Har börjar grundmåla fasadbrädor med beckers perfekt trägrund + beckers perfekt akrylat plus.

Men har upptäckt att det blir dyrt :-/ Kan jag köpa en billigare grundfärg av annat fabrikat som alla fall fungerar med beckers perfekt akrylat plus?

Jag läste ett färgtest att beckers perfekt akrylat plus skulle hålla bra. Men påverkas det något av grundfärgen?
 
M
Det som jag läst här på forumet gör gällande att moderna vattenbaserade färger ska målas i system för att vara pålitliga.
Man tar tydligen för stora risker om man blandar.

Med system menas att man använder den grundolja, grundfärg och slutstrykningsfärg som tillverkaren rekommenderar att använda ihop.
 
Ok

Jag har mejlat Beckers också. Får se vad de säger imorgon.

Beckers Grundfärg V verkar bara torka långsammare än Beckers perfekt trägrund :-/ Men får se vad de säger.
 
Återkom gärna :)
 
Jag skulle inte chansa. Grundfärgen är nästan viktigare för hållbarheten än täckfärgen.
 
M
Är det samma tillverkare så är det inte alls omöjligt att det går bra. Men annan tillverkare lär dem ha andra åsikter om.

Förresten - att måla fasad från grunden ÄR dyrt ;)

Sen är det för din egen del som det är rekommenderat att köra på säkra system, moderna färger är lite luriga när det kommer till mögel och röta. All forskning som tillverkarna utför sker endast med deras system och deras specifika blandning av oljor, lösningsmedel osv.
 
Beckers svarade att man kan byta till deras billigare Grundfärg V. Men de rekommenderar att an håller sig till systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.