Dags att byta kökskran.

Såg ut att vara slätändar på den nya kranens anslutningsrör, så det borde inte vara så komplicerat tänkte jag.
Sedan tittade jag närmare och ser en liten fals/kant på slätändan som förvirrar mig.

Flexibla anslutningsslangar till kökskran med klämringkopplingar och släta ändar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya kranen är en FMM 9000E III.

Bilder på den gamla kopplingen. Ser ut att vara koppar mot koppar. 12 mm ytterdiameter på "husrör", och 10 mm på kranens.

Gammal kopparledning med klämringkoppling mot vit bakgrund, möjlig korrosion och smuts synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt använda samma koppling som sitter där, men blir nu betänksam.

Fungerar det att använda denna typ av koppling (klämring?) på den nya kranen?

Om inte, vad ska man då använda?
 
Vilken klämringskoppling är det som gäller för den nya kökskranen?

Hur får jag ihop det här på snabbast enklast sätt?
 
Krilleman
Ny klämringskoppling av godkänd typ för mässing.

Tex Conex eller Vatette.

Jag skulle kapat direkt under befintlig koppling och monterat två ballofixer i passande storlek. Det ser ut att vara 12mm Prisol. Om det är det så gäller 12x10 ballofix och stödjylsor 12x1.

Kolla bara så slangarna på den nya blandaren räcker ner. Annars så får du skarva i två rörsnuttar.
 
Köp nya med ballofix.
 
Tackar.

Antar att man inte behöver ngt tätmedel till klämringen?

Behövs det gängtejp till muttern?
 
Nej
 
Nej till båda alltså.
Tack

Edit: Förtydligande: Det behövs inget tätmedel till klämringen, och ingen gängtejp till muttern.
 
Redigerat:
Klämringarna klämmer tätt. Diskmaskinen har en planpackning som tätar. Är det någon annan plats du tänker på?
 
"Är det någon annan plats du tänker på?"
Nej, det är själva klämringskopplingarna. Där klämringen tätar dels mot röret och dels mot muttern, och där muttern måste täta mot gängorna i anslutande del. (T ex mellanstycket i en klämringsskarvkoppling mellan två rör, eller Ballofixens ventilhus).
 
Behövs inget extra för att täta.får inte vara nåt...
 
Vad bra!
Då behöver jag bara fixa ett par Ballofixer och en rörskärare.

Med denna (se bild) så behövs inget mer för att få ihop delarna va?
(Jag har stödhylsor till prisolrören.)

Ballofix föravstängningsventil webbsideskärmdump med produktinformation och köpknapp.
 
Nej, behövs inget mer givet att blandarens slangar räcker. Har dock lärt mig av krilleman att man ska köpa vatettes ventiler då de är typgodkända för mässingsänden på din blandare.

Kan var bättre att såga av rören, risk att de blir lite hopklämda av rörskäraren. Jag feinsågade, vilket var väldigt smidigt.
 
Krilleman
Feinsågade?
Med en multimaster?
Är det ngn särskild klinga man ska använda då?

Jag har ingen Fein Multimaster, men väl en simpel Bosch grön (190E?), som har fungerat utmärkt så här långt för de småjobb jag använt den till. Har dock bara de två medskickade originalklingorna, en rak och en halvrund. Känns inte som att de kommer att fungera smidigt i ett så trångt och obekvämt utrymme som sopskåpet under vasken. Dessutom borde man väl behöva ngn form av stöd/fixering av klinga/maskin så det går att såga på ett och samma ställe rakt och smidigt?

Är det inte också risk att det kommer ner spågor i röret om man sågar?
 
Bågfil går ju också förstås. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att komma åt med multiverktyget. Jag använde bosch metalmax blad. Tejpade ett varv runt för att få en rak linje och sågade, det var som smör. Sen filade jag försiktigt bort graderna med an vanlig fil. När du är klar med allt tar du bort silen på blandaren och spolar bort eventuell skit.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.