Hallå där, linoljefärgsmålare,
Jag har lite undringar hur ni gör med förvaring och målning av era linoljefärgspenslar.

1) Ni som förvarar era penslar i rå linolja, hur undviker ni att så mycket prima olja går till spillo? Jag förvarar penslarna i olika konservburkar uppdelade efter kulör. Häller på olja tills borsten täcks.När målningssäsongen är slut och penslarna rengjorda häller jag upp oljan på en flaska och lämnar till återvinningen.

2) Ni som förvarar era penslar i rå linolja, hur gör ni för att inte målningen ska bli oljig av oljan som finns kvar i penseln. Jag har haft problem med oljiga färgskikt som tar mycket lång tid att torka och drar åt sig smuts och mögel.Jag brukar stryka av penseln mot kanten och sedan ett par tag på en tidning, men det räcker tydligen inte för att få bort oljan.

3) Hur gör ni rent era penslar så att de inte blir stela? Jag trycker ut så mycket som möjligt av pigmentet i oljan där penseln förvarats innan jag övergår till rengöring med såpa. Masserar in såpa i borsten och sköljer upprepade gånger till dess det inte kommer ut något mer pigment i sköljvattnet. Penslarna känns rena just då, men är ändå styva när jag tar dem nästa år. Misstänker att det är rester av oljan som oxiderat. (Brukar använda dom ändå, men det kräver en del målning innan de blir mjuka.....)

Innan jag började förvara penslarna i rå linolja hade jag dom i lacknafta mellan strykningarna och tvättade sedan också penseln i nafta innan jag fortsatte med att tvätta den i såpa. Det är skönt att slippa naftalukten i samband med målning, men det var tusan så mycket lättare få penslarna rena!

Tacksam för goda råd kring detta!
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
T
Jag vet inte hur länge du brukar ha penslar stående i olja, du pratar om "målningssäsongen" så det verkar vara rätt länge?

Om jag målar t ex fönster så göra jag det i princip varje dag tills det blir klart, kanske med någon dags uppehåll, sen tvättar jag ur penseln. Liknande om jag målar foder, utemöbler eller liknande.

Om jag vet att jag ska måla 1-2 dagar senare så låter jag penseln vara full med färg och stoppar den i en fryspåse som jag försluter ordentligt med gummiband eller tejp.

Vid längre uppehåll tvättas penseln ur med terpentin(aldrig lacknafta!!) och sen såpa. I vissa fall har jag strukit ur så mycket färg som möjligt och låtit sen hänga i terpentin som sen skrapas/penslas ur så mycket som möjligt innan jag målar vidare. Den får alltså aldrig stå på borsten, den hänger i skaftet med borsten ner i en burk med terpentin.

Jag har aldrig haft dem stående i rå olja. Har dels aldrig fått det "tipset" av någon dels för att inte få just de problem som du beskriver.
 
Testarn skrev:
Jag vet inte hur länge du brukar ha penslar stående i olja, du pratar om "målningssäsongen" så det verkar vara rätt länge?
.....

Om jag vet att jag ska måla 1-2 dagar senare så låter jag penseln vara full med färg och stoppar den i en fryspåse som jag försluter ordentligt med gummiband eller tejp.
....

Har dels aldrig fått det "tipset" av någon dels för att inte få just de problem som du beskriver.
Tack för snabbt svar! :)

Min 'målningssäsong' är ungefär från juni till september. Penslarna rengör jag i samband med vinterstängning av stugan. Eftersom jag bara målar utomhus så kan det vara si och så med vädret och det kan gå lång tid mellan strykningarna. Väntar alltid med slutrengöringen av penslarna tills vi vinterstänger eftersom jag hoppas hinna med ytterligare något litet målningsprojekt.....

Har testat tipset med att lägga in penseln i fryspåse, men den var efter ett par veckor så stelnad att jag måste slänga den. Så det gör jag inte om!

Tipset att förvara penslarna i rå linolja har förekommit på detta forum. Har även sett det på diverse andra tipssajter. Bl.a. Allbäcks rekommenderar det i en dokumentär som sändes på tv...

(terpentin undviker jag gärna eftersom det kan ge allergier)
 
Redigerat:
Jag målar panel för hela huset och förvarar penslarna i rå linolja mellan varven. Svart och grå i en burk och vita i en. Svart/grå blir lite missfärgade första strykningarna men det går snabbt att justera utan att det syns. Men det beror ju så klart hur stor yta man ska måla.

