sblixten skrev:
Varan var några år gammal och välanvänd och hade inte brunnit innan jag fick den.
Luktade ingen brand.
Det var först när jag stoppade in sladden som en komponent brann upp.
Ja just det, men om säljaren hade stoppat in sladden i en kontakt alldeles innan han skickade varan, hade den inte brunnit upp då?

För om den hade det, då fanns felet när varan såldes.
Det är nog inte så att den var hel och gick sönder först när du stoppade kontakten i väggen, den var redan trasig, men felet visade sig inte förrän apparaten kopplades in, varvid ytterligare fel uppstod till följd av rotorsaken. ;)

Jag har en gammal radiogrammofon här som jag köpte billigt. Jag har inte kopplat in den, för jag är övertygad om att det kommer att börja ryka om den. Detta trots att jag är övertygad om att den funkade finfint sist den användes, vilket säkert var längesedan. Sedan dess har dock vissa komponenter åldrats och kommer inte tåla inkoppling idag. Dessa tänker jag byta någon gång i framtiden, innan radion kopplas in.

Det där är ju också en kommentar man ska se upp med i begagnatannonser "funkade senast den användes". Ty, det betyder oftast att - den funkade för längesedan, men gör det nog inte längre... ;)
 
thomasx skrev:
Ja just det, men om säljaren hade stoppat in sladden i en kontakt alldeles innan han skickade varan, hade den inte brunnit upp då?
Han sa att han använde den regelbundet i tre år fram till han skickade den till mig, så jag förmodar att något hände i samband med transporten.
Har ingen anledning att tro att folk försöker luras , så det är och förblir min sanning.
De andra två enheterna som var exakt likadana fungerar än idag.
Att hela tiden tro att andra ljuger måste vara jobbigt....då betalar jag hellre en liten slant extra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I enlighet med Köplagen så kan inte köparen med automatik häva köpet. Han kan dock kräva att säljaren åtgärdar felet. Som jag ser det har han därför all rätt kräva att Säljaren antingen ombesörjer reparation, eller frivilligt återtar varan. Reparation kan givetvis innebära att garanti åberopas av ev butik. Men Jag kan hålla med köparen att det inte är hans jobb. Han har köpt en vara som verkar vara felaktig vid leverans. Hans motpart är säljaren i detta fall. Varan har levererats i ett icke fungerande skick enligt Köparen. Om han inte skyndsamt får felet avhjälpt, har han däremot rätt att häva köpet. Han har dessutom rätt att kräva ersättning för sina kostnader, inkl sk täckningsköp. Dvs han kan avkräva mellanskillnaden för att införskaffa en ny motsvarande fungerande enhet. Alternativt, låta åtgärda felet på Säljarens bekostnad. Så rättigheterna i detta fallet bedömer jag nog ligger hos köparen.

Om ekolodet är "legitimt" vilket vi får utgå ifrån, Se till att det skickas på Garantiservice av Köparen, men att du kan hålla kontakten med butik, ta fram adress, rekalamations nummer mm om han önskar.. Men låt inte affären gå tillbaka. Du har rätt att åtgärda felet först. Grundregeln är att Köpare står för inskick och Säljare för returfrakt. Alternativ skalld en lämnas in på inköpsställe, dvs hos dig. Så du behöver inte hantera några fraktkostander själv.

Det finns heller inga Kvittokrav för att hävda reklamation /Garanti i Sverige. Däremot kan det bli lite knepigt att säkerställa om den lyder under granti pga ålder etc. Men är det en modell som säljs i Sverige, det står ett produktionsdatum, eller att modellen inte funnits längre än garanti/reklamations tiden löper, så har du oavsett rätt att hävda Garanti/reklamation. Det svar du får från Din part, kan du alltid hävda vidare. Mao om Tillverkaren avslår reklamationsrätt, av tex oaktsamhet, så kan du göra det med stöd av deras utlåtande. (Dock inte om de hänvisar till löptider mm. Din försäljning är kopplad till din och köparens tid för överenskommelse).

