kontorsråttan
Hej, sprang på att Biltema har 3-pack med låscylinderar för 529:-
Tanken slog mig då att det kanske inte skulle bli så dyrt att få samma nyckel till alla dörrar hus/garage/skjul mm.
Men 3 var antalet & jag behöver minst 5, inget google kunde hjälpa mig att hitta så jag tänkte kolla med forumet innan jag pratar priser med låssmeden.

Väl medveten om Biltema & kvalité, men kan deras lås vara mindre godkända jmf 30 år gamla ASSA?

Eller vad ska man kika på för lösning?
 
Redigerat:
sök och du skall finna. Finns en tråd med nåt test på olika cylindrar här nånstans. Det framgick iallafall att de billigare var nog så bra som dyrare.
 
Biltemas billigaste är inte av den högsta kvaliteten och håller inte samma kvalitet som en "märkes" låscylinder.
Det är skillnad på material, fjädertryck och precision.
Biltema har även en lite dyrare låscylinder som är betydligt bättre och håller högre kvalitet samt är testad och godkänd enligt kl 3.
 
Var det itne en tidigare tråd där någon kom fram till att biltemas dyraste var samma sak som ASSA fast billigare?
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Hur länge har du tänkt ha dom nya cylindrarna? Några år eller 30-40 år?

Vi köpte nya cylindrar (d12, kopieringsskyddade) mm av en låssmed för någon månad sedan, två par runda cylindrar två ovala cylindrar, åtta nycklar, två vred, två multicylinderringar, två långskyltar, två vredskyltar & fyra trycken plus lite skruvar, allt för en summa av ca 8500kr.
Om dessa cylindrar och tillbehör håller ca 40 år, precis som dom gamla som vi bytt ut, så blir det en årlig kostnad av ca 210kr.
 
Andy78 skrev:
Var det itne en tidigare tråd där någon kom fram till att biltemas dyraste var samma sak som ASSA fast billigare?
De dyrare låscylindrarna på biltema uppfyller samma krav och har en liknande kvalitet men de vanliga assa 701 låscylindrarna är i profil HH medan biltemas motsvarar profil trioving 508 (trioving ägs av assa).
HH profilen är den vanligaste i Sverige medan 508 är vanligast i Norge.
De billigare låscylindrarna från biltema är profil HH men det håller inte alls samma kvalitet.
 
Redigerat:
K
Demmpa skrev:
Om dessa cylindrar och tillbehör håller ca 40 år, precis som dom gamla som vi bytt ut, så blir det en årlig kostnad av ca 210kr.
Shit. Så om biltemas cylindrar för 395 håller i två år så är det alltså en bättre affär..

Edit: läste slarvigt, det var mer än två ovala cylindrar du köpte. Vill man ha många cylindrar måste man nog gå till en låssmed.... Biltema säljer max tre i ett paket

Själv köpte vi biltemas billigaste för någon månad sedan och är hyfsat nöjda.
 
Redigerat:
Kopieringsskyddade cylindrar&nycklar (d12) är lite dyrare än icke kopieringsskyddade diton (d13), som i sin tur är lite dyrare än N-/OFG-/etc serierna.
 
Redigerat:
kontorsråttan
Tackar för info om kvalité,vet inte hur länge jag ska nyttja låsen, allt mellan 1-2 år & resten av mitt liv, beror på ...

Så lite dyrare modell på Biltemas har bra kvalité, kvarstår då frågan om det enkelt går att få till fler lås än 3 med samma nyckel utan inblandning av låssmed.

Eller går det att köpa 2x3-pack och stifta om själv?
 
Redigerat:
kontorsråttan skrev:
Tackar för info om kvalité,vet inte hur länge jag ska nyttja låsen, allt mellan 1-2 år & resten av mitt liv, beror på ...

Så lite dyrare modell på Biltemas har bra kvalité, kvarstår då frågan om det enkelt går att få till fler lås än 3 med samma nyckel utan inblandning av låssmed.

Eller går det att köpa 2x3-pack och stifta om själv?
Det beror på om du har rätt stift liggandes och en lämplig plunch eller vanan att använda den befintliga tappen som plunch.
Om du endast behöver använda utsidorna så har du rätt delning på inside-låscylindrarna (i det 3 paret du länkade) men det kan skilja i borrskydd på insida och utsida i stiften men du dessa inte är klassade så lär det inte spela någon roll och då är det möjligt.
Du bör veta vad du gör annars är det lätt hänt att tappen fastnar när du ska plocka isär.
Jag hade lyssnat med låssmeden först efter en prisuppgift då jag vet att det finns företag som säljer 5-pack (utsida) till bra pris.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
RoBo skrev:
[länk]
Det är skräp kina-låscylindrar och tror mig veta exakt vem "grossisten" är som de är köpa ifrån och vet även vad det kostar att köpa skräpet, men de tjänar väldigt bra på varje försäljning och de hade fortfarande tjänat bra med pengar om de sålt dem för halva priset.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
kontorsråttan
123abc skrev:
Det beror på om du har rätt stift liggandes och en lämplig plunch eller vanan att använda den befintliga tappen som plunch.
Om du endast behöver använda utsidorna så har du rätt delning på inside-låscylindrarna (i det 3 paret du länkade) men det kan skilja i borrskydd på insida och utsida i stiften men du dessa inte är klassade så lär det inte spela någon roll och då är det möjligt.
Du bör veta vad du gör annars är det lätt hänt att tappen fastnar när du ska plocka isär.
Jag hade lyssnat med låssmeden först efter en prisuppgift då jag vet att det finns företag som säljer 5-pack (utsida) till bra pris.
Tack, då ska jag hålla mig ifrån att leka låssmed. :)

Mot låssmeden...
 
Vill man ha ett flexibelt låssystem eller är rädd att tappa nycklar skulle jag satsa på Iloq. Har använt detta låssystem i nästan 2år, utan problem.
De är kopierings säkra - (även mot 3D-skrivare.)
Dock är låsen i samma prisklass som KABA, ASSA eller liknande. dvs. i den högre prisklassen.
Men nycklarna kan tidstyras för att bara fungera vissa tider. (utan ström anslutning)
 
K
123abc skrev:
Det är skräp kina-låscylindrar och tror mig veta exakt vem "grossisten" är som de är köpa ifrån och vet även vad det kostar att köpa skräpet, men de tjänar väldigt bra på varje försäljning och de hade fortfarande tjänat bra med pengar om de sålt dem för halva priset.
Länka gärna. Är de sämre än den billigaste biltemavarianten? De är väldigt lika.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.