Skickade frun att inhandla nya knivar men det var slut på alla ställen i Umeå så hon gick in på Husqvarna butiken och handlade där. Vilken tjocklek vill du ha frågade han bakom disken...?
Är det någon som har provat olika tjocklekar och kommit fram till någon skillnad?

Förpackning av Husqvarna Automower långlivade säkerhetsblad i olika tjocklekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den tjockare modellen av kniv som du har där är den som sitter på och följer med nya Husqvarna klippare. Jag är jätte nöjd med den sorten. Håller länge (brukar klippa 500tim mellan byten) och jag har inte kört sönder några ännu på snart två år med massor av äppel, grenar och en och annan leksak på gräsmattan. Dom tunnare har lättare för att gå sönder men håller sig vassa bättre efter som dom är tunnare och blir då inte lika trubbiga.
 
Redigerat:
Borde inte finnas så många tunna kvar, kom ett nytt EU-direktiv rörande robotklippare i vintras och sedan dess levererar Husqvarna endast de tjockare..
 
De tjockare håller så bra att jag nog har slipat de 7-8 ggr innan jag satte i nya.

Protte
 
Någon sa att de tjockare knivarna är något tystare också. Inget jag har testat själv dock.
 
mg765 skrev:
Någon sa att de tjockare knivarna är något tystare också. Inget jag har testat själv dock.
Jag var en av dem som sa detta och det stämmer. Suset från knivtallriken hörs inte längre. Jag testade med en återstående uppsättning tunna knivar för att verifiera att egna hörsel inte var orsaken. :D De tjockare verkar dock hålla skärpan sämre, men kan samtidigt skärpas upp betydligt enklare än de tunna. Antagligen mer påkostad legering i de tunna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.