Hej vi ska bygga Eksjöhus genom en generalentreprenad.

Huset vi ska bygga är Eksjöhus Variant med oinredd övervåning.

Ni som har byggt, vart finns det förhandlingsmån?
Det mer än de klart uppenbara grejjerna som Vedum garderober man kan välja bort för att få ned priset?

Bild på hur kalkylen ser ut.

Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har beställt ett eksjöhus och vi valde bort garderober - dock sparar vi knappt pengar på det eftersom vi kommer köpa andra garderober.
Vi har valt bort duschväggarna, det är ett par tusenlappar.
Vi har valt att göra lilla badrummet med plasmatta i ungarnas avdelning av huset.
Vi har valt plastmatta i tvättstugan.
Vi har valt bort inredningen i tvättstugan och ska köpa den från ikea istället.
Vi har valt 8mm ekgolv istället för 13mm ekgolv. Jag betvivlar att man någonsin tömmer huset och slipar om ett trägolv.

resten av kalkylen lämnar mkt att önska i mina ögon.
byggel 20.000
ränta 50.000
lagfart 13.000
grovplanering 150.0000
finplanering 50.000
övervåning 600.000
pantbrev 70.000

plus kanske 50-100.000 för altan och uppfart
plus 150-250.000 för carport/förråd eller garage

räknar jag snällt så stannar huset på 4.5miljoner, då kanske inte ett par garderober eller duschväggar i avdrag spelar så stor roll?
 
Vi ska bygga ett Eksjöhus, totalentreprenad 100%NF + 70kvm dubbelgarage. Inte så mycket tillval eftersom Eksjöhus redan har "allt" som standard men det blir nån annan kökslucka, diskho, top notsch Miele istället för standard (för övrigt ger Eksjöhus bra priser på Miele), mörkare ek-golv, smygspottar. Vi hamnar på 4,3-4,4 milj med allt som ni nämnt ovan.

Vi har kikat på en hel del på Anebygruppen och Hjältevadshus men med alla tillval man vill ha i dessa så hamnar man ändå på Eksjöpriser, kanske 200k under men ändå aningen bättre byggkvalitet i Eksjö. Har bara sett ett hus från varje men det skilde sig ganska mycket mellan dessa.

Garaget köper vi från Mellbygarage, Eksjöhus har ingen modell vi vill ha samt den som är i närheten av den modell vi vill ha kostar 100k mer samt att jag vill bygga själv, osäker på om Eksjö erbjuder nyckelfärdigt garage i det priset, 390k för deras största dubbelgarage.

Nåt som kommer senare är elektrikern om man vill ha lite extra eldragning vilket man troligen vill ha. Fasadfärg till hus och garage.

En annan grej med Eksjö som är najs är att när man vill ha tillval så blir det ibland 0kr extra fastän man tror det ska bli dyrare men även när det kostar så är det småsummor, kan kanske beror på vilken modell av hus man väljer men en bättre och snyggare fläkt än standard kosta 0kr extra. När man frågar om tillval hos dom andra så drar det iväg direkt, tex andra trappor är svindyrt.
Kanske kan ha med prispress att göra, husbyggaren pressar ner ett pris på en trappa och "garanterar" ett visst antal att sälja så dom avskräcker kunder att inte välja nån annan variant men ger ändå valet för att inte verka snål med tillval.

Sen det man ser på bilderna hos Eksjöhus är det man får medans dom andras bilder är med en hel del tillval. Både för och nackdelar med det.


Kök och vitvaror standard i vårt hus kostar c:a 140k, det kanske man kan välja bort och köpa billigare själv men ändå så är det småsummor i det stora hela, billigare att välja ett mindre hus, särskilt ett rektangulärt istället för vinkel.
 
Silfverbielke skrev:
Vi ska bygga ett Eksjöhus, totalentreprenad 100%NF + 70kvm dubbelgarage. Inte så mycket tillval eftersom Eksjöhus redan har "allt" som standard men det blir nån annan kökslucka, diskho, top notsch Miele istället för standard (för övrigt ger Eksjöhus bra priser på Miele), mörkare ek-golv, smygspottar. Vi hamnar på 4,3-4,4 milj med allt som ni nämnt ovan.

Vi har kikat på en hel del på Anebygruppen och Hjältevadshus men med alla tillval man vill ha i dessa så hamnar man ändå på Eksjöpriser, kanske 200k under men ändå aningen bättre byggkvalitet i Eksjö. Har bara sett ett hus från varje men det skilde sig ganska mycket mellan dessa.

