Ja ni läser rätt, taket i min villa är av Mahogny vilket är endast klarlackat.

Tror ni att man behöver jobba med någon form av spärrgrund om man ska måla detta tak vitt?

Eller kan man bara köra på en vanlig grundfärg och sedan gå på med takfärg?

Kjell
 
Nästan garanterat ett panelgrundsjobb. Helst en lösningsmedelsburen dito, om du hittar det. Du kan "bara köra på en vanlig grundfärg...", men risken för missfärgning = bortkastad färg och arbete, är hög.
 
Sorgligt att vilja förstöra ett sådant tak!
 
@Sommartorparn: Ser du en bild? För det gör inte jag.
 
Ja, det kan man tycka är klart, men ett Mahognytak bereder en hel del mörker då det i sin natur är mörkt.
Detta är många ggr fint i möbler, om man gillar mörka möbler vill säga.
Men att göra ett tak i Mahogny kan jag tycka är i mörkaste laget. Hade jag haft tiden så hade jag plockat ner det och ersatt skivorna med annat material, men tiden finns inte så jag får begrava dessa under vit takfärg.

Men visst kan man tycka att det är lite sorgligt, det är jag den första att medge....

K
 
nexustwins skrev:
@Sommartorparn: Ser du en bild? För det gör inte jag.
Nej, ingen bild. Men vi kan väl föreställa oss ett mahognytak?
 
@kjellon, är det ett stort tak? Har du övervägt att plocka ner panelen och sälja den vidare? Får du napp så lär det täcka kostnaden för en vanlig takpanel och färg.
 
Ja du @nemlan, taket är inte så stort, det handlar om ca 12 kvm, men taket består av 20mm tjocka 40 cm breda och 2,5 meter långa skivor. Detta är helt galna dimensioner och kan inte ses som speciellt kostnadseffektiva. Men han som byggde huset jobbade med att bygga bankinredningar runt om i landet. Skulle tro att det som hamnat i taket på huset är "spill" från ett bankbygge. Jag är tämligen säker på att detta material skulle betinga ett ganska så högt värde i rätt händer. Men som sagt, tiden att hantera detta på ett korrekt sätt finns inte.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Kan du inte spänna upp papp i taket? Då bevaras ju taket oförstört under den (några spikhål, men det är allt) och pappen sänker inte takhöjden. .
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Detta ska jag kolla på faktiskt.. Bra ide!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.