Har en ganska stor gårdsplan som dessutom är ganska hårdpackad. Skulle behöva något att dra efter trädgårdstraktorn. Har sett att det finns en del att köpa men är det nån här som byggt något lämpligt?
 
Har funderat på det, men inte "kommit till skott"! I mitt fall för att kratta över singeln på uppfarten.

Snodde en bild på nätet, men jag tänker mig något sådant här; (Googla sladdharv)

En hemmagjord sladdharv med träram och metallslädare ligger på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där bilden gav mig en idé. Slängde ihop en harv av två överblivna hyllplan i plåt, några reglar och gängstav. Tyvärr snålade jag och tog bara m10 så de blev ju rätt krokiga eftersom marken är rätt hårt packad.

Men jag blev glatt överraskad över funktionen. Jag tänker komplettera med fler och grövre piggar och byta de andra till grövre eftersom.
Hemgjord harv gjord av plåthyllplan och reglar med m10 gängstavar som piggar på en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord harv gjord av hyllplan i plåt och träreglar ligger på grusig mark vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemmagjord harv gjord av träreglar och plåthyllplan, fastsatt bakom en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gjord hemgjord harv av plåt med reglar och böjda M10 gängstavar som piggar, fot syns nederst i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marie Järvi
  • Laddar…
Snyggt! Gillar även patentlösningen på "dragkroken"! (y)
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Fästet mot gräsklipparen gjorde jag av två vinkeljärn från Biltema som bultades ihop. Sprinten som normalt används mot klipparen byttes mot en m12 bult
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Hejsan,

Hur långt sticker gängstaven ut från undersidan och med vilket mellanrum sitter dom ungefär?
 
Så här snart fyra år efteråt så används den inte så mycket . Men inte för att den inte fungerar.
Gängstavarnar ungefär en decimeter och avståndet är också det.
De blir lätt böjda så jag hade nog gjort dem aningen kortare nu.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Så här snart fyra år efteråt så används den inte så mycket . Men inte för att den inte fungerar.
Gängstavarnar ungefär en decimeter och avståndet är också det.
De blir lätt böjda så jag hade nog gjort dem aningen kortare nu.
Tack för snabbt svar! Ska testa i helgen och se om den före detta grusplanen går att rädda.
 
Jag ”harvade” och sedan spred jag ut gårdssalt och det funkade hyfsat. Men skicket var rätt okej ändå innan.
 
Om man använder gängstång ska man vara uppmärksam på om det är klass 4.8 eller 8.8 för böjlighetens skull.
 
Vilken ska man ha?
 
8.8 är starkare.
 
  • Gilla
pellelolo
  • Laddar…
Även jag har byggt mig en låda för att kratta grusplanen. 14mm gägnstav, 9cm mellanrum i två rader, 12 piggar i bredd. Plats för 4st trädgårdsplattor som vikter ovanpå, även om endast två användes.

Återkommer med någon bild, appen kraschar vid uppladdning.. :rolleyes:
 
Här kommer några bilder. Kört två gånger än så länge, fungerar fortfarande ganska bra.
 
  • Hemmagjord träslev som ligger på grus med löv runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdstraktor kopplad till hemmagjord träsläde på en grusdrivväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusuppfart med röd bil vid sidan och träd i höstfärger, med öppna grindar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 5 till
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Här kommer några bilder. Kört två gånger än så länge, fungerar fortfarande ganska bra.
Hur långa gjorde du "piggarna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.