Garaget köper vi från Mellbygarage, Eksjöhus har ingen modell vi vill ha samt den som är i närheten av den modell vi vill ha kostar 100k mer samt att jag vill bygga själv, osäker på om Eksjö erbjuder nyckelfärdigt garage i det priset, 390k för deras största dubbelgarage.

Nåt som kommer senare är elektrikern om man vill ha lite extra eldragning vilket man troligen vill ha. Fasadfärg till hus och garage.

En annan grej med Eksjö som är najs är att när man vill ha tillval så blir det ibland 0kr extra fastän man tror det ska bli dyrare men även när det kostar så är det småsummor, kan kanske beror på vilken modell av hus man väljer men en bättre och snyggare fläkt än standard kosta 0kr extra. När man frågar om tillval hos dom andra så drar det iväg direkt, tex andra trappor är svindyrt.
Kanske kan ha med prispress att göra, husbyggaren pressar ner ett pris på en trappa och "garanterar" ett visst antal att sälja så dom avskräcker kunder att inte välja nån annan variant men ger ändå valet för att inte verka snål med tillval.

Sen det man ser på bilderna hos Eksjöhus är det man får medans dom andras bilder är med en hel del tillval. Både för och nackdelar med det.


Kök och vitvaror standard i vårt hus kostar c:a 140k, det kanske man kan välja bort och köpa billigare själv men ändå så är det småsummor i det stora hela, billigare att välja ett mindre hus, särskilt ett rektangulärt istället för vinkel.
Hej!

Vilken modell?
4,4 är det INK tomt? Vad kostar hus+schakt+tillval?
 
Huset heter Nostalgi, tomt 740k inkl anslutning VA och bredband (statsnät).

Huset kostar 1,7milj, grund 310k, bygget 970k.
 
En till grej jag måste tillägga är att det ingår bergvärme, iaf i vårt hus men det kunde man byta till frånluft och spara 80k.
 
Nåt som tillkommer är grundfärg, 12k vilket kan verka konstigt. Säljaren påpeka att det är riktigt grundfärg och inte sånt blask "dom andra" använder.
Ett tillval som vi och säker andra ser som obligatoriskt är braskamin men i vårat hus är det omöjligt pga husets konstruktion. Det var vi lite ledsna över men efter att pratat med en kollega som byggt en Fiskarheden och har en kamin vilket dom hade tänkte, som vi, elda med dagligen men fick ändra uppfattning eftersom det blir så jävla varmt. Dom eldar kanske 1-2 ggr om året om dom känner sig frusna. Där spara vi 50-60k i tillval :)
 
Silfverbielke skrev:
Huset heter Nostalgi, tomt 740k inkl anslutning VA och bredband (statsnät).

Huset kostar 1,7milj, grund 310k, bygget 970k.
Hm, ni landar på 4,4, men huset kostar "bara" 3 MSEK och tomten 740 kkr?

Då är det 680 kkr fördelat på garage, tillval, byggherrekostnader?
Schakt?

Hur mycket är tillval?
 
Precis, jag skrev "allt ni nämnt ovan" dvs pantbrev, byggel, container etc etc. Ser ganska identiskt ut som offerten i första posten när det gäller alla grundläggande kostnader.
Vi är inte klara med tillvalen än jag och tjejen, det är mest jag som kikar på tillvalen och räknar men jag har räknat utan hennes vetskap på snyggare trappa, mörkt ek-golv, höftat priser från Vedum, Miele = c:a 100k. Garage = c:a 300k
Kakel och klinker samt el och spottar tillkommer också om man inte nöjer sig med standard.

Tillvalen hos dom andra byggarna hamna vi på 800k + garage när det gäller tillval.
Skulle väl kunna säga att priset på Nostalgi 161kvm vs Hjätevadshus Spira 176 är nog detsamma men på Spiran ingår även bygget av huset men bara nedreplan är NF. Sen tillkommer övervåning samt tillval för att komma upp i Eksjöstandard och då är inte skillnaden så stor längre förutom storleken på huset vilket ändå bara är ett extra allrum.

Vi bestämde oss ganska nyligen att bygga hus så jag har ingen erfarenhet av detta, hängt på denna sajt i 1-2 månader, kikat på några hus från hustillverkare men nu har vi bestämt oss, kommer få besked från banken i morgon eller tisdag.

När vi letat hus så leta vi efter planlösning. Förbrukat mååånga timmar på samtliga stora husbyggarnas sajter även Älvsbyhus fast jag nu vet att dom är ljusår från Eksjöhus och att man ska hålla sig borta från dom oavsett. Som att leta efter en ny bil, börjar kolla på Skoda och Opel men beslutar sig för BWM eller liknande. När man inte vet skillnaden så ser alla lika dana ut, fyra hjul och ratt.

