Hejsan,

Har äntligen hittat drömhuset och är nu nära ett köp. Kåken i fråga är byggd 1830 och står på krypgrund, något som måste åtgärdas snarast.

Ska jag bevara och renovera krypgrunden trots att det kan bli problem då jag ökar isoleringen i golvet?

Fick ett tips om att man kan gräva ur krypgrunden, fylla med singel, isolera och sedan gjuta platta (med golvvärmeslingor) INUTI krypgrunden. Är det någon som provat denna metod eller vet något om det?

Vilket grundläggningssätt ska jag välja då jag startar renoveringen?

/Magnus
 
En modern varmgrund låter det som!
Om du isolerar grunden och har mindre med isolering i bjälklaget så får du värmen att stiga upp i huset.
Se till att det är väl dränerat runt om grunden.

Jag vill inte påstå att detta är optimalt, men det låter som en vettig grundläggning.

Ett alternativ är väl att sätta in en avfuktare till sammans med singel, plastfilm och väl dränerat.
 
Tack för svaret.

Jo i teorin är det ju precis som en vanlig varmgrund, men här blir det ju inte fråga om någon kantförstärkning. Huset (timrat) står på murad sockel och gjuter jag invändigt blir det ju bara fram till sockeln.

Kan det uppstå problem med detta? Sockeln är oisolerad undertill jämfört med plattan och kanske fungerar som köldbrygga och fuktbärare?


Kanske ska jag låta lyfta hela huset och gjuta hel platta under?! Låter lite besvärligt...
 
Tack för tipset Kurre, det låter ju vettigt! En fråga bara - räcker det verkligen med 30mm cellplast mot sockeln?

Sedan tvivlar jag på att sockeln är rak invändigt, så i så fall måste jag nog först gjuta den jämn och rak invändigt för att sedan lägga på isoleringen, eller hur?!

Min tanke var att ha golvvärme, så då bör väl övergolvet vara i kontakt med plattan, eller..?!
 
Hej,

Först några frågor:
Har ni fuktproblem?
Har ni dränerat runt huset?

Vi har precis köpt ett hus från slutet av 1800 talet med torpargrund och står inför samma problem.

Jag har varit inne på det här med att gjuta sula under huset men lämnat det. pga pris och osäkerhet.

Vi har bestämt oss för att behålla vår torpargrund.
Ingen har sagt att platta skulle medföra mindre problem, speciellt på gamla hus. Det beror på vem man frågar.

Eftersom vi isolerar hela utsidan på huset med cellplast och isodrän så har vi inget kallras mot fasaden.
I övrigt ska grunden isoleras med 50mm vägg och 100mm mark. (Ingen utluftventilation)

Bjälklagret isoleras med 150mm så att lite värme från golvvärmen läcker ner
Ventilationen av grunden görs med frånluftsystem som förövrigt ventilerar resten av huset.
Ska för övrigt ha en avfuktare som backup i början, även om jag inte tror att det behövs.

Jag tror stark på denna metod, det blir billigare och förhoppningsvis även bättre ur fuktsynpunkt.

Dräneringen måste jag göra, fasaden ska isoleras och frånluftsystem har jag oavsett vilken metod. Så för mig är valet ganska enkelt.

//Jonas
 
Hej Jonas!

Mig veterligen verkar det inte finnas problem med fukt, i alla fall inte från grunden. Tyvärr måste grunden åtgärdas i alla fall, dels för att höjden från mark till blindbotten bara är ca 1 dm, dels för att isolera golvet och förbereda för golvvärme.

Huset har stått tomt länge och är i nuläget i princip ett tomt skal med tak...

Givetvis får man väga plattans kostnad och för/nackdelar gentemot krypgrundens. Krypgrund verkar ju billigare, men avluftningssystemet lär ju kosta en del både i inköp och drift kan jag tänka mig..?!

Huset är K-märkt så jag får dessutom inte förändra fasadens utseende nämvärt..
 
