hej
jag skrev tiil byggmax å frågade om vilket trädslag de har som man kan använda till för att bygga en trälåda , de har ju endel trädplankor så jag tänkte om de visste så kunde jag sen beställa därifrån å sen börja bygga men fick till svar :

Hej!

Tack för ditt mail.

Tyvärr varken kan eller får vi inte ge byggnadstekniska råd då vi inte har utbildning för detta. Jag får be att du vänder dig till en hantverkare med den frågan.

varför jobbar de på sådan affär förhuvudtaget om de inte får ge råd , så nu undrar jag om ni vet vilken planka man skall köpa på byggmax för att snickra ihop en låda.
 
Troll?
 
Vad ska du ha lådan till?
 
Kanske troll med tanke på frågan....
 
Troll
 
carola666 skrev:
hej
jag skrev tiil byggmax å frågade om vilket trädslag de har som man kan använda till för att bygga en trälåda , de har ju endel trädplankor så jag tänkte om de visste så kunde jag sen beställa därifrån å sen börja bygga men fick till svar :

Hej!

Tack för ditt mail.

Tyvärr varken kan eller får vi inte ge byggnadstekniska råd då vi inte har utbildning för detta. Jag får be att du vänder dig till en hantverkare med den frågan.

varför jobbar de på sådan affär förhuvudtaget om de inte får ge råd , så nu undrar jag om ni vet vilken planka man skall köpa på byggmax för att snickra ihop en låda.
verkar som det e ni som e troll istället eftersom ni skriver troll . skrev en enkel fråga bara
 
och jag skall ha den till för att lägga i sen betonglera
 
Nja, betonglera vet jag inte vad det är.... men det kanske är andra som vet. Svårt att ge råd om man inte vet krav, funktion eller storlek. Utvecklar du får du säkert goda råd här. O nej troll var jag inte senast jag tittade efter :)
 
betonglera är som nästan betong . men med lera i också som man kan använda i vatten eller bygga upp en damm av. på de som säljer betonglera så kan man bygga inomhus damm men vill ha trä runt om och under så det blir snyggare . där av så undrade jag vilken träslag kan man köpa på byggmax för att bygga trälåda.
 
Ska det användas inomhus eller utomhus, kommer träet vara konstant fuktigt?

Träslag som du frågade efter, där har du i princip bara furu och gran på byggmax. Sen har de kanske lite lister i Ek, men blir dyrt att bygga en låda av det.

Problemet med din fråga är att du inte vet vad du skall fråga om. Valet av träslag är nog det minst viktiga här.
 
tommib
Om du åker till t.ex. bauhaus, beijer, woody eller hornbach (eller egentligen vilket byggvaruhus som helst utom just byggmax) så kan du säkert fråga någon av säljarna där. ByggMax har som affärside att inte kunna svara på några frågor alls och inte hjälpa dig med något, därför är de lite billigare.

Vad du ska ha för trä beror helt på hur stor låda du ska bygga, om den ska stå på golvet eller vara fribärande, vilken form den ska ha mm. Om du ska ha vatten i den rekommenderar jag en del andra åtgärder också om den ska vara inomhus.

Generellt kan man säga att MDF är en lättarbetad skivtyp som går att få snygg yta på utan jättestor ansträngning, men det beror förstås på vad man har för krav.

Beskriv lite närmare vad det är du tänkte bygga så går det att ge bättre råd. Vad har du tänkt dig för storlek?

Välkommen till forumet!
 
Gissar då att det kan bli fuktigt och det gillar inte trä, om det är så att betonglera "läcker" lite så bör man täta med ex plast mellan trä och leran. Nu blir då frågan hur stor damm du tänkt dig, det trä du väljer skall då klara att stå emot trycket av tyngden ev så kanske du tänkt att det även skall hjälpa betongleran att hålla vatten trycket. Att bedöma dimensioneringen är nog inte så lätt då den beror av en mängd faktorer.
Ska det enbart vara för att "gömma" utsidan så är det lättare då kan du ta vilken dimension du tycker är snyggast.
Träslag så gäller nog samma svar, om det är för att gömma väljer du vad du tycker ser bra u, förutsätter att du fuktsäkrar utsidan, kan nog göras med badrumslösningar. Spännande produkt annars!
 
Redigerat:
jag skall bygga en inomhusdamm liten en . där jag kommer bygga med betonglera , men vill ha trädplanka runt om samt botten så det ser snyggare ut runt om alltså det kommer bli som en låda . träet kommer ej vara i kontakt med vatten. då jag har bara byggmax i närheten så vore det bra om jag kunde köpt därifrån men finns det andra affär som kan skicka hem så vore det ju bra.
 
nu kommer jag inte att bygga så stort och jag har även tänkt på att det kan läcka men vad jag har förstått vad jag har läst så kommer det att bli som betong när det har härdat fast mycke mera hårdare än betong . men självklart så hadde jag tänkt ha plast i mellan också. sen så hade jag tänkt att detta skall stå på golvet så det kommer att stå helt plant med. och samt så kommer den inte bli så hög. kanske mellan 20 till 15 cm hög . har inte börjat mäta ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.