Har du ingen Affär att vända dig till. Gå direkt på Tillverkaren, om de har kontor i Sverige, annars importören. Du kan uppge att du fått den i gåva. Enda sätttet att kringå Reklamationsansvar är genom konkurs av den som satt produkten på svenska marknaden.

Skulle detta mot alla odds gå vidare till tinget, så är det bara aktuellt med ett sk småmål. Det är ett förenklad from av stämning, för belopp under 1/2 basbelopp. Förr kostade det ca 500:- att ansöka. Och man fick max begära ersättning för juridiskt ombud för 2h. Detta är dock så små summor, så risken att betala kostnader på ett par tusen för den förlorande parten gör det knappast värt det.
 
sblixten skrev:
Han sa att han använde den regelbundet i tre år fram till han skickade den till mig, så jag förmodar att något hände i samband med transporten.
Har ingen anledning att tro att folk försöker luras , så det är och förblir min sanning.
De andra två enheterna som var exakt likadana fungerar än idag.
Att hela tiden tro att andra ljuger måste vara jobbigt....då betalar jag hellre en liten slant extra.
Ingen har påstått att någon försökt luras i ditt fall, säljaren var nödvändigtvis inte medveten om felet ifall det fanns innan. Samma sak kan gälla i TS fall, att ett fel fanns på varan när den såldes utan att TS visste om det. Dock är det ett fall som köparen inte ska behöva stå för. Bra så klart i ditt fall att ni kom överens och bägge var glada. Jag var mest nyfiken på hur du kunde veta att den inte var trasig från början, men jag har nu förstått att du antog, snarare än visste, att det var så.
 
Har - tack och lov - bara varit med om liknande en enda gång. Köparen agerade precis som i detta fall, med enda skillnad att varan överlämnades (OBS! inte skickades) i originalförpackning, och ville inte registrera varan. Till slut visade det sig att köparen redan hade en likadan produkt - som slutat fungera - och försökte få affären att återgå genom att återlämna den trasiga prylen. Turligt nog hade jag skrivit upp serienumret så det köpet återgick inte.
PS En DVD-brännare, på den tiden de kostade rätt mycket. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mojjen skrev:
Det finns heller inga Kvittokrav för att hävda reklamation /Garanti i Sverige. Däremot kan det bli lite knepigt att säkerställa om den lyder under granti pga ålder etc. Men är det en modell som säljs i Sverige, det står ett produktionsdatum, eller att modellen inte funnits längre än garanti/reklamations tiden löper, så har du oavsett rätt att hävda Garanti/reklamation.
Jag är ledsen men du är ute och cyklar här, man kan absolut inte kräva garanti på en produkt bara för att den säljs i sverige och inte funnits längre än 6 månader. Man måste kunna visa att man har rätt till garantin, och det är ganska naturligt, eftersom man precis lika gärna kan ha köpt varan i ex.vis Kina. Jag köpte en produkt i Kina en gång, tog med den hem, varpå den gick sönder. Jag lämnade in den för reparation och verkstan hörde sedan av sig för att få någon form av garantibevis eftersom de såg det som en garantireparation. Jag förklarade att varan var köpt i Kina och att jag antog att jag därmed inte hade rätt till garantireparation i Sverige, vilket de bekräftade och lagade mot ersättning istället.
 