Vi har gjutit(makadam,isolering,betong) i två rum samt renoverat krypgrunden i ett (numera även avfuktare i den).
Om jag skulle göra om det hade jag gjutit i alla rummen för att slippa underhållet. En krypgrund måste man hålla koll på, inte ofta men dock.
 
Jag håller med dig, en platta känns mer underhållsfri än en krypgrund. Förutsatt givetvis att den görs på rätt sätt.

Gjöt ni ända upp till underkant på syllen i ert hus?
Hur mycket isolering la ni under plattan..?!

/Magnus
 
Jo vi gjöt ända upp, sedan flytspackel med värmeslingor och fall i badrummet med klinkers ovanpå. I hallen blir det trägolv direkt ovanpå(efter någon typ av fuktspärr).

200mm isolering i båda, elefantmatta i badrummet, frigolit i hallen.
 
Jag fick en teknisk konsultation angående grundläggning när jag gjorde överlåtelsebesiktningen i samband med köpet förra veckan. Byggingenjören tyckte att idén med att gjuta platta i krypgrunden innanför sockeln var vettig, men rekommenderade INTE att isolera plattan i två lager. Han menade att hela plattan bör värmas upp så att man inte stänger in betongfukten mellan två täta lager av isolering.

Vad som kunde hända annars nämnde han dock inte...

Eftersom huset redan står stadigt på sockeln behövs heller ingen kantförstärkning. Min tanke är att bygga en "låda" innanför sockeln med kantelement i cellplast, men eftersom sockeln är ojämn invändigt behöver jag fylla upp håligheterna mellan kantelement och sockel. Har ni några förslag på val av material? Lecakulor, singel eller något annat?

Har dessutom mätt tjockleken på de 40 centimeter breda kilsågade golvplankorna - de varierar mellan 32 och 38 mm. Är det överhuvudtaget möjligt att använda sig av golvvärme under sådant golv utan att elda för kråkorna eller förstöra plankorna?! :-/

/M.
 
Rätt schyssta golvplankor faktiskt... :)
Men det är inte lämpligt för golvvärme.
Dels brukar man tala om max 30 mm trä och dels vet man inte hur de gamla plankorna skulle se ut om man började skicka på värme under dem. Risken finns att de spricker.
 
Hmmm...jag var rädd för det svaret.  Har läst samma argument i flera av mina byggnadsvårdsböcker. :'(

Då kommer nästa fråga. Hur värma upp huset?! Är det fortfarande motiverat att gjuta en platta invändigt, men utan värmeslang?

Är jag tvingad att montera upp hemska och fula radiatorer eller finns det smidigare lösningar?



*Jag flyttar diskussionen till värme/vatten/ventilation*
 
M_guitars skrev:
Jag fick en teknisk konsultation angående grundläggning när jag gjorde överlåtelsebesiktningen i samband med köpet förra veckan. Byggingenjören tyckte att idén med att gjuta platta i krypgrunden innanför sockeln var vettig, men rekommenderade INTE att isolera plattan i två lager. Han menade att hela plattan bör värmas upp så att man inte stänger in betongfukten mellan två täta lager av isolering.

Vad som kunde hända annars nämnde han dock inte...

Eftersom huset redan står stadigt på sockeln behövs heller ingen kantförstärkning. Min tanke är att bygga en "låda" innanför sockeln med kantelement i cellplast, men eftersom sockeln är ojämn invändigt behöver jag fylla upp håligheterna mellan kantelement och sockel. Har ni några förslag på val av material? Lecakulor, singel eller något annat?

Har dessutom mätt tjockleken på de 40 centimeter breda kilsågade golvplankorna - de varierar mellan 32 och 38 mm. Är det överhuvudtaget möjligt att använda sig av golvvärme under sådant golv utan att elda för kråkorna eller förstöra plankorna?! :-/

/M.
STARTAR UPP DENNA TRÅD IGEN...

Jag står också inför problemet med håligheter och kantelement. Hur gick detta, någon som har en lösaning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.