Jag har ett hus som är värderat till 1 000 000. Köpt för 500 000.
Mina föräldrar har ett hus värderat till 3 000 000. Köpt för 1000 000.

Har jag förstått följande rätt.

1. Jag säljer mitt hus till mina föräldrar för 500 000. Skriver ett gåvobrev på 500 000kr. Jag slipper då skatt på vinsten.

2. Mina föräldrar säljer sitt hus till mig för 1000 000kr och skriver ett gåvobrev på 2000 000 och slipperskatt på vinsten.

Hur vi sedan löser dessa "gåvor" inom familjen är ju en annan sak.

hur påverkas lagfarten av detta? Ska lagfarten beräknas på summan 1000 000kr eller ska man beräkna lagfarten utifrån köpesumman + gåvobrevet?. Och om jag säljer om x antal år, räknas mitt inköpspris då s0m 1000 000kr eller är gåvobrevet inkluderat i köpesumman?


Nått annat att tänka på ?
 
På detta sätt kommer man inte undan skatten utan skjuter den bara tills nästa försäljning. Lagfarten beräknas på köpesumma eller taxeringsvärdet, det som är högst.
 
Jag skulle kontakta en jurist i ert fall. Kanske kommer kosta er 5-10.000:- i rådgivning samt författning av korrekta juridiskt hållbara dokument.

Skulle det vara så att du har syskon och någon eller båda era föräldrar går bort inom en relativt snar framtid kan detta ses som ett förskott av arv vilket gör situationen väldigt komplicerad..

Har jag förstått saken rätt så baseras lagfarten på köpeskilling/taxeringsvärde, det som är högst av dessa två. I ert fall kommer det baseras på taxeringsvärde då köpeskillingen lär understiga taxeringsvärdet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
skjuta på skatten är väll inte så bara.. Säljer kanske aldrig huset så länge jag lever
 
Lägger mig inte i detaljerna, men tänk på att vissa renoveringskostnader (standardhöjande) får dras av, dvs utöver inköpspriset kan du lägga på dessa kostnader för att minska reavinsten.
 
Om man gör det där fel, så räknas det som en dold försäljning, vilket ger både full skatt och skattetillägg (40% extra skatt). Dessutom kan ngn. i framtiden få affären ogiltigförklarad.

Grundprincipen är att om du köper en fastighet så skall köpsumman redovisas i köpebrevet.

Man kan göra konstruktioner som liknar det föreslagna, men man måste då hålla summorna inom rätt gränser. Rådfråga en expert.

Jag TROR att man då måste hålla den totala ersättningen (pengar OCH värde av den andra fastigheten) nere under taxeringsvärdet. Då kan hela affären räknas som gåva.
 
Jovisst det får ju va nån kunnig som hjälper till om det blir skarpt läge vill bara läsa på och förstå hur det hela funkar. Taxeringsvärdena är betydligt lägre än vad som värderats av mäklaren. Vi är ju flera syskon så om det ska vara rättvist måste ju gåvan Betalas tillbaka på något sätt. Det är väll inget olagligt med att sätta upp ett skuldebrev i efterhand som råkar vars samma som gåvobeloppet??
 
Det kan säkert finnas olika sätt att mörka en dold försäljning med diverse konstruktioner. Men det är väldigt riskabelt, dels för att det som sagt kan bli avsevärt högre skatt om det upptäcks, ev. även åtal. Men också för att din lagfart kan ogiltigförklaras mååånga år senare.

Det finns ett äldre rättsfall där en köpare betalade en del pengar under bordet vid köpet. Ungefär fem år senare när skattebrottet var preskriberat anmälde säljaren att han fått svarta pengar, och kunde då få köpet ogiltigförklarat. Köparen fick då "köpa huset igen" för en avsevärt högre summa än den ursprungliga.

Säljarens agerande triggades av att köparen hade krävt ersättning för dolt fel.

tar bara upp det som exempel på att fastighetsaffärer är osedvanligt olämpliga för svarta affärer.
 
Eftersom du har syskon och meningen är att resultatet skall bli likvärdigt er emellan är rådet att anlita juridisk hjälp det mest vettiga.
 
Är absolut inte ute efter att göra något svart. Förstår inte vad som är olagligt. Får inte jag tex ta emot en gåva som jag sedan betalar tillbaka? Eller kommer det då kunna bedömas som att man fifflar??
 
Problemet är om du "köper" en fastighet, och sedan betalar genom en gåva. Det kan vara ett sätt att undgå skatt.

Det är tillåtet att jiddra med gåvor fram o tillbaka hur som helst. Men om det sker som substitut för något som skulle vara skattepliktigt så kan det vara olagligt.

Om din kompis skänker dig 100 000, och du sedan skänker honom 12 000 om året i 10 år (och alltså betalar ränta på det sättet) Så undviker ni skatt på räntan (och du får inte dra av räntan). Det är också olagligt, fast svårbevisat.
 
Arne999 skrev:
Är absolut inte ute efter att göra något svart. Förstår inte vad som är olagligt. Får inte jag tex ta emot en gåva som jag sedan betalar tillbaka? Eller kommer det då kunna bedömas som att man fifflar??
Om snickaren kommer hem till dig och bygger en altan för att vara snäll, och du därefter ger honom en gåva på 10 000 i ett kuvert, har allting gått rätt till då? Eller kommer det bedömas som att du betalat honom svart för jobbet?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ok det är en bedömningsfråga helt enkelt... Kommer ju bli svårt att hitta en rimlig kompromiss där det inte lyser igenom.

Men får man ge två gåvor till varandra? Jag ger ju mina föräldrar en gåva när jag säljer mitt hus för inköpspriset. Mina föräldrar ger mig en ännu större gåva när jag köper deras hus till inköpspriset. Är det ok så långt???

Hur man sedan ska göra det rättvist inser jag ju är ett problem men om det bara är rätt så långt så hade det ju varit bra
 
Iom. att den större gåvan blir en ersättning för diffen i gåva så kan det räknas som en dold försäljning. Men det är inte enkelt att bedöma, koppla in en expert. Om ni istället ger varandra husen som gåvor rakt av, så uppstår ingen reavinsbeskattning, den fulla reavinsten tas då ut när ni i framtiden säljer.

Men eftersom det då är gåvor som delvis kompenserar varandra så kanske det räknas som en försäljning ialla fall.

Som sagt, det finns konstruktioner liknande den här som är lagliga.

Det finns enklare och renare sätt att minska skatten, ex. sälj rakt av men till ett pris i lägre änden av värderingsfönstret.
 
En gåva är en benefik rättshandling där egendom byter ägare utan att motprestation krävs. Eftersom upplägget förutsätter utväxling av "gåvor" är det alltså formellt sett inte fråga om en gåva.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.