Lars H-mark skrev:
Har - tack och lov - bara varit med om liknande en enda gång. Köparen agerade precis som i detta fall, med enda skillnad att varan överlämnades (OBS! inte skickades) i originalförpackning, och ville inte registrera varan. Till slut visade det sig att köparen redan hade en likadan produkt - som slutat fungera - och försökte få affären att återgå genom att återlämna den trasiga prylen. Turligt nog hade jag skrivit upp serienumret så det köpet återgick inte.
PS En DVD-brännare, på den tiden de kostade rätt mycket. DS
Ja, det finns ju tyvärr alldeles för många som inte tvekar att begå bedrägeri och andra brott.
På just den punkten du beskriver ovan är många svenska företag ganska godtrogna, men det har väl inte så mycket val, det är svårt att hålla koll på varje enskild individ av en viss produkt de säljer, som Biltema och Jula t.ex.
Men det är en god tanke du kommer med där, att säkerställa att man kan identifiera exakt den vara man säljer till någon, ifall köparen skulle komma tillbaka med en likadan, men annan individ.
 
Låt köparen lösa det bäst han vill. Antingen använda garantin eller något annat. Det osar extremt mycket katt om köparen. Inte originalförpackning, inte registrera(så man kan följa upp t ex serienummer), skicka varan osv. Du kan lika gärna få en tegelsten tillbaka.

Jag har sålt både datorer och routrar på blocket och häpnas av många köpares inkompetens(fick visa en tjomme hur man partitionerade via skype trots att han dyrt och heligt lovade att han kunde installera från scratch, en annan kunde inte ens googla fram en manual som visade hur man reset:ade en router). Köper man begagnat får man klämma innan man räcker över pengarna, eller ta risken. Folk är alldeles för bortskämda för att butikerna är för snälla och tar tillbaka även tydligt misshandlade varor.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Säljer väldigt väldigt mycket både på Blocket och Tradera.
Har inte läst alla inläggen, så ursäkta om jag tar med något som redan kommit fram.

Jag funderar över vad för vara du sålt till att börja med.
Detta har ju att göra med säljarens argument att köparen kanske använt varan fel. Är det en hammare eller en känslig elektronisk mätapparat?

Köparen kan ju absolut vilja att varan plockas ur sitt ordinarie paket för att spara frakt, säljaren skall ju ändå packa varan så den kommer fram hel. Om det nu inte är ett däcksmönster över hela lådan när den kommer fram.

Att skicka den med Posten som ett paket eller stort brev är ju liksom ett överenskommande mellan köpare och säljare.
Säljaren kommer troligen inte att få sålt varan om han propsar på att den skall skickas med spårbart/försäkrat eftersom detta blir för dyrt.
Köparen har ju samma anledning till att inte välja spårbart/försäkrat.

Vems är felet om Posten gjort stor skada på försändelsen? Givetvis Posten kan man tycka men där finns ju inget att hämta, man får inte ut något.
Kan köparen visa upp att paketet är skadat?
En del säljare avsäger sig ansvaret för Postens hantering. Bra eller inte?
 
mojjen skrev:
I enlighet med Köplagen så kan inte köparen med automatik häva köpet. Han kan dock kräva att säljaren åtgärdar felet. Som jag ser det har han därför all rätt kräva att Säljaren antingen ombesörjer reparation, eller frivilligt återtar varan. Reparation kan givetvis innebära att garanti åberopas av ev butik.
Precis. Vi som är gamla kommer ihåg när butiker höll på på det här sättet. Dvs man köpte en pryl (i mitt fall en mobiltelefon) som var DOA, dvs "död vid ankomsten". När man kom tillbaka till butiken så kunde de ju absoluut inte byta ut den mot en ny, utan de skulle prompt reparera den. Och det tog åtta veckor... Och den var fortfarande halvtrasig när den kom tillbaka. Så in en vända igen... :mad:

Nästa gång (förstärkare) så var jag smartare och använde butikskedjans (frivilliga och generösa) "öppet köp"-villkor istället. Tog den helt sonika tillbaka till butiken och sade att jag ville lämna tillbaka den för att jag ångrat mig. Det skulle gå bra. När de frågade varför jag inte ville ha den längre så sade jag som det var. Att skälet var att den aldrig fungerat öht och därför inte uppfyllde mina krav. Då blev det sura miner och då skulle jag ju minsann få den reparerad istället. Vis av alla tidigare skador stod på mig, fick mina pengar och gick över gatan till den konkurrerande kedjan och köpte en likadan ny istället. (Den funkar fö fortfarande, även om den inte blir använd så ofta nuförtiden... ;))

Nuförtiden är de flesta butikskedjor smartare än så. Som tur är. (Dessutom så reparerar man ju inget längre, snart sagt.)
 
