Hallå, jag och frugan är i valet och kvalet mellan vilken husleverantör vi ska välja, det har kokat ned till 3st och då är det en del som skiljer mellan dem, jag har inte själv kunskapen om vad som är bra eller dåligt så jag tänkte fråga om hjälp.

Myresjöhus bygger med det de kallar för Board, om jag förstått vår säljare korrekt så är detta en ytbehandlad plywood som sätts upp över takstolarna, läkten är redan monterad från fabrik och man lägger därför takplattorna direkt på detta. Skivorna är om jag minns rätt 9mm tjocka.

Andra husleverantörer, Ahus, Vårgårdahus, Eksjöhus och säkert många fler använder i stället det gamla traditionella sättet att bygga på, råspont, takpapp, läkt och takpannor. Tjockleken kan också skilja på råsponten från de olika, 17mm upp till 23mm.

Jag förstår ju att Myresjös sätt att bygga på är billigare och det (åtminstonde för stunden) gynnar mig som slutkonsument. De verkar ha byggt med detta i många år och på vår säljare låter det såklart inte som att detta är något att bekymra sig om. Det som oroar mig är ju hur detta kommer att vara om 30år?

Tacksam för råd och vägledning.
 
Jag har just bytt mitt gamla boardtak mot råspont för att det inte höll tätt. Det är ju inte som papptak att man kan lägga nytt ytskikt när det blir gammalt. Gillar inte konstruktionen alls.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja har board tak på mitt hus, håller tätt och vinden mår bra, kommer lägga duk när ja byter om några år, vill inte ändra en konstruktion som fungerat över 30 år.
Men byggde ja nytt från grunden, hade ja alla dagar i veckan valt råspont papp och pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.