Hur gör man med staket eller annat mellan tomterna. Vem betalar och vem bestämmer utseende, storlek mm? Tänk om grannen tycker...Nää staket behöver vi inte...Eller om granne vill ha något som man själv tycker är asfult.. :p
 
Har själv tänkt på det där och vill du ha staket så får väl du ha det på din sida tomtgränsen och vill grannen ha häck så får väl h*n ha det på sin sida...Kommer ni överens så är ju det bara ett plus...
 
Finns det inte en oskriven lag att man äger staketet till vänster, dvs på höger sida får man stå ut med grannens val ? annars är det väl alltid tillåtet med dubbla staket, jag har diskuterat vallgrav med min granne ;D. (Nej vi är inte osams)
 
Vi har haft en osämja med vår granne och det var fruktansvärt jobbigt! Tur för oss att hon samtidigt passade på att bli ovän med resten av grannskapet också...Nä, kan man undvika osämja så ska man försöka.
 
Ja grannsämja är nog viktigast..Vi hade ett problem med en granne för ganska länge sedan. Han ville inte vara med att betala eller göra arbetet med byte av massor av slipers mellan våra tomter. Vår tomt ligger mycket högre än hans och han sa ungefår så här...ja det är ju er matjord som kommer ner till mig om inget stoppar den jag bryr mig inte >:( Till saken hör att ingen av oss byggt husen själva. Det kostade en hel del i både arbete/ tid och pengar men vi betalade gjorde nästan hela jobbet och höll god min. :-/
 
Ja tänk, det finns rötägg i alla områden...
 
Vissa typer av staket kräver bygglov (över en viss höjd tror jag). Jag misstänker att reglerna kan variera från olika kommuner, men det brukar gå att läsa på kommunens hemsida. Krävs det bygglov lär samtycke krävas av berörda grannar.
 
Ja men byggnadsnämnden behöver inte bry sig om grannens protest om den anser att den är oskälig.
 
Vilken kluring ;D ;D ;D
 
Många gånger har vi i sverige alldeles för fjuttiga tomtavgräsningar....det värsta jag vet är små kaninstaket ung 30 cm höga runt hela huset...vafsen är dom till för?? Titta och jämför med grannlandet så får ni se rejäla doningar... ;)

Nä tacka vet jag riktigt feta häckar o plank  så inget syns från gatan...det blir stor mystik över en sådan trädgård  8)..hmmmm va finns härinne för hemligheter..hur ser där ut..vem bor här..Man måååste bara få kika in...Kaninhäckens trädgård skiter man ju i totalt., du är på rätt väg du ;D
 
Äsch..det handlar varken om att stänga in..eller ut...det handlar om spänning...nyfikenhet...Inte bara vräka ut hela härligheten rakt av.
 
Det är inte bikini vs baddräkt vi talar om nu va Lill? ;D
 
Väntade på hur långt tid det skulle ta innan nån fattade kopplingen...bra jobbat Kålle... ;D Min personlig erfarenhet är att det kanske inte är så spännande att visa allt med en gång... ;) gäller likaväl bikini som badbralla :D el trädgård :)( hellre en luftig fräsch badbralla med ben med än tight string :p
 
Instämmer om badbrallorna :)
 
alltså hellre en snygg häck än ingen badbralla alls...så var vi tillbaka till ämnet... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.