Den råa linolja med pigment som är i burken har jag använt som grundfärg när det blivit för tjockt.

Penslar tycker jag är lättast att tvätta i ren Linoljesåpa och sedan sköja i vatten. Räcker oftast med två gånger.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Har målat en hel del med ett par dagars mellanrum nu i sommar och fick tipset att lägga penslarna i en påse i frysen. Det har funkat utmärkt. Färgen härdar då så fruktansvärt långsamt. Och penslarna tinar jättesnabbt när man tar fram dem.

/Andreas
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
C
Jag masserar ur dem med såpa efter varje gång de använts och låter dem sedan stå i en burk med ren såpa. Året runt. Nackdelen är att såpan dunstar av med tiden så man får fylla på nytt då och då. Fördelen är att såpan med tiden löser upp torkade färgrester så att penslarna håller sig hyfsat fräscha.
 
M
När jag har målat klart så brukar jag pressa ur färgen från penseln ner i färgburken (dra den mot kanterna), sedan måla torrt på någon träbit och sedan ställa i en burk rå olja. Se till att gegga runt den i oljan så den tränger in i penseln.
Sedan gör jag samma igen, pressar ur oljan ur penseln, målar torrt på en skräpbit och sen ner i målar färgen och gegga runt så att penseln blir mättad med färg och oljan som råkar finnas kvar blir utspädd.
Dra av färg mot burkens kant och sen är det bara att köra.

Har ännu inte lagrat dem så länge som du gör, men en månad var det nog. Jag märkte inga större problem med att penseln var hård.

Tvättar gör jag med ren grönsåpa tills att man känner att oljan är borta. In i mellan stråna och massera.
Har dock märkt att det går överlägset snabbast om man hela tiden fyller på med koncentrerad såpa. Såpvatten funkar riktigt dåligt för mig.

Så massera in såpa och skölj sen, brukar funka bra för mig även om några strån alltid blir styva.
 
Tack för era olika inlägg! Här är några svar:

andersgd skrev:
Den råa linolja med pigment som är i burken har jag använt som grundfärg när det blivit för tjockt.
Tack för tipset! Men hur vet du då att det blir den rätta grundfärgsblandningen? Eller är kanske inte så noga?

eal skrev:
Har målat en hel del med ett par dagars mellanrum nu i sommar och fick tipset att lägga penslarna i en påse i frysen. Det har funkat utmärkt. Färgen härdar då så fruktansvärt långsamt. Och penslarna tinar jättesnabbt när man tar fram dem.
Ska pröva det.

cpalm skrev:
Jag masserar ur dem med såpa efter varje gång de använts och låter dem sedan stå i en burk med ren såpa. Året runt. Nackdelen är att såpan dunstar av med tiden så man får fylla på nytt då och då. Fördelen är att såpan med tiden löser upp torkade färgrester så att penslarna håller sig hyfsat fräscha.
Att låta penslarna stå i såpa har jag prövat, men det blev inte så bra. Jovisst löstes gammal intorkad färg men penselhåren böjde sig och spretade åt olika håll så dom blev aldrig riktigt bra igen. Vet ej vad det berodde på men är sedan dess noga med att inte låta penslarna stå i såpa någon längre tid....

Marcussjogren skrev:
När jag har målat klart så brukar jag pressa ur färgen från penseln ner i färgburken (dra den mot kanterna), sedan måla torrt på någon träbit och sedan ställa i en burk rå olja. Se till att gegga runt den i oljan så den tränger in i penseln.
Sedan gör jag samma igen, pressar ur oljan ur penseln, målar torrt på en skräpbit och sen ner i målar färgen och gegga runt så att penseln blir mättad med färg och oljan som råkar finnas kvar blir utspädd.
.....
Det är de fetmarkerade momenten ovan som saknas i min arbetsgång. Stryker oftast bara av penseln mot kanten.... Geggar inte heller runt i någon av burkarna utan ställer penseln i oljan med målet att behålla kvar färgen i penseln så att jag kan fortsätta måla med den (efter jag dragit av oljan mot burkens kant). Doppar sedan bara yttersta spetsen på borsten i färgburken för att inte få med mig för mycket färg....;-) Kanske där som problemet finns?

Till saken hör att jag ofta målar små ytor åt gången så den olja som finns kvar hinner aldrig strykas bort innan jag är färdig och ner med penseln i oljan igen.
 