Lars H-mark skrev:
Har - tack och lov - bara varit med om liknande en enda gång. Köparen agerade precis som i detta fall, med enda skillnad att varan överlämnades (OBS! inte skickades) i originalförpackning, och ville inte registrera varan. Till slut visade det sig att köparen redan hade en likadan produkt - som slutat fungera - och försökte få affären att återgå genom att återlämna den trasiga prylen. Turligt nog hade jag skrivit upp serienumret så det köpet återgick inte.
PS En DVD-brännare, på den tiden de kostade rätt mycket. DS
Så känner jag också rent spontant att det ligger till här! Han har redan en söndrig produkt och försöker dra en vals
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
mojjen skrev:
I enlighet med Köplagen så kan inte köparen med automatik häva köpet. Han kan dock kräva att säljaren åtgärdar felet. Som jag ser det har han därför all rätt kräva att Säljaren antingen ombesörjer reparation, eller frivilligt återtar varan. Reparation kan givetvis innebära att garanti åberopas av ev butik. Men Jag kan hålla med köparen att det inte är hans jobb. Han har köpt en vara som verkar vara felaktig vid leverans. Hans motpart är säljaren i detta fall. Varan har levererats i ett icke fungerande skick enligt Köparen. Om han inte skyndsamt får felet avhjälpt, har han däremot rätt att häva köpet. Han har dessutom rätt att kräva ersättning för sina kostnader, inkl sk täckningsköp. Dvs han kan avkräva mellanskillnaden för att införskaffa en ny motsvarande fungerande enhet. Alternativt, låta åtgärda felet på Säljarens bekostnad. Så rättigheterna i detta fallet bedömer jag nog ligger hos köparen.

Om ekolodet är "legitimt" vilket vi får utgå ifrån, Se till att det skickas på Garantiservice av Köparen, men att du kan hålla kontakten med butik, ta fram adress, rekalamations nummer mm om han önskar.. Men låt inte affären gå tillbaka. Du har rätt att åtgärda felet först. Grundregeln är att Köpare står för inskick och Säljare för returfrakt. Alternativ skalld en lämnas in på inköpsställe, dvs hos dig. Så du behöver inte hantera några fraktkostander själv.
En sak som ingen nämnt i tråden ännu är att konsumentköplagen INTE gäller när man köper av en privatperson.
 
DrDongle skrev:
En sak som ingen nämnt i tråden ännu är att konsumentköplagen INTE gäller när man köper av en privatperson.
Det beror nog på att alla redan är införstådda med det ;)
 
DrDongle skrev:
En sak som ingen nämnt i tråden ännu är att konsumentköplagen INTE gäller när man köper av en privatperson.
Blanda inte ihop köplagen med konsumentköplagen. Köplagen gäller mellan privat-privat men kan friskrivning tex befintligt skick.
Konsumentköplagen tillämpas mellan näringsidkare och privatperson och kan normalt inte friskrivas på något sätt.
Tycker mig bara läst köplagen i ovan inlägg så alla verkar vara på rätt spår.
 
Tyskarna har löst detta problem genom att göra det klart att
EN PRIVATSÄLJARE KAN ALDRIG SÄLJA NÅGOT MED GARANTI.
Man kan inte erbjuda någon form av garanti eller försäkring.
Om varan fortfarande är täckt av garanti från den var ny från fabrik eller återförsäljare så gäller förstås den.
Det står ofta klart också i annonser att man som privatperson inte kan erbjuda något, köparen tar hela risken.
Detta tar förstås inte bort alla bedrägerier men är en vettig regel..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.