Jag ser att det pratas mycket om hemautomatik och övervakning här så jag tänkte bli en smula OT och dra in en båt i det hela :)

Min tanke är att förvara båten i sjön över vintern och skulle behöva en enkel form av övervakning som inte kräver att man har ständig internetförbindelse. Jag har aldrig pillat med automation tidigare på detta viset så jag hoppas att forumet skulle kunna guida in mig på rätt spår.

Jag skulle vilja kunna mäta temperaturen på tre olika punkter, vatteninträngning, luftfuktighet och tillgången till 230v. Om något värde över- eller understiger ett tröskelvärde kan jag tänka mig larm via SMS.

Jag har sett lite enklare temperaturlarm för en billig peng men så slår det mig att i hemautomatikens värld måste det ju finnas hur mycket som helst att leka med.

Helst skall systemet drivas av 12 volt och kunna ta emot SMS-frågor om status på de olika givarna.

Jag tar tacksamt emot idéer, tips och rena brainstormingidéer. :)
 
Jag skulle rekommendera att testa LinkIt One, en arduinokompatibel platform med massvis sensorer, modem och wifi.
Den har dessutom ett batteri till "telefonen" så att man kan skicka larm om inkommande 12v försvinner.

Man kan modifiera exemplen som kommer med den och ha ett larm som snurrar med SMS sändning och mottagning på bara en halvtimme.

Googla på LinkIt One så hittar du säkert seeed studio som gör korten.
Mediatek som gör chippen har en "labs sida" där man kan läsa mer.

http://labs.mediatek.com/site/global/developer_tools/mediatek_linkit/whatis_linkit_one/index.gsp
och
http://seeedstudio.com/depot/LinkIt-ONE-p-2017.html


Det finns säkert många andra sådana kort, men detta har jag testat med gott resultat.

Edit: Jag köpte "groove" sensor-kittet också och då får man med de flesta sensorer man behöver.
 
Redigerat:
Tack Anders!

Den känns dock lite för lågnivå för min smak, jag tänker mig något mer eller mindre färdigt, en basstation med ett gäng kompatibla deckare. Eventuellt något som skulle kunna passa till en raspberry Pi, som ändå skall in i båten, om än inte riktigt än...
 
Ah, OK. :)

Jag kanske är lite för hårdvarumässig i mitt tänk, men om jag tar av mig glasögonen och kisar så skulle jag säga att linkit-kortet och en raspberry pi är rätt lika. :) Åtminstone i min värld.. men att den har fler sensorer och anslutningar som wifi/GSM men klenare cpu (och inte linux).

Jag köpte mest korten för att ha en datorplattform med modem och SMS som jag använder till larmapplikationer, och det som fick mig att välja denna var att det var så enkelt att få det att funka. (I princip bara att modifiera exempelkod).

Det fanns med ett exempel som hette "mystery box" eller något liknande som var ett larm som skickade ett SMS om ett högt ljud hördes eller om det kom ljus på en ljus-sensor. Allt jag behövde göra var att plugga in färdiga sensorkort med medföljande kablar (ljudsensorkort/mic och en fotodiod-kortbit) och bygga koden.

Nåja, om jag kommer på något färdigare ska jag lova att skriva det här! Lycka till med larmet. Det ska bli kul att följa.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
gaidin skrev:
Jag ser att det pratas mycket om hemautomatik och övervakning här så jag tänkte bli en smula OT och dra in en båt i det hela :)

Min tanke är att förvara båten i sjön över vintern...
Min första fråga är: Vad är det för båt? Storlek?

Samt: Var är det tänkt att båten skall ligga över vintern?
 
Tja, ur ett övervakningsperspektiv är det väl irrelevant men det är en 34 fots platsbåt som skall ligga i sötvatten. Stilla hamn och inga omkringfarande isflak...
 
Boening gör bra system för skeppsövervakning, om man inte vill uppfinna alla hjul själv, men det kanske man vill...
 
gaidin skrev:
Tja, ur ett övervakningsperspektiv är det väl irrelevant men...
Tja, det beror ju på hur man värderar risker och sannolikheter.
Sötvatten betyder för mig en insjö.
Vart skulle båten ta vägen om någon försökte stjäla den?

Sen finns det ju enkla larm som man sätter på t.ex. stora dyra utombordsmotorer (som är mycket stöldbegärliga) och som larmar via mobilnätet om de flyttas.
Här är ett exempel (OBS jag är ingen expert på detta):
http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/svenskt-gps-larm-sparar-stulna-utombordare.html

Annars tycker jag att ett enklare och för båten bättre sätt är att lyfta upp den vintertid.
Ingen plastbåt mår väl bra av att ligga i vatten jämt. De behöver upp och torka ur ibland.
 
