med, sedan går ni på och spacklar / bredspacklar väggen.

Om ni absolut känner att ni måste ha en gipsvägg att tapetsera på, släng på en 6mm rotgips. Men det finns egentligen ingen vits att göra det, och det blir inte mindre jobb för er. Spacklade putsade väggar har fungerat de senaste 100 åren, och det fungerar även för er.
 
Skall ni sätta dit nya socklar? Spara de gamla golvsocklarna så att ni har dem när ni kommer på att det ser konstigt ut med moderna golvsocklar i ett gammalt hus. Om ni då vill byta tillbaka så slipper ni göra som jag och köpa nya för 100 kr/m på byggfabriken.
 
Tack för alla svar! Vi får sitta och överväga. Putsen är verkligen i dåligt skick, räcker att snudda vid det för att det ska trilla bort. Socklarna hade en massa hål och flera lager plastfärg som vi testade att skrapa bort med en speedheater men insåg till slut att det skulle ta för lång tid. Vi köper istället nya för 70 kr/m från ett jättebra snickeri. I samma stil som originalet (y)
 
Innan ni gör något drastiskt, prova att lägga i lite gipsbruk. Kostar kanske en hundring för en säck. Alternativt ta hem en målare som får titta. Om ni börjar knacka puts har ni ett garanterat hästjobb framför er, och det kommer innebära att ni bor i en krigszon under ett par veckor innan ni fått det klart.

För att få gipsbruk att fästa skulle jag gå på med en mjuk borste eller något for att få bort allt löst, och sedan duscha med sprayflaska.
 
Det där kallas revetering när det är utomhus, men jag har för mig att det kallas något annat när det är inomhus.

Jag har nyligen rivit en sådan vägg i källaren från -33. I mitt fall bestod väggen av stående plank med vassnät på. Vassen satt fast med ståltråd och småspik. Putsen satt sedan i vassen.

Som andra skrivit kommer det damma ordentligt om ni väljer att riva bort putsen. Jag skulle dragit mig för det i ett boutrymme.

Vad finns på andra sidan väggen? Granne eller mer av er lägenhet? I mitt fall var plankväggen bitvis gles under putsen, och jag kan tänka mig att man putsade förr bla för att täta väggen.
 
Pratat med sambon och sambons pappa som är lite mer kunnig när det gäller sånt här. Lutar åt att sätta dit gipsbruk där det släpper och spackla på tapeten. Dock inte hela tapeten för vi vill hålla kostnaden nere och göra det mesta själv, utan vill bara spackla där det är mycket skavanker (förra ägarna hade tapetserat slarvigt). Sen kanske det räcker med en ny lager målarfärg eller kanske en ny tapet. Tror det blir bra, orkar inte mera hästjobb vilket det låter som det annars hade blivit.

Tack för era invändningar.
 
Utmärkt slutsats. Om du tycker bredspackling är svårt, kan du köra på wall-cover som är en tjock renoveringstapet som sväljer många skavanker. Lätt att sätta och sen målar man direkt på den.
 
Varför inte bara skruva gips med lite längre skruvar?

Och har ni gammal el kan ni modernisera lite genom att först skruva glespanel och sen osb och gips o ha elen dragen i väggen!
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.