Redigerat:
Plastpåse i rumstemp är bara för korttidsförvaring. Typ 1-2 dgr.

Det går också att förvara penslarna i en burk med vatten. Inte obegränsad tid, men upp till några veckor har jag för mig.
Det är bara att slå ur vattnet ur penseln innan man börjar måla igen.

Grundfärg är inte så petigt. Bara att blanda i 10-50% terpentin i färgen.
Jag känner mig fram efter tycke och smak, huvudsakligen konsistensen på färgen, men lite också beroende på vad/var det ska målas. T ex om det är målning upp mot el i tak så blir det en tjockare/fetare grundfärg, annars rinner det så förskräckligt ner längs penselskaftet efter ett tags målande. Är det gammalt trä med mkt småsprickor så blir det en tunnare blandning så att det garanterat tränger ner/in djupt i springorna.
 
Även vi har börjat ha penslarna i rå linolja mellan varven och har också funderat på att det går åt mycket olja och hur minimera det. Vi har bara strykt av penslarna på hushållspapper så mycket det går tills de är såpass torra att de går att måla med. Mycket linolja försvinner!

En del säger att det går att förvara penslar i rå linolja i flera år, någon som har erfarenhet?

Förvaring i plastpåse är som nämnts endast under kort tid. Typ om man har målat hela dagen och ska måla även nästa morgon. Längre än så börjar penseln ofelbart bli stel. Känns lite onödigt att förstöra dyra linoljepenslar. Tipset med att lägga påsen i frysen mottages tacksamt! Känns som att den borde kunna ligga där ganska länge?

Tvättar gör vi i brunsåpa. Funkar bra, vi är nöjda (även om det aldrig är något nöje att tvätta penslar).
 
  • Gilla
Mathias Betts
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förvarar numera också penslarna i rå linolja mellan målningarna. En del olja går förlorad för jag har ingen nytta av pigmentkontaminerad rå linolja. Nu kostar ju linoljan inte så mycket på rätt ställe (<60 kr litern) men handlar man i fel affär kan priset säkert vara uppår hundralappen. Då kan det kanske vara värt att överväga rapsolja från matvaruaffären?
 
Jag förvarar penslar i rå linolja tills dom slits ut. Dvs borsten slitits ner till skaftet. Detta utan problem. Har ingen datummarkering på mina penslar men har ju hållit på i 15år så nån pensel har säkert stått 10år i rå linolja. Jag började föresten med kokt vilket inte var bra då blir det skinn. Fattar inte vitsen med plastpåsar är ju enklare att bara släppa ner penseln i olja. Sen är det ju ofta så att man tänkt fortsätta om 2 dar men plötsligt har en vecka gått och penseln är förstörd!
Har aldrig haft problem med att det skulle bli för oljigt i början. Stryker ur oljan mot baksidan av en bodsdörr eller nåt annat lämpligt som törstar efter lite olja.
Efter några år blir det för mycket pigment i burken då får man använda upp oljan på nåt törstigt sen fylla på ny.
Tvätta större penslar går inte. Hur mycket man än gnuggar med såpa blir alltid lite färg kvar i mitten närmast skaftet och penseln blir stenhård.
Har en burk för färgade panslar och en för vitt.
 
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Oj, du permanentförvarar dina penslar i oljan och du blandar kulörer i samma burk! Inget av detta skulle jag ha vågat! (Och så har jag inte heller något bra utrymme till permanentförvaring av penslar. Brukar ha dom på diskbänken tills de städas bort. :) )

Jag antar att du då måste förvara dina penselförvaringsburkar frostfritt, eller? Och de där med att blanda kulörer: Jag testade det med gul och röd pensel i samma, men tyckte det blev så mycket rött i den gula penseln så det störde målningen.....
 
testa att söka på penselhållare, en sån har jag tänkt fixa. Vill inte tänka på hur många penslar jag har mördat när jag glömt dom i vatten. rå linolja är min säsongsförvaring, inte riktigt bra dock, brukar bli en del jobb att skala avfärg på våren.

Vill dock ha lock på burken, mot möss och annat som kan trilla ner.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Faktiskt, denna gång när jag vinterstängde lät jag alla penslar stå kvar i sina burkar med rå linolja. Hann helt enkelt inte rengöra dem. Får se i vilket skick de är nästa gång de ska användas.... (Det där med mössen har jag inte tänkt på, men det vill man ju såklart inte! :eek:) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.