Hej alla forumläsare.
Jag håller på att renovera och har bara golvåsar att kliva på just nu.
Så min fråga innan jag handlar och fraktar är:

Kan jag lägga ut osb-skivor över åsarna som temporärt golv tills jag har det slutgiltiga golvet, håller det? Golvåsarna är på cc60. Någon som har provat?
 
T
OSB-skivorna är lite "svajjiga" att gå på men de håller hyfsat om man inte hoppar eller är för tung. Det blir bättre om du skruvar det glest på reglarna, både i hörnen/kanterna och mitt på. Gå inte på yttersta kanten om den inte är på en regel.

Jag har haft ett tiotal OSB-skivor (10-12mm) som jag flyttat runt lite medan jag håller på med tillbyggnaden och det har fungerat hyfsat. Vid ett par tillfällen så har jag lagt dem dubbelt för att få ett stabilare underlag när jag jobbat med tyngre material/ställt upp en stege som ger en hög punktbelastning.

Jag har någon gång slarvat med att skruva fast dem och då har de glidit om jag gått snabbt/oförsiktigt vilket skulle kunnat leda till olyckor så jag rekommenderar skarpt att fästa dem så de ligger still(och blir stadigare).
 
Tack för infon och varningen om "fallgroparna"!
Schematisk illustration av skivor placerade över golvreglar med markerade skruvpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte använda skivorna senare till blindbottenskivor så jag vill inte perforera dem med skruvhål. Om jag bara skruvar i mitten av skivan så får jag ut 550 mm på var sida som inte har skruvhål. Tänkte lägga två på varandra och sedan skruva genom båda skivorna och in i brädor på undersidan som "låser" skivorna över golvreglarna. Det borde fungera
 
Jag har en OSB skiva löst (inga skruv) över ett hål med golvåser cc80, det har hållit bra hittills även för stegar och gippshiss, fast lite svajigt. Den håller samma platta form som när jag lade den där för ett par år sen...
 
Jag har klivit igenom en på cc60 så jag säger nej tack. Blir fina repor på smalbenet.
 
  • Gilla
Nechir och 1 till
  • Laddar…
Aj-aj inte trevligt. Det var därför jag tänkte köra dubbla osb så jag får behålla smalbenen intakta. I övrigt låter det på svaren att det borde fungera.
 
Plywood är inte så mycket dyrare, starkare och inte lika hala.
 
Dubbla håller nog för "normalt" gående, men sätt en skruv nånstans så dom ligger still
 
Jag missade att det var dubbla lager, då håller det absolut.
 
Har det i fritidshusets tillbygge under arbetets gång.
Har inte trampat igenom 1 lager.
Men det lät rätt scary det som Mathias beskrev *aj*.
 
K
Vi har lagt 60 m2 byggolv på hela andra våningen i vårt bygge visserligen mest cc30 men i två rum är det cc 60. Visst sviktar det lite och jag var tveksam först, men efter att vi skruvat fast det i reglarna så känner jag mig helt trygg!
 
Jag använde OSB-skivor under hela byggperioden. C/c 60cm. Funkade hur bra som helst under den 5-årsperiod jag använde dem. Satte dock en gipsskruv i ändarna så att de låg still. De är väldigt hala mot annat trä.
 
Tack för alla svar. Jag kommer köra på dubbla lager så man vet att det tål lite tuffare tag.
 
För att återkoppla så blev det att jag gjorde tre lösa golvskivor av den överblivna råsponten från takläggningen. Funkar kanon och har inte varit jobbiga att flytta runt. Funkat mycket bra för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.