Planerar och funderar kring min installation av FTX-system.

Standard verkar vara att dra frånluften upp genom taket och tilluften genom fasaden, alternativ allt genom taket. Jag skulle vilja dra allt genom fasaden för att minska ner takgenomföringarna så mycket som möjligt.

Finns det några nackdelar att dra båda genom fasaden?
Närheten till varandra kan ju vara en marginell nackdel.

En fördel för mig borde vara att jag har en ganska stor takfot, drygt 90cm, som ger ökat skydd på nordostsidan där tilluft och frånluft då skulle kunna sitta.
 
Jag har det. Finns don för detta. Många säger att det är riskfyllt då ute luft kan blandas med luft man tar in men tror absolut inte det är ett problem det händer. Du ser donet i vänstra hörnet i bilden.


Ventilationsdon synligt i vänstra hörnet på en upplyst dubbelgarage vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag har haft samma fundering och hittat samma don som Mattias jo1 har ovan.

Kul att höra att det fungerar. Jag är inte så farligt rädd för att gå genom taket, men det känns smidigare att gå genom vägg eftersom jag har högt till tak.

Skriv gärna vad du kommer fram till!

Edit: bifogar länk. Finns i flera färger och storlekar
http://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/3946-abc-cd-combidon-tegelrod-125.html
 
Redigerat:
Jag har sett den sortens kombohuv. Dock kommer den hos mig hamna ganska synligt och den ser lite klumpig ut. Jag funderar på att sätta två av dessa galler med lite avstånd imellan:

Svart väggventilationsgaller med flera lameller för utomhusbruk mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.luftbutiken.se/yttervaggsgaller-rekt/1558-yttervaggsgaller-abc-yggl-svart-250x250mm-med-160mm-ansl.html

Ska ha stående svart panel och då borde denna smälta in hyfsat.

Glömde skriva i mitt inledande inlägg. En anledning jag helst vill slippa för många genomföringar är att jag ska ha ett tak utan luftspalt (lösull/träfiberskiva) med en speciell diffusionsöppen takduk. Varje genomföring ska tätas med dyra muffar och tillbehör.
 
Redigerat:
Problemet är väl att frånluften, även fast den är skapligt avkyld och avfuktad av värmeväxlaren, stiger upp i takfoten.
Jag fick mögel i takfoten och på kattvinden från en ventil i tvättstugan.
På en gavel saknar det nog betydelse.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Problemet är väl att frånluften, även fast den är skapligt avkyld och avfuktad av värmeväxlaren, stiger upp i takfoten.
Jag fick mögel i takfoten och på kattvinden från en ventil i tvättstugan.
På en gavel saknar det nog betydelse.
Ok, något att tänka på alltså. Jag kommer inte ha problemet med kattvind iaf. Det kommer bara finnas råspont och takduk/mm ovanför.

Vad har du för sorts ventil?
 
Typ en sån som på bilden ovan med en PAX fläkt innanför.

Men har du råspont, som väl blir målad ?? så borde problemet inte uppstå.
 
Vet inte riktigt hur jag ska måla takfoten. Resten av huset ska målas med svart slamfärg. Slamfärg hindrar inte fukten att vandra. Gäller väl att hålla koll på ett ev problem och sedan sanera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.