Har tänkt bygga ett växthus precis framför, utan något utrymme alls i princip emellan, vår häck av oxel.
Har tänkt bygga med en vägg mot den sidan mot häcken och det är norrläga, så häcken kommer inte få någon sol alls. Funkar detta eller kommer den dö?
Om jag skulle frångå min plan att ha en transparant baksida så sol eventuellt då kan gå igenom, blir det bättre? Vill helst inte ha det så dock.
Vad tror ni?
Grannen har en friggebod mot våt tujahäck i samma väderstreck, och den lever....
 
Oxeln kommer inte att bli snygg och fyller ingen funktion om växthusets sida ändå blir hel vägg. Oxel är ju en kraftig häck och det kommer i princip bli omöjligt att beskära den. Det blir nog bättre att ta bort häckplantorna vid växthuset, jag misstänker att oxeln har ett antal år på nacken och det är ju synd att ta bort den.

När det gäller thujan kan den klara sig med bara en grön sida - mot grannens sida mot friggeboden blir således helt brun, men det syns inte och den växer inte nämnvärt mot sidan utan ljus.

Jag förmodar att du redan funderat på andra placeringsalternativ ...
 
Å fasen, får se hur jag gör då. Kanske flyttar fram växthuset 1-2 meter så kommer solen komma till iaf en liten del från öst & kvällen väst.
Har inga bra alternativ mer...
Tack för hjälp
 
Det låter som en bra ide att lämna utrymme mellan häcken och växthuset när du nu tydligen kan det. Oxeln kan du inte hålla lika smal som tex boken men klarar du 1 1/2 meter utrymme kommer häcken vara fin. Det är viktigt att klippa den regelbundet. Oxeln är idag ganska "omodern" så det är roligt att du behåller den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.