Hej

Vi bor i ett 2plans-hus med källare (120+60 kvm) och har bergvärme. Vi har en förbrukning på ungefär 12000 kWh för uppvärmningen. Bergvärmen är tyvärr underdimensionerad och det märks framför allt i källaren som är SVINKALL nu på vintern.
Vi funderar därför på att installera en luftvärmepump i källaren.

Innan ni talar om hur fel det är... så här har vi funderat.
Bergvärmen räcker inte till, även om vi installerar fler radiatorer i källaren.
Istället blir det elpatronen som får sköta uppvärmningen (dålig verkningsgrad ;))
Genom att få upp temperaturen i källaren borde golven på mellanplanet bli varmare, då kan man sänka temperaturen någon grad.
Med en luftvärmepump i källaren får vi bättre cirkulation och slipper förhoppningsvis "källarlukten".
Vi vill inte i första hand sänka elförbrukningen, vi vill få ett bättre klimat i källaren, både sommar och vinter. Sedan borde man kunna spara några kronor också...

Vad tror ni, är vi helt ute och cyklar? Finns det några andra smarta lösningar?

Tacksam för svar

/Fredrik & Lena
 
låter ju som det borde funka.
hur gammal är bergvärmen?
vad har du för aktivt borrdjup & hur kraftig är pumpen?
 
Kaske bätre att fundera på att dränera och isolera kälarväggarna samt kanske ett nivell golv eller liknande lösningar.
 
Tack för svaren.

Pumpen är på 4,6kW och borrdjupet 100m.
Det jag glömde nämna var detta: vi har en liten täljstenskamin på mellanplanet som vi använder för att slippa slå på elpatronen. Trevlig värme på de två övre planen men detta hjälper ju inte direkt till att få upp värmen i källaren...

Dränering och isolering kommer nog att bli aktuellt men utan värmetillskott i källaren kommer det nog fortfarande att vara kallt.
 
Tror inte ni kommer få igen pengarna för luft/luft pumpen låt elen gå in och ta det pumpen inte orkar med sätt in en fläktkonvektor i källaren i stället så ska du se att när det är isolerat så kommer det funka bra.
Dessutom så har ju luft/luft pumpen ingen effekt när den behövs som mest.
 
12000 kWh på uppvärmning med värmepump?. Det är väldigt mycket. Om du skulle köra värmepumpen kontinuerligt ett halvår så är det 4300 timmar. Kompressorn drar max 1,5 kW (om du har 50 grader i radiatorerna) Det ger ca 6500 kWh. Resterande 5500 kWh kommer alltså från el-patronen. Den är (med största sannolikhet) på max 6 kW. Den skulle allstå gå 1000 timmar, otroligt mycket för spetsvärmen.
Hur stor årlig elförbrukning hade du innan du satte in värmepump?
Hur stor årlig elförbrukning har du nu?
Var i landet bor du?
Går din värmepump som den ska? Den borde räcka till.
Vad har du för temperatur på inkommande köldbärare?
Vad har du för temperatur på inkommande och utgående radiatorvatten (retur och stigare)?

Lite data från mitt hus så du har något att jämföra med:
Jag har 104+104 m2 med 6 kW värmepump 100 m borrhål. Den går nästan exakt 3000 timmar per år med 1,5 kW effekt på kompressor = ca 6000 kWh per år. Jag behöver spetsvärme då det är kallare än ca -12 grader C ute, d.v.s. någon gång per år här i Stockholm. Då lägger jag på en brasa.
Jag har ca 5 grader C i borrhålet och 41/37 på radiatorvattnet.

Så här långt inget svar på din fråga. Här kommer mina svar/funderingar
Ja, du kan sätta in en luft/luft värmepump men du kommer att få ökade värmekostnader (som du troligen redan räknat ut). Jag har själv en luft/luft värmepump i garaget på 45 m2 med värmeåtervinning via frånluft (en specialare som inte går att köpa färdig). Luft/luft värmepumpen ger tillräckligt med värme nu trots att det varit runt -10 grader C. Vilken COP den kör på vet jag inte, jag har inte hunnit mäta ännu.
Jag håller dock med Overlander i att du skulle kunna sätta in en fläktkonvektor. Då får du ut värmen i källaren. Om det blir för kallt uppe kan du stödvärma med veden.


 
hans pump är ju bara på 4,6kW (vet en vid vilken temp den lefererar det)
så ha har ju stora mängder elpatron & d blir det dyr uppvärmning. desutom så tror jag han värmen 60 m2 källare, som troligtvis är oisolerad.
upvärmd yta är alltså 180 m2
jag har 230 m2 (195 m2 värms till 21,5 & 35 m2 värms till 15,5) jag förbrukar ca 5500kWh / år på värme & varmvattne.
då ger min pump 9,5 - 12,5 kW
så jag förstår att 4,6 kW inte räcker så långt
 
jag skulle personligen inte köpa en luft/luft, uten jag skulle byta till en större värmepump.
stoppa in en 7kW pump & förlänga köldbäraren med 150-200m jordvärmeslinga
 
H
En luftvärmepump är nog den mest kostnadseffektiva förbättring du kan göra.
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.