Allt oftare ser man kök med bara lådor och bänkskåp. Intrycket av köket blir luftigt, men hur bra är det egentligen att satsa på ett kök utan överskåp?

Du kan läsa artikeln här: Kök utan överskåp - trend eller framtid?
 
Det är snyggt och praktiskt om man har yta att slösa med, men själv bor jag i ett hus från 1943 med 72 kvm boyta, varav köket är ca 7 kvm. Jag lovar, då behövs varenda överskåp som går att få in.

Idag ritar man ju ofta kök som är 20 kvm eller mer, och då har man ju förvaringsplats nog även utan överskåp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Nä inte ens då. Vi har kök som är 22kvm och det räcker inte, bara tur vi lade in extra skåp och även fixade hörnskåp med dubbelledade dörrar så man får max förvaringskapcitet. Allt behövs! Ska ännu förbättra och effektivisera förvaringen.
 
Det är ett bra sätt att få takhöjden att inte upplevas så låg om man har lägre sådan typ <2,40.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tycker det är lite roande att läsa en sådan här artikel, man märker verkligen hur de vinklar den mot att sälja in konceptet, alla fördelarna talas det om, nackdelarna är få och listade endast för de som orkar läsa hela artikeln.

Jag själv som är hyfsat lång, 187cm och har en fru på 183cm, vi känner direkt att vi inte är särskilt intresserade av att behöva arbeta med krökt rygg varenda dag när man är i köket, men det skrivs bara om att detta kan vara en fördel för korta människor :).
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Det är en idiotiskt trend!
Jag avskyr kök utan överskåp för jag har så mycket köksgeråd så att jag får ha ett jättekök om jag bara ska ha underskåp.
Dessutom kan man sätta sånt man använder sällan högt upp i ett överskåp så man inte behöver lyfta för tungt för många gånger... om det nu är tunga lyft som är anledningen till att man bara ska ha underskåp.
Sen anser jag att öppna hyllor i ett kök är fullständig idioti. Många har kök i dag som är nästan rena utställningskök för folk lagar sällan mat hemma och äter ute eller köper färdiglagat.
Jag som lagar mat flera gånger varje dag och gör många storkok skulle få städa ihjäl mig, för i ett kök blir det flottigt hur bra fläkt man än har och allt på hyllorna blir dessutom dammigt.
Jag gillar också att ha belysning under överskåpen för ljuset därifrån blir mjukt och sticker mig inte i ögonen och jag ser vad jag gör på bänkarna utan att jag skuggar ljuset.
Hoppas den här trenden snart är över liksom trenden med överskåp utan dörrar eller en massa vägghyllor som var så modernt ett tag. HU för allt damm och fett som la sig i dom skåpen och fult var det också.
Ett kök ska vara praktiskt och inte en damm och fettsamlare. Det är betydligt enklare att torka av dörrar än att behöva lyfta ut/ner allt från öppna hyllor.
 
  • Gilla
Alti och 17 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Nä inte ens då. Vi har kök som är 22kvm och det räcker inte, bara tur vi lade in extra skåp och även fixade hörnskåp med dubbelledade dörrar så man får max förvaringskapcitet. Allt behövs! Ska ännu förbättra och effektivisera förvaringen.
Vill bara förtydliga, vi har väggskåp, och jag kan inte se hur man kan klara sig utan, behöver nog 30-40kvm kök eller något, eller så äter man ute 24/7 och bara dricker kaffe i köket.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Tror också de är en trend som kommer försvinna inom kort, när ja byggde om köket i min lägenhet för en massa år sen körde ja utan överskåp, skulle aldrig falla mig in att göra samma sak igen. Grymt opraktiskt
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vi har några överskåp i en annan del av köket och det är hyllor på väg upp i högra delen av bilden. Men jag gillar verkligen den öppna känslan utan en kompakt vägg av överskåp.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Oergonomsikt med disken i väggskåp?
Skulle ryggen må bättre av att behöva böjas varenda gång tallrikar ska in och ut ur bänkskåp eller köksö?
Ska man göra något bra för ryggen så är en upphöjd diskmaskin något att satsa på däremot.
 
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
K
karlmb skrev:
Oergonomsikt med disken i väggskåp?
Skulle ryggen må bättre av att behöva böjas varenda gång tallrikar ska in och ut ur bänkskåp eller köksö?
Ska man göra något bra för ryggen så är en upphöjd diskmaskin något att satsa på däremot.
Vi planerar att ha två upphöjda diskmaskiner så att disken aldrig behöver ställas in i ett överskåp.

Jag är kluven till överskåp, men i vårt nya hus har vi prioriterat fönster över diskbänken som man kan se ut genom över överskåp..
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
S
Överskåp är ju helt oersättliga. Fyfan för att behöva dra ut nån halvtung låda och böja på ryggen varenda gång man ska ha en talrik/glas.

Än bättre måste det ju bli när man har 5 talrikar som ska in i lådan igen, då ska det böjas och läggas ner försiktigt. Jämfört med att stå rak i ryggen och stoppa in dom på en hylla antingen i axel eller huvud höjd.

Snyggt som fan utan överskåp, men helt omöjligt att leva utan enligt mig.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag vill absolut ha överskåp, och de ska gå ända upp till taket. Tyvärr har vi nu en "lucka" på några decimeter mellan överskåp och tak. Det går att förvara saker där, men fett och damm samlas i förvånande stor mängd. Jag antar att samma problem drabbar öppna hyllor.
 
  • Gilla
Annaet och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett kvadratiskt kök, med en vägg där det finns både bänkskåp och överskåp, en vägg med kyl/frys och högskåp och en vägg utan överskåp, där det finns ett fönster och öppna hyllor istället.

Jag är hyfsat lång och tycker att det är mer bekämt att sätta upp saker i överskåp än i underskåp. Jag tycker att ett överskåp här och där är snyggt. Hos kökssäljare upplever jag att de råder en att trycka in så många skåp som möjligt bara för att få sälja mer.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.