Min sambo och jag har kommit i kontakt med en markägare som senare i höst ska stycka av mark och sälja. Vi har tidigre varit med och budat på tomter han har sålt, dock har dom sprungit iväg i pris så har inte blivit nått. Nu har vi pratat lite om att vi kanske kan få stycka av en bit till ett fast pris innan resten kommer ut till försäljning.
Han bad oss åka o kolla lite. Är ca 40ha skog och åkermark. Vi är intresserade av ca 1-2ha. Det finns en åkermark som ligger väldigt fint som vi vart intresserade av men nu är frågan, får vi ens bygga där?
Den är på ca 1 ha och skulle vara perfekt!
 
Ja, just att det är åkermark är inget hinder. Sen kan det finnas andra hinder men ni ska väl söka förhandsbesked iaf.
 
Okej, vad skulle dessa hinder vara?
Självklart kommer ett förhandsbesked sökas. Om jag har förstått rätt måste väl ett förhandsbesked finnas vid en avstyckning eller tomtens ändamål måste godkännas för att kunna stycka av
 
Tex strandskydd avloppslösning översiktsplan eller detaljplan.
 
Tänk på att det kan vara en fördel med 2ha och få det taxerat som jordbruksfastighet.
 
larsbj skrev:
Tänk på att det kan vara en fördel med 2ha och få det taxerat som jordbruksfastighet.
Blir andra villkor på lånen då, ifall man behöver det..
 
larsbj skrev:
Ja, just att det är åkermark är inget hinder. Sen kan det finnas andra hinder men ni ska väl söka förhandsbesked iaf.
Tyvärr är inte det helt sant. Det kanske beror på vilken kommun man bor i? Svärföräldrarna erbjöd sig att stycka av en jättefin tomt av en åker om vi ville bygga, kommunen gav tvärt nej till bygglov enligt ett förhandsbesked. De har som policy att man inte ska bebygga jordbruksmark, eftersom den är värdefull som den är. (Dels för produktion av spannmål/bete, dels kulturellt med öppna landskap och så) Hade det varit skog hade det - konstigt nog - varit en helt annan femma enligt dem.
 
Okej tack!
Ska kolla upp med avloppet. Är ute på landsbyggden så kommunalt vatten finns inte. Och nån detaljplan finns inte.

Förra tomten vi kollade på var på 12 ha och var inte det enklaste att få ett lån till de, då det går som lantbruk så får man vara låna upp till 75%.
 
Nån som vet hur det är i Uppsala kommun? Eller vart man ska vända sig för att få veta hur det ser ut?!
Annars är det bara skogmark som han har. Och då är frågan, får man avverka skog hur man vill?
 
Hur gick det? Fick ni köpa?
 
morrekuling skrev:
Hur gick det? Fick ni köpa?
Har tyvärr inte hänt så mycket på den fronten. Vi var och kollade på en liten del av marken för nån vecka sen. Ska bara höra av oss till markägaren igen för att höra vad han säger. Och om vi kan ta en titt igen men denna gången med honom
 
I Uppsala har de ju smällt upp hela köpcentrum på åkermark, likaså villakvarter i Gunsta, så omöjligt lär det ju inte vara, bara väldigt dumt i min mening.
 
K
Du bör alltid kolla med kommunen först! Vi var jätteintresserade av en åkerlapp här i trakten för ett par år sedan och började rita på hur vi skulle kunna bygga både det ena och det andra.

Innan köp ringde jag kommunen för att diskutera förhandsbesked och fick veta att åkern varit till salu för ett par år sedan och att det då beslutats att inget skulle få byggas där eftersom kommunen ville bevara den som kulturmark. Vi var välkomna att lägga ett par tusen för ansökan men han menade att det inte fanns något att hämta... Tack mäklare för det, åkern marknadsförs som möjligt tomtområde... Körde förbi idag och åkern är fortfarande till salu.... Kul om man vill äga lite kulturlandskap kanske?

Desto mer avsides det ligger desto större möjlighet kanske? Vad jag förstått på kommunen vid andra liknande objekt så är det inte de utan Länsstyrelsen som bromsar. Förutom i just ovan nämnda fall :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.