Hej!
Vi har nu i vintras isolerat och dränerat vår källare med 100 mm isodrän. Klimatet har redan blivit bättre. Huset är från 1934 och det är en råkällare. Vi hade tänkt göra en tvättstuga och ett vanligt rum därnere. På väggarna och tak är det gammal puts som har börjat vittra sönder. Min fråga är om det är ok att sätta träpanel som tak och regla upp med stålreglar och sätta gips där eller är det så att det är puts som gäller på vägg och tak?

Tack på förhand😄
 
Jag har också låtit dränera om och isolera min källare (i höstas) med 100 mm isodrän.
Tvättstuga, dusch och toalett har kaklade väggar (invändigt) och taken är målade direkt på det gjutna innertaket. Det känns fräscht och man känner ingen kyla från väggarna. Jag är skeptisk till träpanel i våtrum (undantaget bastun).
Ett sovrum har träpanel i taket (luftspalt bakom) och putsade väggar. Även här är det fräscht och bra klimat. Lite textilier ger bättre akustik.
Gillestugan har träpanel i tak och på väggar (luftspalt bakom överallt, med ventilation både vid tak/vägg och golv/vägg). Vi får se hur det känns om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.