Nypris 1260:-
Köparen säger att det skvalpar om den.
Akterspegelsmontering, är helgjuten.
 
Varan hade lika gärna kunnat vara en mobiltelefon, det är inte den som är intressant, utan ev ansvar
 
Marcussjogren skrev:
Som vanligt när vi stöter på varandra så är det fram tills att personens kön jag använder hen och aldrig därefter :)


[bild]
Svenska akademins ordbok (inte att förväxlas med SAOL) förklarar innebörden av detta ord som "brynsten". Jag vet att detta är en smaksak och jag avbokar alla printmedia som använder "hen".
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Gränsen för Småmål känner jag till.

Men finns det någon lägsta gräns ekonomiskt för tinget att ta upp frågan?
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Jag hade ett liknande fall där jag handlade lite prylar på blocket.
En av sakerna brann upp när jag stoppade i sladden.
Varan fungerade när den skickades, men inte när den kom fram.
Vi delade på det och betalade hälften var.

I TS fall blir jag mest nyfiken på varför köparen inte vill registrera produkten och reklamera den.
Har du frågat om det eller går inte det?
 
Jarlingar skrev:
Varan hade lika gärna kunnat vara en mobiltelefon, det är inte den som är intressant, utan ev ansvar
Du skriver redan från början att det kan vara köparen som handhaft varan felaktigt, då är det av ganska stor betydelse vad det är för typ av vara, hur felet yttrar sig, osv.

Men men, om du bara är intresserad av ansvaret, och vill ha ett svar baserat på info i tråden, då säger jag som hempularen - Du är ansvarig, du har sålt en felaktig vara och bör ta tillbaka den. Din köpare har ingen laglig rätt att åberopa den garanti du fick av tillverkaren när du köpte varan ny (givet att det var du som köpte varan som ny, och inte har köpt den privat i sin tur).

Har köparen fått ditt orginalkvitto?

Edit: Det kan för övrigt mycket väl finnas en naturligt förklaring till att det skvalpar, och att det ska göra det.
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Svenska akademins ordbok (inte att förväxlas med SAOL) förklarar innebörden av detta ord som "brynsten". Jag vet att detta är en smaksak och jag avbokar alla printmedia som använder "hen".
SAOB är en historisk ordbok!
Själv använder jag i princip aldrig hen, men det betyder inte att jag inte inser att det numer är ett pronomen i det svenska språket.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag hade ett liknande fall där jag handlade lite prylar på blocket.
En av sakerna brann upp när jag stoppade i sladden.
Varan fungerade när den skickades, men inte när den kom fram.
Vi delade på det och betalade hälften var.
Hur vet du att varan fungerade när den skickades?
 
D09
thomasx skrev:
Du skriver redan från början att det kan vara köparen som handhaft varan felaktigt, då är det av ganska stor betydelse vad det är för typ av vara, hur felet yttrar sig, osv.

Men men, om du bara är intresserad av ansvaret, och vill ha ett svar baserat på info i tråden, då säger jag som hempularen - Du är ansvarig, du har sålt en felaktig vara och bör ta tillbaka den. Din köpare har ingen laglig rätt att åberopa den garanti du fick av tillverkaren när du köpte varan ny (givet att det var du som köpte varan som ny, och inte har köpt den privat i sin tur).

Har köparen fått ditt orginalkvitto?

Edit: Det kan för övrigt mycket väl finnas en naturligt förklaring till att det skvalpar, och att det ska göra det.
Verkar som man får reklamera vara som är i andra led eller vad man ska kalla det. Om man har kvittot.

Skärmdump av en diskussion om reklamationsrätt för en begagnad dator köpt via Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomasx, vart i tråden finner du FAKTA, inte spekulationer, om att den var trasig innan den skickades..?

Detta är ett väldigt enkelt och billigt ekolod aka made in China, och om du är oförsiktig med sonaren så kan jag mycket väl tänka mig att den går sönder.
 
Det är köpt vid en konkurs och har aldrig sålts av en näringsidkare. Så det finns inget kvitto.

Men tillverkaren erbjuder 2 års garanti om du registrerar serienumret på deras hemsida.
 
thomasx skrev:
Hur vet du att varan fungerade när den skickades?
Varan var några år gammal och välanvänd och hade inte brunnit innan jag fick den.
Luktade ingen brand.
Det var först när jag stoppade in sladden som en komponent brann upp.
 
Jarlingar skrev:
thomasx, vart i tråden finner du FAKTA, inte spekulationer, om att den var trasig innan den skickades..?

Detta är ett väldigt enkelt och billigt ekolod aka made in China, och om du är oförsiktig med sonaren så kan jag mycket väl tänka mig att den går sönder.
Alldeles nyss skrev du att det var helt oväsentligt att det var ett ekolod, och kunde lika gärna vara en mobiltelefon...
Jag måste tyvärr ärligt talat säga att jag får uppfattningen att du inte är en seriös säljare. Du tycks ändra ståndpunkt hela tiden utifrån svaren du får, och verkar bara helt vilja undanfly allt ev. ansvar.

Som jag sa, det är inte säkert att du har ansvar, men om du nu så kategoriskt vill ha ett svar oavsett alla eventualiteter, då får det bli som vi skrev.
 
Jarlingar skrev:
Det är köpt vid en konkurs och har aldrig sålts av en näringsidkare. Så det finns inget kvitto.
Kvitto har man alltid rätt till, även då man köper av ett företag som är försatt i konkurs och förvaltas av en konkursförvaltare, liksom din köpare har rätt till ett kvitto på er affär. Varför fick du inget kvitto? Likaså har man rätt att reklamera varan till konkursförvaltaren. Men är konkursen avslutad så är väl den utvägen också borta. Inget av detta fråntar dock dig ditt ansvar som säljare.
 
D09 skrev:
Verkar som man får reklamera vara som är i andra led eller vad man ska kalla det. Om man har kvittot.

[bild]
Man får skilja på garanti och reklamationsrätt. Sedan verkar det finnas lite delade meningar om en andrahandsköpare har rätt att reklamera en vara. I svaret ovan på lawline får jag taskiga vibbar direkt när svaret inleds med att man "givetvis" har rätt till reklamation, och det sedan inte finns några andra referenser än till köp- och konsumentköplagen i sin helhet. Jag finner inget uttalat stöd i dem för en andrahandsköpare att reklamera en vara till tillverkaren. Därtill finns det svar på lawline som säger raka motsatsen... Men t.ex. konsumentverket anser att en andrahandsköpare ska ha reklamationsrätt, men jag kan inte heller där hitta någon direkt referens till gällande lag som kan tolkas så. Jag får känslan att konsumentverket vill att det ska vara så, och jag är helt på deras sida i den frågan :)
Däremot finns stöd för att köparen, alltså den som handlat av näringsidkaren, kan reklamera till näringsidkare tidigare i säljledet. Dvs TS kan ha rätt att reklamera varan ex.vis till en svensk grossist om butiken där han köpt den gått i konkurs. Dock kan denna möjlighet eventuellt ha inskränkts bl.a. genom att det köpts av ett konkursbo. Det är ju väldigt underligt att det inte finns något kvitto. Utan ett sådant kan man ju t.ex. inte visa att varan är köpt via en särskild säljkanal, utan kan ha köpts utomlands ifrån, vid resa i asien etc, och då har man rimligen ingen som helst reklamationsrätt via svenska eller europeiska säljkanaler.

Inget av detta undantar dock andrahandsköparen att utnyttja de garantier som tillverkaren frivilligt lämnar, ex.vis garanti genom registrering med serienummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.