En del av källaren ska bli badrum och där tänkte vi lägga govlvärme. Bottenplattan är oisolerad. Behöver vi isolera bottenplattan eller är det ok ändå?

Nästa fråga är vi tänkte lägga in vattenburen golvvärme, men när värmen är avstängd under sommarhalvåret blir det ju lite kallt om fossingarna. Hur göra..............

Tacksam för lite råd!
Ullis
 
Bob_the_builder
Nej, det kommer bli dyrt att kräma på med golvvärme utan isolering i golvet. Men är ytan liten kanske det är ok i förhållande till den arbetsinsats och kostnad det skulle innebära att bila upp golvet, frakta ut massorna, isolera och gjuta nytt golv med slingor.

Sommarfrågan. Den är du inte ensam om. Det finns två alternativ. Antingen stänger man av värmen och fryser om fötterna eller så låter man den vara på och har det varmt och skönt...
 
Om ni kör oisolerat bör ni nog ha golvvärmen på hela tiden! Detta beror på att när golvvärmen är på så värms marken under golvet upp och om golvvärmen sedan stängs av så kan golvet bli kallare än marken och i så fall vandrar fukt in i golvkonstruktionen.

I dag rekommenderas minst 20 cm isolering mellan betongplatta och mark då golvvärme ska användas. Själva lade vi 30 cm under tillbyggnaden.
 
Barummet är på ca 17kvm, så det verkar luta åt att isolera bottenplattan iaf. Vi måste ändå bli upp golvet......

Golvvärme.......man kan inte kombinera el och vattenvburen golvvärme?????
 
Jag har liknande planer och har kommit fram till samma slutsats... bilar upp golvet och isolerar. Fast jag funderar lite på 150 mm EPS Cement (www.epscement.com) istället för cellplast och betongplatta. Min rörkille verkar tro på det.

Fuktspärr eller ej är en annan svår fråga... med många olika svar. Jag blev tippsad om diffusionsöppet fuktspärr fast jag har inte hittat någon som säljer det.
 
Mig veterligen så borde det inte kunna existera diffusionsöppen fuktspärr. Därför hittar du ingen som säljer.
Diffusionstät skall innebära att ingen fukt skall vandra igenom. Diffusionsöppen är ju motsatsen och släpper sålunda igenom fukten.
 
Bob_the_builder
Ullis skrev:
Golvvärme.......man kan inte kombinera el och vattenvburen golvvärme?????
Jo, visst går det, men det känns lite onödigt lyxigt... Men för vissa är ju pengar ett av de minsta problemen... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.