Planlösningen var som sagt det vi leta efter, ganska lätt att sålla bort en hel del hus och tillverkare. Svårt att hitta kombo där man får stort kök och framförallt en bra TV-hörna. Jag har en rejäl hemmabio så jag vill få plats med stor bild och stora högtalare utan att soffan blockar halva planlösningen.

Vi var nära att göra en affär med Hjältevadshus Spira 176 samtidigt som vi fortfarande letade tomter, hittade då tomter där Eksjö hade monopol så jag kikade igenom deras hus igen och fastnade då för Nostalgi, rejält kök skaplig tv-hörna med bra master bedroom så då bestämde vi oss när vi insåg att vi slapp en massa tillval, alla små detaljer ingick. Det går väl att diskutera uttrycket "slapp tillval" eftersom huset är dyrare men det känns ändå att man får mer av allt.

Det verkar gå väldigt bra för Eksjöhus, kön i fabriken verkar lång och säljaren jag har kontakt med är själv förvånad över hur många hus han säljer.


Angående banken så har vi LF. Har nu ett bolån hos dom på 2.2mille och vill ha byggkreditiv men dom vill bara låna ut 85% av värdet vilket är 4.5mille enligt LF. Sen kanske dom inte vill låna ut om vi inte sålt vår nuvarande bostad vilket är löjligt för nån stans måste man ju bo och man kan ju inte bo gratis nånstans i ett år.
Vi kommer casha omgående 400k så det lär ju täcka dom 15% som LF inte täcker samt att vi kommer lägga in ytterligare 600k när den ska omvandlas till bolån.
Eksjöhus har deal med Nordea och där verkar det lättare, hos dom behöver man inte sälja innan, kan låna 100% av kostnanden, betala räntor och pantbrev etc med kreditivet ev lägre ränta än LF, Nordea ligger runt 3 månaders ränta.

Detta låter lockande men vi är inte sugna på att byta bank men om inte Länsförsäkringar vill ha oss så måste vi nog byta.
 
Om ni väljer orginal ritningen så kunde iaf får säljare ge rabatt för att inte behöva låsa upp den det var en bit över 100 000 i rabatt på en gång!
 
byggel kanske ni kan spara 15 000 på om ni kommer över ens med grannen istället för elbolaget.
det behövs 25A 400V enligt specifkationerna till hantverkarna men i praktiken skulle de klara sig på 16A 400V
 
mellergard skrev:
Om ni väljer orginal ritningen så kunde iaf får säljare ge rabatt för att inte behöva låsa upp den det var en bit över 100 000 i rabatt på en gång!
Förstår jag dig rätt.
Kan säljaren ge 100.000 kr i rabatt om man inte gör några ändringar i planlösningen, utan följer original-ritningen helt och hållet?
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Hen gjorde det för oss iaf. Men det kan ha att göra med modell och serie då denna avgift troligen redan var inbakad i priset han gav oss från början. Det är bara att försöka!! Se dock till att pruta innan ni har skrivigt på något. Använd ord som detta är nästan i vår budget. Finns det inte något mer vi kan göra?, Byggs det fler hus i närheten så sär att ni kan dela byggbarack för snickarna och att ni inte ska stå för hela. Tänk större. Det finns massor av prutmån på priserna.
 
mellergard skrev:
Hen gjorde det för oss iaf. Men det kan ha att göra med modell och serie då denna avgift troligen redan var inbakad i priset han gav oss från början. Det är bara att försöka!! Se dock till att pruta innan ni har skrivigt på något. Använd ord som detta är nästan i vår budget. Finns det inte något mer vi kan göra?, Byggs det fler hus i närheten så sär att ni kan dela byggbarack för snickarna och att ni inte ska stå för hela. Tänk större. Det finns massor av prutmån på priserna.
Tack för tipsen.
Vi ska träffa säljaren och titta på tomt idag.
 
För en vecka sedan flyttade vi in i vårt nybyggda Eksjöhus, och jag kan bara säga att vi är 110% nöjda med allt!
Budgeten stämde på kronan med vad vi fått från säljaren, tidsplanen höll (slutbesiktning blev tom några dagar tidigare än vad som först var bestämt), inte ett enda strul med den delade entreprenaden - kändes snarare som att Eksjöhus hade totalentreprenad.
Säljaren har alltid svarat snabbt på ev frågor och byggaren gjorde ett toppenjobb - allt gick smidigare än vad vi någonsin vågade drömma om när vi funderade på att bygga hus, så vi är utan tvekan mer än 100% nöjda :-D

Lycka till med allt - jag kan i vart fall ge Eksjöhus varma rekommendationer (vi byggde med Uddevalla-kontoret ;-)
 
  • Gilla
Abc Defg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.