Följer med spänning.
Du skulle kunna uppnå några av dina önskemål med red knows båtlarm (som jag själv har)
Det finns en variant med 2 sektioner som du skulle kunna ha en på vattennivå och den andra slingan med termostater som du sätter på önskad larmnivå ( understiger tex 5 grader).
Systemet varnar för låg batterispännimg så du uppfyller det även bevakning av landström.
Luftfuktigheten kanske blir svårare men kan du hitta en givare som ger det så kanske det går att köra på temperaturslingan.
 
KnockOnWood skrev:
Tja, det beror ju på hur man värderar risker och sannolikheter.
Sötvatten betyder för mig en insjö.
Vart skulle båten ta vägen om någon försökte stjäla den?

Sen finns det ju enkla larm som man sätter på t.ex. stora dyra utombordsmotorer (som är mycket stöldbegärliga) och som larmar via mobilnätet om de flyttas.
Här är ett exempel (OBS jag är ingen expert på detta):
[länk]

Annars tycker jag att ett enklare och för båten bättre sätt är att lyfta upp den vintertid.
Ingen plastbåt mår väl bra av att ligga i vatten jämt. De behöver upp och torka ur ibland.
Jag tror det är lättare att sno båten när den står på vagn än när den ligger i sjön. Min tanke är nog att båten skall ligga i vattnet under min, och båtens livstid, med lite undantag för ett och annat servicelyft. Det är nog ingen större fara med att plasten ligger i vatten, det är ju bara här uppe i norr som båtarna ens tas upp på vintern. Enkelt att ta upp båten? Tja, jag antar att du inte har mastat på och av en rejäl mast... :)

Det jag vill undvika är att få för låg temperatur inne i båten vid de punkter där genomföringarna sitter. En frostvakt i motorrummet och ett par värmekablar på de övriga ställena borde räcka men om landströmmen försvinner vill jag ju ha larm innan det blir för kallt, helst samtidigt som strömmen går så man har lite tid på sig.
 
Peter2400 skrev:
Ett sådant här gsm-relä kan inte mäta luftfuktighet men är en seriös produkt till ett bra pris, om du vill mäta temp på mer än ett ställe så behöver du tyvärr mer än en.
[länk]
Den var inte dum alls! Tack för det tipset!
Då skulle jag ju faktiskt kunna starta länspumpen manuellt hemifrån, inte illa!
 
Vi använder Ontech GSM (http://www.ontechgsm.com) i stugan. Styrs via app (sms i bakgrunden), kollar temperatur och larmar vid spänningsbortfall. Har batteribackup. På senare tid har det kommit en del tillbehör i form av olika larmsensorer. Kanske inte täcker dina behov fullt ut men kan vara värt att kolla upp.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Har meckat lite med ett sånt här Comlink CL220 i en båt.
I det fallet var det främst konfigurerat som inbrottslarm, aktiverat med fjärrkontroll i nyckelringsformat, med siren och blinkande diod i rutan, uteslutande matat från batteri men det går att mata på annat sätt också.
En aning pyssligt att konfigurera, installera program på windows och sedan koppla in via serieport på larmet. Känns lite föråldrat, men har varit stabilt som tusan vilket man inte kan säga om andra larmprodukter jag råkat ut för i båtar.
 
gaidin skrev:
Jag tror det är lättare att sno båten när den står på vagn än när den ligger i sjön. Min tanke är nog att båten skall ligga i vattnet under min, och båtens livstid, med lite undantag för ett och annat servicelyft. Det är nog ingen större fara med att plasten ligger i vatten, det är ju bara här uppe i norr som båtarna ens tas upp på vintern. Enkelt att ta upp båten? Tja, jag antar att du inte har mastat på och av en rejäl mast... :)
Normalt ställer man ju båten i en vagga eller med stöttor och då kan ingen köra iväg med den. En 34-fotare har inte en mast som är jättebesvärlig att masta av och på men det är klart ett par timmars jobb för ett par man höst och vår är det ju. Om du väljer rätt uppläggningsplats kan det gå att lyfta den och vinterförvara med mast. Största anledningen till att man brukar vilja masta av på vintern är för att man ska kunna täcka båten (och förvara riggen skyddat). Jag tror du kommer få mer besvär med att ha båten i sjön på vintern än att ha den på land, med eller utan mast. Definitivt mycket mer slitage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.