Hej!

Hittade ingen bra avdelning för detta men jag skriver hör pga av materialet i väggarna.

Jag har rivit bort dörren och karmen in till vårat badrum och har nu köpt en ny dörr med karm och tröskel. Min fråga är nu hur man bäst går tillväga för att sätta in denna karm och dörr och vad jag bör använda för skruv för att dra fast karmen. Materialet i innerväggen är blåbetong och den förr karmen satt "spikad" in i blåbetongen.

Lättbetong kan vara ganska porös och jag känner mig osäker på skruv-val. Jag har hört nånstans att man börjar med att sätta ihop karmen och sen dra fast överdelen och sen den sidan som dörren ska hänga i o.s.v.

Skulle behöva ett körschema från nån som kan detta :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det schemat var kanon men det slutade med att jag fick hjälp av en kompis som har gjort det flera gånger. Jag stod bara och tittade på. Det var banne mig inte svårt att sätt in en innerdörr måste jag säga :)
 
MathiasS skrev:
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&katnr=1&katsektnr=4&dokid=wc64633

...som alternativ till den traditionella karmskruven.

Karmen (fönster eller dörr) sitter bättre och jag tycker också det är lättare att montera/justera.
=

20792.jpg

Instämmer de använder jag också, rekommenderas. ;)
 
MathiasS skrev:
Jag passar på att slå ett slag för dessa:

[länk]

...som alternativ till den traditionella karmskruven.

Karmen (fönster eller dörr) sitter bättre och jag tycker också det är lättare att montera/justera.
'de där funkar ok....är iofs löjligt förtjust i klassiska programa som slår det mesta när det gäller dörr/fönster montage....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.