Hej alla!
Jag funderar på att skaffa en luftsolfångare och har aldeles för många ställen jag skulle vilja ha en sådan på. :)

1. En liten gäststuga. I huvudsak för att hålla frostfritt och gärna hålla fukten borta.

2. Garaget. Av samma anledning.

3. Ett uterum. I huvudsak för att få bort så mycket som möjligt av kondensen som bildas under vinterhalvåret. Uterummet saknar helt ventillation så nå't måste jag göra i vilket fall som helst..

4. Kanske om något/några av de första alternativen slår väl ut komplettera värmen i huset med en solfångare modell större. Har i övrigt direktverkande el men nyttjar mest ved och en luft/luft-värmepump.

Har börja Googla på detta och hittills lutar jag mest åt att börja med en Solarventi SV14.
Känns av tidigare inlägg/trådar att döma som att man skall överdimensionera....

Antar det finns många som redan testat och har massor av erfarenhet, eller? :)

Tacksam för tips av allla slag.
 
Redigerat:
Man ska överdimensionerade, men att lita på att det blir frostfritt, skulle jag inte göra. Jag har SV3 respektive SV7 installerade på två gäststugor (10 och 18 m2) och får mycket bra ventilation, men det kan ändå bli många minusgrader inomhus.
 
Jag kör med Bauhaus variant som är billigare i sommarstugan. Funkar bra som ventilation men inte mycket till värmekälla.
 
Hela solarventi-konceptet är bara bluff. En Sloarventi 14 till exempel har max uteffekt på 1000 Watt = 1 kWh. Det är ungefär hälften av vad en kupevärmare har för bilen. Man förstår ju med en gång att det inte räcker att värma ett uterum t ex.
Det enda som funkar är att driva en fläkt. Men då är det mycket effektivare/billigare att köpa en vanligt PAX eller liknande på 50-100 W och driver den från nätet när det behövs.
 
Måste dock försvara Solarventi. Solar kommer av sol och venti av ventilation och det är precis vad produkten gör d.v.s använder solen för att ventilera och torka ut inomhus. Det görs med hjälp av Att luften värms och därigenom får en lägre relativ fukthalt. Att det även ger ett visst värmetillskott är ju en fördel, men bara som extra bonus. Sök här på forumet om riktiga solvärmare för uppvärmning. Finns en bra tråd där någon bytte ut garagedörrarna och fick fina resultat.
 
Redigerat:
M
Är det inte snarare så att den värmer upp luften så att luften får en högre fukthalt och sedan försvinner ut ur rummet genom att den ventileras bort och byts ut mot frisk uteluft med (förhoppningsvis) lägre fukthalt?

Varm luft kan ju bära mer fukt än kall luft.
 
Luften får lägre fukthalt genom att värmas upp. Detta ger luften förmåga att ta upp mer fukt ( från t.ex. möbler, mattor, väggar o d.). Sedan ventileras luften och det upptagna extravattnet ut genom ventilerna m.a.o. har man flyttat vatten inomhus till utanför huset. Jämför gärna med vad som händer i ett torkskåp för tvätt, där rumsluft värms upp - drar fukt ur tvätten - ventileras ut.
 
Redigerat:
Känns av tidigare inlägg som det är tveksamt om man får något märkbart värmetillskott även om man överdimensionerar luftsolfångaren.
Får kanske prioritera uterummet där jag har stort behov av att bli av med fukt och ventilation faktiskt saknas.

Vad säger ni , är det värt strax under 10kkr för att få (eventuellt) värmetillskott i de utrymmen jag vill hålla frostfritt och inte har några direkta problem med fukt/dålig lukt eller skall jag lägga pengarna på att isolera bra, elvärme och självdragsventilation?
 
10kkr låter mycket. Bygg en själv. Instruktioner finns här.
http://24volt.eu/solfangare.php
Designa så att den passar in. Kul och billigt projekt.

mvh Findus
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.